Gå til innhold

Å være strafferettslig tilregnelig...

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg tenker automatisk at et menneske som dreper andre mennesker slik ABB har gjort neppe er ved sine fulle fem. Jeg greier ikke å fatte at et menneske med normale sjelsevner kan gjøre noe slikt. Nå ser jeg jo at han nok regnes som normal psykisk sett..... Noen tanker omkring dette?

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

17

• Ugga

16

• Persille1365381127

8

• Mandolaika

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest homestead

Han er ikke psykisk syk når han kan gjøre slikt, men han er overhodet ikke ved sine fulle fem. Mannen er gal, sprø og alt som finnes av ord som blir brukt, men ikke syk.

Det er tydeligvis det forsvareren vil prosedere på. Ref. Dagbladet nu.

Gjest togli

Han er ikke psykisk syk når han kan gjøre slikt, men han er overhodet ikke ved sine fulle fem. Mannen er gal, sprø og alt som finnes av ord som blir brukt, men ikke syk.

Hm..er sikkert der jeg kjenner det er vanskelig å skille mellom å være psykisk syk og "gal", "sprø" etc (Jeg vet selvsagt at det å være psykisk syk ikke er ensbetydende med å være gal og sprø, men tenker lett at om man er gal og sprø nok til å drepe mennesker uten å føle anger så må man være psyk).

Vel...begynner å lære et og annet nå....

Annonse

Hvis alle mennesker som dreper andre mennesker per definisjon ikke er ved sine fulle fem, og dermed ikke kan straffes, så kan vi jo ikke staffe noen som helst.

Diskusjonen er helt uinteressant. Hvorvidt han er splitter pine gal eller ikke endrer ikke på tragedien, og det endrer ikke på det faktum at han må holdes borte fra samfunnet slik at han ikke får forvoldt mere skade.

Når han har planlagt ting i detalj i 10 år, så kan det neppe sies å skyldes en enkelt psykose i gjerningsøyeblikket.

I dagligtale kan vi ofte bruke ord som gal. Gærning, forskrudd osv, uten at dette på noen som helst måte er uttrykk for psykiatrisk diagnose.

En dame på tv (psykiater?) sa at hun betvilte at en som hadde planlagt dette så nøye i så mange år og som hadde et så bevisst forhold til hva han gjorde, hva han sa/skrev hvor osv kunne være psykotisk.

mariaflyfly

Før en synser om dette, bør en lese Straffelovens §44:

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-005.html#44

Registrerer at forsvarsadvokaten nå spiller sinnsyk-kortet... :(

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080811

''Registrerer at forsvarsadvokaten nå spiller sinnsyk-kortet... :(''

Men vi vil jo helst ikke at en person som gjør sånt kan være helt normal heller?

Jeg mener han uansett er strafferettslig tilregnelig, han har visst nøyaktig hva han har gjort og han har planlagt det grundig i 9 år.

tzatziki1365380058

Hvorfor er det trist at advokaten vurderer at han er i en "annen verden"? Alt tyder jo på at han er det, at han har en fullstendig annen virkelighetsoppfatning enn normale folk har.

Ikke vet jeg om det betyr at han er sinnsyk (linken til NHD tyder ikke på det), men hvis det betyr det, så skal han jo dømmes ut i fra det. Og ja, det betyr vel opphold på sykehus, i stedet for fengsel, men er han syk, er det der han hører hjemme.

Og advokaten hans gjør da virkelig bare jobben sin, som sørger for at dette blir utredet.

En medisinsk evaluering er uansett en selvfølge etter at en person har begått slike utenkelige, absurde handlinger.

tzatziki1365380058

''Registrerer at forsvarsadvokaten nå spiller sinnsyk-kortet... :(''

Men vi vil jo helst ikke at en person som gjør sånt kan være helt normal heller?

Jeg mener han uansett er strafferettslig tilregnelig, han har visst nøyaktig hva han har gjort og han har planlagt det grundig i 9 år.

Enig med deg. Jeg tror ikke fyren er frisk, men jeg tror han er strafferettslig tilregnelig.

Uansett er det advokatens oppgave å få alle ting på bordet. Også de som eventuelt skulle tale til denne personens fordel. Han er den eneste i hele verden som tar denne oppgaven nå, og det bør han få gjøre i fred. Og han skal naturligvis snu alle steiner.

Hittil har Lippestad fremstått som utrolig seriøs og flott, synes jeg.

Persille1365381127

Jeg har faktisk tenkt en del på dette. Han er jo smart, intelligent og oppegående. Han har planlagt dette nøye, satt seg inn i hva han må gjøre for å etablere selskapet, bygge en bombe, osv.

Det er ganske mye han har måttet lære seg. Og det er ganske mange detaljer som må klaffe.

Og det gjorde det jo. Han løste dette på en perfekt måte, han avledet hele landet og rammet hardest når han kunne. Det krever mer enn hva en hvemsomhelst kan klare.

Men; hvem gjør noe sånt?

Jeg tror (rene spekulasjoner) at han på en side vet hva han gjør, forstår konsekvensen og har en plan. Og jeg tror han likner veldig mange andre i sitt mønster, han går helt opp i det han driver med. Alle store menn i Norge gjør det samme, Stordalen, Fredriksen, Thon - alle brenner og lever for verket sitt. Det er livet deres, livsstilen. De har et mål, og de gjør alt for å komme dit. Uten sammenligning forøvrig!

Men så er han irrasjonell. Han har ikke de samme "rimelighetens grenser" som vi andre. Vi andre har også forskjellige grenser for hva vi kunne gjort mot andre mennesker, og jeg møter stadig på mennesker som har gjort ting jeg aldri kunne gjort. Men dette er så langt over den grensen at jeg ikke klarer å forstå hvordan han kom helt dit...

Samtidig har han jo rett, han har fått en hel verdens oppmerksomhet. "Alle" har lastet ned manifestet hans, alle vet hva han kjemper for osv. Målet hans var å bli hørt, og det ble han.

Jeg tror han er smartere enn snittet. Jeg sammenligner ham litt med Sheldon (Big Bang Theroy) - han er smart, men han forstår ingenting av de sosiale kodene. Han eier ikke EQ på samme måte som oss andre.

Han skjønner også at han må straffes for dette, men han må nekte straffskyld for å få uttale seg. Innrømmer han skyld blir det jo ingen sak, da vil ingen få høre det han har å si.

Han vet han skal tilbringe resten av livet avskåret fra oss andre, men med tanke på hvordan han har levd de siste ti årene tror jeg ikke det er et spesielt stort offer for ham...

Annonse

Enig med deg. Jeg tror ikke fyren er frisk, men jeg tror han er strafferettslig tilregnelig.

Uansett er det advokatens oppgave å få alle ting på bordet. Også de som eventuelt skulle tale til denne personens fordel. Han er den eneste i hele verden som tar denne oppgaven nå, og det bør han få gjøre i fred. Og han skal naturligvis snu alle steiner.

Hittil har Lippestad fremstått som utrolig seriøs og flott, synes jeg.

''Hittil har Lippestad fremstått som utrolig seriøs og flott, synes jeg.''

Enig, og han er på en måte veldig berørt selv, i og med at han er AP-mann.

Persille1365381127

Jeg glemte å si at han lever i en annen verden, og at dette er hans virkelighet. Han forstår verdensbildet på en annen måte enn oss andre...

Jeg vil veldig gjerne si at han tar feil, men det er like fullt hans sannhet.

tzatziki1365380058

Jeg har faktisk tenkt en del på dette. Han er jo smart, intelligent og oppegående. Han har planlagt dette nøye, satt seg inn i hva han må gjøre for å etablere selskapet, bygge en bombe, osv.

Det er ganske mye han har måttet lære seg. Og det er ganske mange detaljer som må klaffe.

Og det gjorde det jo. Han løste dette på en perfekt måte, han avledet hele landet og rammet hardest når han kunne. Det krever mer enn hva en hvemsomhelst kan klare.

Men; hvem gjør noe sånt?

Jeg tror (rene spekulasjoner) at han på en side vet hva han gjør, forstår konsekvensen og har en plan. Og jeg tror han likner veldig mange andre i sitt mønster, han går helt opp i det han driver med. Alle store menn i Norge gjør det samme, Stordalen, Fredriksen, Thon - alle brenner og lever for verket sitt. Det er livet deres, livsstilen. De har et mål, og de gjør alt for å komme dit. Uten sammenligning forøvrig!

Men så er han irrasjonell. Han har ikke de samme "rimelighetens grenser" som vi andre. Vi andre har også forskjellige grenser for hva vi kunne gjort mot andre mennesker, og jeg møter stadig på mennesker som har gjort ting jeg aldri kunne gjort. Men dette er så langt over den grensen at jeg ikke klarer å forstå hvordan han kom helt dit...

Samtidig har han jo rett, han har fått en hel verdens oppmerksomhet. "Alle" har lastet ned manifestet hans, alle vet hva han kjemper for osv. Målet hans var å bli hørt, og det ble han.

Jeg tror han er smartere enn snittet. Jeg sammenligner ham litt med Sheldon (Big Bang Theroy) - han er smart, men han forstår ingenting av de sosiale kodene. Han eier ikke EQ på samme måte som oss andre.

Han skjønner også at han må straffes for dette, men han må nekte straffskyld for å få uttale seg. Innrømmer han skyld blir det jo ingen sak, da vil ingen få høre det han har å si.

Han vet han skal tilbringe resten av livet avskåret fra oss andre, men med tanke på hvordan han har levd de siste ti årene tror jeg ikke det er et spesielt stort offer for ham...

Her tror jeg du traff usedvanlig bra!

Men; hvem gjør noe sånt?

Trekk nå ikke min helt Sheldon inn i dette! ;-)

ShitDiddelyDo

Advokaten til Breivik skulle vært rimelig talentløs hvis han i denne forsvarerjobben ikke forsøkte seg på sinnssyk-kortet.

Men dette er det ikke opp til advokaten å avgjøre. Breivik skulle uansett under psykiatrisk vurdering. Tror de begynte i går. Antar sånt kan ta en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...