Gå til innhold

Europol: Høyreekstremister ikke farligst

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''Selv etter terrorangrepet i Norge som ble utført av en høyreekstremistisk nordmann, fastholder Europol at militante islamister utgjør en langt større trussel i Europa.

– Vår klare melding er at man ikke må undervurdere trusselen fra islamistisk terrorisme, og at man stadig skal holde fokus på det miljøet, sier talsmannen for det europeiske politisamarbeidet, Svenn Kragh Pedersen, til Politiken.

Men Kragh Pedersen understreker samtidig at det er svært uvanlig at høyreekstremister utfører store terrorangrep. Ifølge Europol er det vanligere at de begår overfall og ildspåsettelser.

Europols årsrapporter viser også at det ikke har vært mange høyreekstremistiske terrorangrep de siste årene.

I 2010 ble det ikke notert ett eneste høyreekstremistisk angrep, mens det ble registrert 45 angrep fra venstreekstremister.

Islamister sto bare for tre gjennomførte terrorangrep i Europa i 2010, men 179 islamister ble arrestert for planlagte angrep.''

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7729865

Det bør få de på venstresiden som prøvder å slå politisk mynt på ABB til å tenke seg godt om før de demoniserer høyresiden.

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Jeg har snakket med en muslimsk venn jeg har og også han var sikker på at det var muslimer som sto bak. Før morderen ble tatt, hadde han rukket og si til sine barn at de nå måtte flytte fra Norge, da de nå ville bli møtt med så mye hat. En belastning han ikke orket. Canada var et land han vurderte.

Det er en ting vi har lært av dette og det er det finnes galninger både langt til venstre og langt til høyre.

Gjest togli

Jeg har snakket med en muslimsk venn jeg har og også han var sikker på at det var muslimer som sto bak. Før morderen ble tatt, hadde han rukket og si til sine barn at de nå måtte flytte fra Norge, da de nå ville bli møtt med så mye hat. En belastning han ikke orket. Canada var et land han vurderte.

Det er en ting vi har lært av dette og det er det finnes galninger både langt til venstre og langt til høyre.

Det har du rett i.... Tror nok de fleste norske muslimer er livredde for slike angrep. De vet de vil få det enda vanskeligere i Norge dersom en muslim gjør noe lignende..

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg tror religion kun brukes som en slags rettferdiggjøring av handlinger. Tipper vi ville hatt de samme problemene dersom det ikke fantes religioner...

Kanskje du har rett. Jeg vet ikke. Ser ut som mye av elendigheta handler om religion.

Jeg tror religion kun brukes som en slags rettferdiggjøring av handlinger. Tipper vi ville hatt de samme problemene dersom det ikke fantes religioner...

''Tipper vi ville hatt de samme problemene dersom det ikke fantes religioner...''

Enig. Det er jeg helt sikker på.

Gjest MayLynn

Enig - og det er det da også flere eksempler på i historien...

For mange maktsyke og egoistiske mennesker i verden rett og slett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...