black wealch Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg er helt enig i det siste du sier! Når det gjelder det første tror jeg det handler mer om at høyresiden må bli flinkere til å tenke individ, ikke gruppe. Når man tenker gruppe er det forståelig at rasismebegrepet er fristende å trekke fram? Enig at det er viktig å tenke individ, det har alle krav på. Men jeg mener at det også må være mulig å stille krav til de som kommer. De må lære språk og lære vårt samfunn å kjenne. Og aller mest er jeg opptatt at det må være lov å snakke om dette, uten å bli tatt for å være fremmedfientlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Enig at det er viktig å tenke individ, det har alle krav på. Men jeg mener at det også må være mulig å stille krav til de som kommer. De må lære språk og lære vårt samfunn å kjenne. Og aller mest er jeg opptatt at det må være lov å snakke om dette, uten å bli tatt for å være fremmedfientlig. Jeg er helt enig med deg i alt du sier:) Problemet er nok helst at enkelte snakker om innvandrere/muslimer som en homogen gruppe. Ikke sikkert de engang mener å gjøre det, men det oppfattes lett sånn av de som ikke selv greier å reflektere - og det er skummelt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg er helt enig med deg i alt du sier:) Problemet er nok helst at enkelte snakker om innvandrere/muslimer som en homogen gruppe. Ikke sikkert de engang mener å gjøre det, men det oppfattes lett sånn av de som ikke selv greier å reflektere - og det er skummelt... Jeg tror litt av problemet at noen folk, (som f.eks en som ikke er her akkurat nå..) kaster seg over deg om man så mye som antyder en anelse skepsis til dagens innvandring. (..synes det er ok å kunne skrive her når man slipper dette..) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jo, det kan jeg være enig i, men her går det jo litt begge veier.. og det er langt verre å bli rakka ned på for kultur og religion (fordi det går på identitet) - enn det er å bli rakka ned på for ens meninger.... tror jeg? ''Jo, det kan jeg være enig i, men her går det jo litt begge veier.. og det er langt verre å bli rakka ned på for kultur og religion (fordi det går på identitet) - enn det er å bli rakka ned på for ens meninger.... tror jeg?'' Ja, jeg er usikker, men tror nok du har rett i det. Jeg må jo innrømme at jeg ikke helt forstår det med religion da, så der er jeg nok litt 'grunn', når det får så stor innflytelse på livet som den gjør hos endel muslimer, og de forventer at andre skal ta så stort hensyn til det utenfor deres egne private sfære. Selv ville jeg aldri ha rakket ned på f.eks. en muslim bare fordi h*n var muslim, men fordi h*n oppførte seg frekt/uhøflig el.l. For meg går det mer på hvordan en person oppfører seg/er, det er f.eks. mange nordmenn jeg ikke liker oppførselen til også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg tror litt av problemet at noen folk, (som f.eks en som ikke er her akkurat nå..) kaster seg over deg om man så mye som antyder en anelse skepsis til dagens innvandring. (..synes det er ok å kunne skrive her når man slipper dette..) ;-) Det er lettere å diskutere for oss som ligger mer mot midten, ja... Tror det er lettere å finne løsninger dersom man kompromisser - og samtidig setter humanitære hensyn og menneskerettigheter først. Først da tror jeg man kan få en rettferdig og fruktbar diskusjon 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg tror litt av problemet at noen folk, (som f.eks en som ikke er her akkurat nå..) kaster seg over deg om man så mye som antyder en anelse skepsis til dagens innvandring. (..synes det er ok å kunne skrive her når man slipper dette..) ;-) ''Jeg tror litt av problemet at noen folk, (som f.eks en som ikke er her akkurat nå..) kaster seg over deg om man så mye som antyder en anelse skepsis til dagens innvandring.'' Slik er det definitivt for min del og jeg får selvsagt vann på mølla av det og kan bli mer ekstrem i mine uttalelser av det. Jeg har blitt kalt rasist og blitt fortalt at jeg har masse fordommer her på DOL jeg. Det føles litt som å bli "kneblet" eller "bundet på hender og føtter" og jeg må si jeg er veldig lettet over at jeg endelig kan skrive uten å være redd for at en viss person skal kaste seg over meg med den samme evinnelige kverningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 ''Jo, det kan jeg være enig i, men her går det jo litt begge veier.. og det er langt verre å bli rakka ned på for kultur og religion (fordi det går på identitet) - enn det er å bli rakka ned på for ens meninger.... tror jeg?'' Ja, jeg er usikker, men tror nok du har rett i det. Jeg må jo innrømme at jeg ikke helt forstår det med religion da, så der er jeg nok litt 'grunn', når det får så stor innflytelse på livet som den gjør hos endel muslimer, og de forventer at andre skal ta så stort hensyn til det utenfor deres egne private sfære. Selv ville jeg aldri ha rakket ned på f.eks. en muslim bare fordi h*n var muslim, men fordi h*n oppførte seg frekt/uhøflig el.l. For meg går det mer på hvordan en person oppfører seg/er, det er f.eks. mange nordmenn jeg ikke liker oppførselen til også. Det er sant.. Jeg tror det med religion kan være litt vanskelig å forstå for oss nordmenn generelt. Dagliglivet vårt er ikke så gjennomsyra av religiøsitet, slik det er hos endel muslimer. Mine muslimske venner er akkurat som deg og meg... De har ikke et veldig sterkt forhold til sin religion, men en ting klarer de ikke -og det er fleiping om Muhammed. Allah kan man derimot fleipe om. Jeg aksepterer at det her er noe jeg ikke har forutsetninger for å forstå, så da da viser jeg respekt ved å droppe å si noe om Muhammed 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 ''Jeg tror litt av problemet at noen folk, (som f.eks en som ikke er her akkurat nå..) kaster seg over deg om man så mye som antyder en anelse skepsis til dagens innvandring.'' Slik er det definitivt for min del og jeg får selvsagt vann på mølla av det og kan bli mer ekstrem i mine uttalelser av det. Jeg har blitt kalt rasist og blitt fortalt at jeg har masse fordommer her på DOL jeg. Det føles litt som å bli "kneblet" eller "bundet på hender og føtter" og jeg må si jeg er veldig lettet over at jeg endelig kan skrive uten å være redd for at en viss person skal kaste seg over meg med den samme evinnelige kverningen. Men det samme gjelder også en annen som er på motsatt side igjen Diskusjonene blir lite fruktbare når alle sitter klare til angrep 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Men det samme gjelder også en annen som er på motsatt side igjen Diskusjonene blir lite fruktbare når alle sitter klare til angrep Ja, det gjelder definitivt en annen på motsatt side også, N&N. Jeg tror noe av grunnen er at de aller fleste her inne som ytrer seg, ytrer seg litt på venstresida av politikken, de fleste ytrer seg mest PK (i tråd med den politikken som føres av regjeringen). Da blir det sånn at de få andre som er mer på midten eller til høyre må ROPE for å bli hørt, det blir fort støy. Jeg synes det er befriende å kunne diskutere med deg som er mer på midten, det blir helt håpløs å diskutere innvandringspolitikk med de som mener det ikke eksisterer utfordringer eller problemer forbundet med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 ''Jeg tror litt av problemet at noen folk, (som f.eks en som ikke er her akkurat nå..) kaster seg over deg om man så mye som antyder en anelse skepsis til dagens innvandring.'' Slik er det definitivt for min del og jeg får selvsagt vann på mølla av det og kan bli mer ekstrem i mine uttalelser av det. Jeg har blitt kalt rasist og blitt fortalt at jeg har masse fordommer her på DOL jeg. Det føles litt som å bli "kneblet" eller "bundet på hender og føtter" og jeg må si jeg er veldig lettet over at jeg endelig kan skrive uten å være redd for at en viss person skal kaste seg over meg med den samme evinnelige kverningen. Jeg er ofte enig med deg :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg er ofte enig med deg :-) ''Jeg er ofte enig med deg :-)'' Takk, det liker man jo alltid, hehe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Ja, det gjelder definitivt en annen på motsatt side også, N&N. Jeg tror noe av grunnen er at de aller fleste her inne som ytrer seg, ytrer seg litt på venstresida av politikken, de fleste ytrer seg mest PK (i tråd med den politikken som føres av regjeringen). Da blir det sånn at de få andre som er mer på midten eller til høyre må ROPE for å bli hørt, det blir fort støy. Jeg synes det er befriende å kunne diskutere med deg som er mer på midten, det blir helt håpløs å diskutere innvandringspolitikk med de som mener det ikke eksisterer utfordringer eller problemer forbundet med det. Jeg heller nok mest til venstre for midten, men ser helt klart at innvandringspolitikken slår feil ut. Dette sier også mine venner som er innvandrere da de negative tingene også går ut over dem... Jeg har også sett utrolig store forskjeller på hvordan asylsøkere integreres, avhengig av etnisk norske nordmenns holdinger da jeg har to nabokommuner med hvert sitt asylmottak... Det ene asylmottaket har vært drevet ganske dårlig helt fra starten og folket i bygda var negative fra første stund. Her har det også vært småproblemer med nasking i butikker osv (de har jo ikke følt seg som en del av samfunnet). Det andre mottaket drives utrolig godt og beboerne arrangerer stadig vekk kvelder med underholdning, god mat fra landene deres etc. Etterhvert kommer bare flere og flere fra kommunen for å være med på dette og asylsøkerne får venner blant "de innfødte". Dette bidrar til å integrere dem på en flott måte Ikke en eneste av disse asylsøkerne har begått lovbrudd e.l. De er bare utrolig takknemmelige for all godheten de blir møtt med. De skrev endatil et innlegg på gebrokkent norsk i lokalavisa rett etter 17.mai. De hadde grått av glede over feiringen vår og kjente det var fantastisk å få lov til å være her i Norge:) Onkelen min bor nær dette mottaket og en dag holdt han på i hagen. En kurder fra mottaket gikk forbi og prøvde å få kontakt med onkel. Det endte med at onkel, ved hjelp av tegn og gester, inviterte kurderen på fjelltur neste dag De hadde en flott fjelltur og ble gode venner... plutselig en dag kom kurderen innom onkelen min, helt gråtkvalt..han fikk forklart at han hadde fått avslag på asyl og skulle tilbake til Kurdistan neste dag og at han der regna med å bli henretta... Utrolig trist 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg heller nok mest til venstre for midten, men ser helt klart at innvandringspolitikken slår feil ut. Dette sier også mine venner som er innvandrere da de negative tingene også går ut over dem... Jeg har også sett utrolig store forskjeller på hvordan asylsøkere integreres, avhengig av etnisk norske nordmenns holdinger da jeg har to nabokommuner med hvert sitt asylmottak... Det ene asylmottaket har vært drevet ganske dårlig helt fra starten og folket i bygda var negative fra første stund. Her har det også vært småproblemer med nasking i butikker osv (de har jo ikke følt seg som en del av samfunnet). Det andre mottaket drives utrolig godt og beboerne arrangerer stadig vekk kvelder med underholdning, god mat fra landene deres etc. Etterhvert kommer bare flere og flere fra kommunen for å være med på dette og asylsøkerne får venner blant "de innfødte". Dette bidrar til å integrere dem på en flott måte Ikke en eneste av disse asylsøkerne har begått lovbrudd e.l. De er bare utrolig takknemmelige for all godheten de blir møtt med. De skrev endatil et innlegg på gebrokkent norsk i lokalavisa rett etter 17.mai. De hadde grått av glede over feiringen vår og kjente det var fantastisk å få lov til å være her i Norge:) Onkelen min bor nær dette mottaket og en dag holdt han på i hagen. En kurder fra mottaket gikk forbi og prøvde å få kontakt med onkel. Det endte med at onkel, ved hjelp av tegn og gester, inviterte kurderen på fjelltur neste dag De hadde en flott fjelltur og ble gode venner... plutselig en dag kom kurderen innom onkelen min, helt gråtkvalt..han fikk forklart at han hadde fått avslag på asyl og skulle tilbake til Kurdistan neste dag og at han der regna med å bli henretta... Utrolig trist Jeg fikk nesten tårer i øynene av skildringen din nå. Flotte observasjoner å høre om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 28. juli 2011 Del Skrevet 28. juli 2011 Jeg fikk nesten tårer i øynene av skildringen din nå. Flotte observasjoner å høre om. Ja:) Hadde man bare brukt erfaringene til noe... for å endre på hele strukturen når det gjelder asylpolitikken. Da tror jeg faktisk mye ville vært annerledes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367772-lest-we-forget/page/2/#findComment-3205213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.