Gå til innhold

Ordet GRÅTE blir brukt på alle kanter nå

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Det er vel det at det er enklere å beskrive en fysisk reaksjon (å gråte) enn en emosjonell. Det er ikke like lett å vite om vi sørger, er deppa, nedfor, triste eller lammet. Om vi gråter, så kan vi fortelle det.

Fortsetter under...

Gjest Vi har flere ord for det å være trist

Det er vel det at det er enklere å beskrive en fysisk reaksjon (å gråte) enn en emosjonell. Det er ikke like lett å vite om vi sørger, er deppa, nedfor, triste eller lammet. Om vi gråter, så kan vi fortelle det.

Jeg syntes det blir feil. Det blir så kunstig at jeg klarer ikke ta folk alvorlig.

Jeg syntes det blir feil. Det blir så kunstig at jeg klarer ikke ta folk alvorlig.

Det er ikke alltid så lett å uttrykke akkurat hvordan en føler det i disse dager. Mange sier rett og slett de "mangler ord".

Om noen da sier at de "gråter" når de kanskje ikke gjør det helt fysisk sett, men kanskje mest er "lei seg" synes jeg du skal ha overbærenhet med. Å si "jeg gråter for de pårørende" kan også forstås billedlig, det kan være en talemåte, og vi bruker ofte bilder/metaforer/symboler når vi synes andre forklaringer ikke strekker til.

Ellers er det jo klart at mange faktisk og helt reelt gråter i disse dager, og det må da også være lov? Det kan være mange grunner, noen sørger over folk de kjente, noen gråter over barna som ble drept fordi det er så grusomt, men man kan også gråte fordi man er rørt. Selv om du tydeligvis ikke gråter, så må du vel skjønne at andre reagerer annderledes, og at det slett ikke trenger å være noe falskt i det!

Det samme har jeg tenkt, men jeg begynner å skjønne at det er mange flere enn jeg trodde som faktisk gråter daglig nå. Det er nok bare vi som ikke har så lett for å få fram tårene som ikke helt kan sette oss inn i hvordan de andre har det.

''Det samme har jeg tenkt, men jeg begynner å skjønne at det er mange flere enn jeg trodde som faktisk gråter daglig nå. Det er nok bare vi som ikke har så lett for å få fram tårene som ikke helt kan sette oss inn i hvordan de andre har det.''

Jeg tror mange av oss har vært emosjonelt berørt av det som har skjedd, enten vi har grått eller ikke. Jeg gråter svært sjelden, men da nrk viste noen av utøya ungdommene gå av en buss som hadde kjørt dem hjem til Bergen, da gråt jeg. Det var noe med de sammenkrøpne og slitne ungdommene tullet inn i pledd som gjerne ville unngå nysgjerrige blikk som gjorde så sterkt inntrykk på meg. For meg synliggjorde disse ungdommene, mer enn alle intervjuene, hvilken belastning de har vært utsatt for.

''Kan ikke folk bare si de er triste, deprimert, rørte, lei seg, har det vondt osv'' Jeg har ingen formening om folk gråter, når de gråter, hvor mye de gråter. Men jeg synes at det er misbruk av ordet "deprimert", når det taes i bruk i forhold til normale sorgreaksjoner...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...