Gå til innhold

I dag er vi alle AUF-arar

Anbefalte innlegg

Hadde ho kommet på det selv, så skulle jeg kanskje blitt litt imponert. Men ho har rappet det fra andre, kanskje enkelt omskrevet. På den annen side er jo det greit, for da ho helt på egen hånd uttalte seg så greide ho trøkke utav seg at det at ABB assosiertes med FrP var like så ille som massakren på Utøya. Hjelper lite at ho etterpå sto og sippa og grein og var såååå lei seg og (som vanlig) misforstått. Så la ho rappe fra andre, og så viser ho sitt sanne ansikt når ho snakker rett fra levra.

Men altså tilbake til saken.

Jeg driter i om hun har stjelt det fra 999 andre mennesker. Hun sier det, og jeg synes det er fint. Jeg er dypt uenig i kanskje 90 % av hennes politikk men jeg liker at de alle står sammen nå, også frp.

Fortsetter under...

Jeg blir så forfjamset over at du skriver ho? Du som skriver så pertentlig og fint alltid.

Det er ikke uriktig å skrive 'ho' - det er en godkjent "klammeform" som er riktig i alle andre sammenhenger enn i lærebøker og offentlige dokumenter.

Jfr Språkrådet: ''Slår vi opp i ei godkjent bokmålsordliste pa ordet jente, finner vi denne oppføringen: jente -a [en], hun står slik: hun [ho] og lærer slik: lærer -en, -e[r], -ne. Her møter vi såkalte sideformer eller klammeformer: [jenta], [ho] og [lærerer]. Sideformene har et mer begrenset bruksområde enn formene som ikke står i klammer. Former uten klammer er tillatte i alle sammenhenger, mens former i klammer ikke

kan brukes i lærebøker eller i offentlig tjeneste. Formene uten klammer utgjør til sammen det vi kaller "læreboknormalen". Samtlige godkjente former – enten de står med eller uten klammer – danner "den vide rettskrivinga".''

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1997/Spraaknytt_1997_1/Hva_er_bokmaal/

Det var dagens innlegg i språkdebatten ;)

Det er ikke uriktig å skrive 'ho' - det er en godkjent "klammeform" som er riktig i alle andre sammenhenger enn i lærebøker og offentlige dokumenter.

Jfr Språkrådet: ''Slår vi opp i ei godkjent bokmålsordliste pa ordet jente, finner vi denne oppføringen: jente -a [en], hun står slik: hun [ho] og lærer slik: lærer -en, -e[r], -ne. Her møter vi såkalte sideformer eller klammeformer: [jenta], [ho] og [lærerer]. Sideformene har et mer begrenset bruksområde enn formene som ikke står i klammer. Former uten klammer er tillatte i alle sammenhenger, mens former i klammer ikke

kan brukes i lærebøker eller i offentlig tjeneste. Formene uten klammer utgjør til sammen det vi kaller "læreboknormalen". Samtlige godkjente former – enten de står med eller uten klammer – danner "den vide rettskrivinga".''

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1997/Spraaknytt_1997_1/Hva_er_bokmaal/

Det var dagens innlegg i språkdebatten ;)

Hehehe, nei ikke på noen måte at det var galt. Jeg har bare ikke lagt merke til at Mrs Doo skriver ho, men så har jeg ikke fått de nye lesebrillene mine etter at jeg satt meg på de andre, kan være noe i det.

B-)

Hehehe, nei ikke på noen måte at det var galt. Jeg har bare ikke lagt merke til at Mrs Doo skriver ho, men så har jeg ikke fått de nye lesebrillene mine etter at jeg satt meg på de andre, kan være noe i det.

B-)

Hihi, klarte bare ikke å dy meg som gammel samnorskforkjemper ;) Har kommet til bedre tanker i målspørsmålet på mine eldre dager, men språk er interessant! Nå herper jeg tråden, får evt lage en "måltråd" en annen dag :-)

Gjest South

...ikke når det kommer fra Siv Jensen (selv om jeg antar det var sagt i beste mening).

Synd at du ikke kan være et medmenneske i møte med Siv Jensen, og skille person fra sak. Jeg hadde håpet vi alle etter 22.7. kunne klare det; skille person fra sak, altså. Ja, ja.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...