Gå til innhold

Støtter Kristin Halvorsen i dette!

Anbefalte innlegg

Gjest zipper

Sitat fra Kristin Halvorsens FB-status:

''Kan ikke bare alle nettredaktører umiddelbart bestemme at på deres sider aksepteres ikke anonyme innlegg? Folk får tørre å stå ved påstandene sine sånn at vi kan diskutere dem i dagslys!''

Det er kanskje veien å gå for å få bukt med ymse utfordringer som anonyme fora byr på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367820-st%C3%B8tter-kristin-halvorsen-i-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zipper

Vil du ha det slik på DOL også?

I forhold til den medisinske delen av DOL, så ser jeg fordelen med å kunne opptre anonymt. Men i forhold til den åpne debatten, som preger forumet mesteparten av tida, så tror jeg den ville hatt et mer konstruktivt preg om folk skrev under eget navn og ikke anonymt nick.

Gjest slabbedask

I forhold til den medisinske delen av DOL, så ser jeg fordelen med å kunne opptre anonymt. Men i forhold til den åpne debatten, som preger forumet mesteparten av tida, så tror jeg den ville hatt et mer konstruktivt preg om folk skrev under eget navn og ikke anonymt nick.

Tror det ville blitt ganske stille her da (det er det forsåvidt også akkurat nå mens alle kranglefantene er sendt i eksil).

Tror det ville blitt ganske stille her da (det er det forsåvidt også akkurat nå mens alle kranglefantene er sendt i eksil).

Ja, det hadde nok blitt stille. Jeg hadde ikke ønsket å skrive under fullt navn - selv om jeg sjelden skriver noe jeg ikke vil stå ved.

Annonse

Gjest zipper

Det tror jeg også. Men ser ikke nødvendigvis på det som en ulempe, annet enn i forhold til annonseinntekter.

Med den siste tidens begivenheter friskt i minne kan det være nødvendig å spore samfunnsdebatten over i former hvor man må ta ansvar for sine ytringer og ikke bare kan slenge ut hva som helst fordi man gjør det anonymt.

Gjest snøsokken

Stille er deilig. Jeg tror mange ikke forstår hvor mye de forsøples og forsøpler som enten anonyme "bananaser" eller som brukere av ulike nettfora. Alt man ser og leser preges man av.

Gjest kan være farlig og

Stille er deilig. Jeg tror mange ikke forstår hvor mye de forsøples og forsøpler som enten anonyme "bananaser" eller som brukere av ulike nettfora. Alt man ser og leser preges man av.

En fordel med anonymiteten er at man får frem flere meninger,

jeg kan ha meninger om en sak, men ville aldri gått frem om jeg måtte stå til spott og spe med fullt navn da jeg vet slikt kan være farlig.

Sier man en mening noen er imot kan du jo risikere å få en galning på døra...

Så sånn sett er jeg litt imot å gå ut med fullt navn om en sak.

petter smart

Det man oppnår med dette er at ekstremistene forsvinner fra "vanlige" fora og kun er inne på forum med sine meningsfeller der de kan oppildne hverandre og ingen argumenterer mot dem.

I tillegg vil svært mange la være å si sine meninger i frykt for trakassering eller angrep fra meningsmotstandere.

Men jeg støtter ordninger som krever at folk må legitimere seg på et vis for å få registrert seg. Da er det enklere å stenge ute de som ikke kan oppføre seg.

Det er jeg ikke enig i. Mange, også de som ikke skriver destruktive eller fanatiske ting, vil ikke ønske å skrive under fullt navn, av ulike grunner.

Nei jeg syns heller man skulle sile innleggene før de kommer på nettet, eller være rask med å slette.

black wealch

Synes dette høres skumelt ut og tror ikke det er vegen å gå. Mange som blir "hekta" på noen på nettet, og vil da enkelt kunne oppsøke vedkommende.

Man kunne kanskje tenke på å kreve en registrering, men ikke fullt navn på alt man skriver.

Det man oppnår med dette er at ekstremistene forsvinner fra "vanlige" fora og kun er inne på forum med sine meningsfeller der de kan oppildne hverandre og ingen argumenterer mot dem.

I tillegg vil svært mange la være å si sine meninger i frykt for trakassering eller angrep fra meningsmotstandere.

Men jeg støtter ordninger som krever at folk må legitimere seg på et vis for å få registrert seg. Da er det enklere å stenge ute de som ikke kan oppføre seg.

Veldig enig i dette.

Virker ikke som politikere, som selv er vant til å stå åpent fram i media, ikke forstår at svært mange mennesker ikke er like glad i rampelys, selv om de kan ha allreite og viktige meninger for det.

Annonse

Gjest zipper

Synes dette høres skumelt ut og tror ikke det er vegen å gå. Mange som blir "hekta" på noen på nettet, og vil da enkelt kunne oppsøke vedkommende.

Man kunne kanskje tenke på å kreve en registrering, men ikke fullt navn på alt man skriver.

Ser poenget ditt, og modererer meg gjerne til at man skal måtte registrere navn slik at i hvert fall de som eier nettstedene har oversikt over hvem som er der. I tillegg er det en uting når man kan skifte nick som man vil når man bare er registrert - selv om det hender at jeg gjør det selv ;)

Gjest zipper

En fordel med anonymiteten er at man får frem flere meninger,

jeg kan ha meninger om en sak, men ville aldri gått frem om jeg måtte stå til spott og spe med fullt navn da jeg vet slikt kan være farlig.

Sier man en mening noen er imot kan du jo risikere å få en galning på døra...

Så sånn sett er jeg litt imot å gå ut med fullt navn om en sak.

Ser poenget ditt, og modererer meg gjerne i forhold til at man kan framstå som anonym på nett, men at man må registrere seg med fullt navn, og gjerne legitimere seg, for å få brukertilgang.

Hvis man må skrive under fullt navn i alle nettdebatter, så kommer jeg til å slutte å skrive på nett. Ikke fordi jeg ikke står for det jeg sier, men fordi jeg ikke ønsker at alle og enhver (f.eks. en potensiell ny arbeidsgiver, eller en galning som stalker meg) skal kunne google seg fram til alle mine meninger om ditt og datt.

Ser poenget ditt, og modererer meg gjerne til at man skal måtte registrere navn slik at i hvert fall de som eier nettstedene har oversikt over hvem som er der. I tillegg er det en uting når man kan skifte nick som man vil når man bare er registrert - selv om det hender at jeg gjør det selv ;)

Slik er det vel allerede på de fleste avisenes debattfora, at man må registrere seg med mobilnummer eller liknende?

Da vet de som driver nettstedet hvem vi er, men ikke alle leserne.

Gjest kan være farlig og

Ser poenget ditt, og modererer meg gjerne i forhold til at man kan framstå som anonym på nett, men at man må registrere seg med fullt navn, og gjerne legitimere seg, for å få brukertilgang.

Men det må være mulighet for å legitimere seg når man oppretter brukerkontoer (bank-id eller lignende), slik at det kun er mulig å opprette en bruker uansett maskin,

og ikke andre utgir seg for å være deg.

Tenk f.eks. hvis du har en halvgal nabo som har deg for hat,

så finner han på å skrive masse dritt på nettdebatter - i ditt navn!

Gjest kan være farlig og

Hvis man må skrive under fullt navn i alle nettdebatter, så kommer jeg til å slutte å skrive på nett. Ikke fordi jeg ikke står for det jeg sier, men fordi jeg ikke ønsker at alle og enhver (f.eks. en potensiell ny arbeidsgiver, eller en galning som stalker meg) skal kunne google seg fram til alle mine meninger om ditt og datt.

Amen for det!

Jeg var ikke på nettet før jeg når jeg googlet meg selv,

men pga jeg har vært dum og diskutert ting i åpne grupper på facebook eller deltatt i konkurranser, så finner jeg meg selv på google, selv nå rjeg ikke logger på facebook.

Der blir det værende til evig tid til spott og spe.

Tenker litt på galninger og potensielle arbeidsgivere.

Ikke det at jeg ikke står for det jeg sier, men det er ikke alt som bør stå på nettet.

Å være "kjendis" er noe som skal være valgfritt.

kjendiser og politikere har selv valgt å være synlige for samfunnet,

vi som privatpersoner har valgt å være private og må derfor slippe å bli utsatt for slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...