Gå til innhold

Å være strafferettslig tilregnelig...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

17

• Ugga

16

• Persille1365381127

8

• Mandolaika

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

''Men det er vel milevis mellom en "gal manns tanker" og en psykiatrisk diagnose''

?

Javel. Hvor har du det fra?

Det skulle kanskje en lingvist her for å definere ordbruk. Jeg har fått høre flere ganger: du er sprø osv, men ingen bruker det i betydningen psykisk syk. Det er positivt ment siden jeg har tøyd grenser utfor det som er vanig for kvinner eller som jeg vil beskrive det 'snille piker'.

Jeg jobber med avvik hele tiden og sender mange til psykiatrien for nærmere vurdering. Jeg finner meg selv satt på prøve nå hvor langt vi skal gå i forstå for mye utfra avvik. Jeg som en av lekfolk er ikke overbevist om at mannen er psykisk syk selvom han åpenbart mangler empati så fullstendig at det blir som å ikke være i stand til å gå fordi man mangler en fot. Jeg håper at han ikke får diagnosen asperger eller lignende som 'forklaring'.

Persille1365381127

Takk! Mye av det samme også jeg har tenkt... Jeg har også tenkt at han må ha en eller annen forstyrrelse som gjør at han mangler de normale empatiske reaksjonene flok flest heldigvis er i besittelse av... Psykopatiske trekk virker iallefall nærliggende å tenke på (uten å trekke paralleller til psykopater generelt).

Vet du om man kan få resusert straff pga en eller annen psykiatrisk diagnose?

Nei, det vet jeg ingenting om.... Men jeg vil tro at man kanskje får en annen type straff? Jeg vet ikke, men en type straff hvor man blant annet idømmes behandling. Han må jo uansett holdes atskilt fra verden, både av hensyn til ham og oss andre.

Når det er sagt, det er ikke sikkert fengsel er spesielt trygt for ham heller...

Takk! Mye av det samme også jeg har tenkt... Jeg har også tenkt at han må ha en eller annen forstyrrelse som gjør at han mangler de normale empatiske reaksjonene flok flest heldigvis er i besittelse av... Psykopatiske trekk virker iallefall nærliggende å tenke på (uten å trekke paralleller til psykopater generelt).

Vet du om man kan få resusert straff pga en eller annen psykiatrisk diagnose?

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/innenriks/terror/utoya/anders_behring_breivik/17460517/

Gjest togli

Nei, det vet jeg ingenting om.... Men jeg vil tro at man kanskje får en annen type straff? Jeg vet ikke, men en type straff hvor man blant annet idømmes behandling. Han må jo uansett holdes atskilt fra verden, både av hensyn til ham og oss andre.

Når det er sagt, det er ikke sikkert fengsel er spesielt trygt for ham heller...

Tror nok ikke han blir særlig populær blant medfangene, nei...

Gjest togli

Takk!

Virker iallefall som ABB lider av alvorlige vrangforestillinger.... men er redd han er så kald og kynisk at dette er et spill for galleriet..

Annonse

Takk!

Virker iallefall som ABB lider av alvorlige vrangforestillinger.... men er redd han er så kald og kynisk at dette er et spill for galleriet..

''men er redd han er så kald og kynisk at dette er et spill for galleriet..''

Ja, han er intelligent og kan være fullt klar over at han vil få en annen type straff hvis han blir erklært sinnssyk. Å idømme han til tvungen psykisk helsevern vil vel nesten si det samme som at det ikke er lov å ha det tankesettet han har.

At han har utført en terrorhandling og drept massevis av mennesker mener jeg for søren meg han skal straffes for i fengsel uansett!

Gjest togli

''men er redd han er så kald og kynisk at dette er et spill for galleriet..''

Ja, han er intelligent og kan være fullt klar over at han vil få en annen type straff hvis han blir erklært sinnssyk. Å idømme han til tvungen psykisk helsevern vil vel nesten si det samme som at det ikke er lov å ha det tankesettet han har.

At han har utført en terrorhandling og drept massevis av mennesker mener jeg for søren meg han skal straffes for i fengsel uansett!

Ingen lett sak.... Håper bare han får den straffen han fortjener!

ShitDiddelyDo

Ingen lett sak.... Håper bare han får den straffen han fortjener!

Jeg lurer på hvor det er enklest å slippe ut. Dikemark eller fengsel? I verste fall får han 30 år (i realiteten 20 hvis 2/3 gjelder også her) + forvaring. Er han glup, kynisk og tenker langsiktig (noe mange ser ut til å tro han kan være i stand til), vil han klare å snakke seg ut av forvaringen. Han kan altså være ute om 20 år. Mulig permer før? Ikke vet jeg. Om 20 år er han 52.

Hva så med tvungen psykisk helsevern? Sterke medisiner og i det hele tatt. Tror vi noen leger vil slippe ut denne mannen? Ikke vet jeg. Han vil uansett være sterkt bevoktet. Kanskje neddopet. Resten av livet? Det er mange av dem i Norge. Har kompiser som jobber på Dikemark.

Kanskje det siste er det beste hvis vi ikke vil at han skal ut i friluft igjen?

Ikke om jeg vet.

Gjest togli

Jeg lurer på hvor det er enklest å slippe ut. Dikemark eller fengsel? I verste fall får han 30 år (i realiteten 20 hvis 2/3 gjelder også her) + forvaring. Er han glup, kynisk og tenker langsiktig (noe mange ser ut til å tro han kan være i stand til), vil han klare å snakke seg ut av forvaringen. Han kan altså være ute om 20 år. Mulig permer før? Ikke vet jeg. Om 20 år er han 52.

Hva så med tvungen psykisk helsevern? Sterke medisiner og i det hele tatt. Tror vi noen leger vil slippe ut denne mannen? Ikke vet jeg. Han vil uansett være sterkt bevoktet. Kanskje neddopet. Resten av livet? Det er mange av dem i Norge. Har kompiser som jobber på Dikemark.

Ikke om jeg vet.

Jeg kommer til å være pissredd denne fyren resten av livet, så håper inderlig han aldri kommer ut blant folk igjen :( Rettsaken blir spennende!

ShitDiddelyDo

Jeg kommer til å være pissredd denne fyren resten av livet, så håper inderlig han aldri kommer ut blant folk igjen :( Rettsaken blir spennende!

Hvis det blir noen rettssak.

Jeg antar analysene han nå skal igjennom tar en stund.

Jeg glemte å si at han lever i en annen verden, og at dette er hans virkelighet. Han forstår verdensbildet på en annen måte enn oss andre...

Jeg vil veldig gjerne si at han tar feil, men det er like fullt hans sannhet.

''Jeg vil veldig gjerne si at han tar feil, men det er like fullt hans sannhet.''

Hvilken forskjell gjør det?

Mange pedofiles private "sannhet" er jo at det er ungene som forfører dem, og at det er "godt" for ungene. Det er selvsagt overhodet ikke noen unnskyldning, like lite som hvis ABB tror han er i "krig" er enn unnskyldning for noe som helst.

Mener jeg!

Med vennlig hilsen

Ikke om jeg vet.

Jeg tenker at ABB ikke vil ha noen som helst plass i samfunnet vårt hvis han slipper ut igjen. Han kan rett og slett ikke bo i Norge og jeg vet ikke om han kan bo i noen andre land heller.

Jeg synes vi burde kunnet gi ham livstid. Straff skal han ha og ved en dødsstraff vil han ikke lide.

Annonse

Gjest togli

Hvis det blir noen rettssak.

Jeg antar analysene han nå skal igjennom tar en stund.

Ser ut som det er mye som vurderes nå, ja.... Leste du barndomsvenninnas karakteristikk av ham? Ensom ulv, faren hennes var bekymret for ham, mangla empati, kald og fjern etc...

ShitDiddelyDo

Ser ut som det er mye som vurderes nå, ja.... Leste du barndomsvenninnas karakteristikk av ham? Ensom ulv, faren hennes var bekymret for ham, mangla empati, kald og fjern etc...

Ja, jeg leste den, men jeg syntes den var litt ... vel, hvis jeg skulle tenkt på alle kompiser som har drept maur hadde jeg nok kommet på et par stykker. ;)

ShitDiddelyDo

Må nok litt mer til enn det, ja ;)

På den annen side hadde åpenbart faren lagt merke til noe, men det er sannsynligvis enkelt å se sånt i ettertid.

Men det kommer nok masse historier om fyren de nærmeste dagene. Her er enda en.

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terrorsaken/anders_behring_breivik/bombe/17459049/

Gjest togli

På den annen side hadde åpenbart faren lagt merke til noe, men det er sannsynligvis enkelt å se sånt i ettertid.

Men det kommer nok masse historier om fyren de nærmeste dagene. Her er enda en.

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/terrorsaken/anders_behring_breivik/bombe/17459049/

Tydelig at han kunne miste kontrollen... og mangla litt sosiale antenner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...