Gå til innhold

Leggeproblemer 3-åring del 2 haster

Anbefalte innlegg

Gjest Hvordan få kvelden tilbake?

Som sagt sovnet treåringen min nærmere 11 i går kveld, og våknet litt før 8. Han har vært overtrøtt i hele dag. Klokka fem sovnet jhan på rommet sitt og nå (17.30) ligger han i den dypeste søvn fullt påkledd i senga. Er det noen som helst sjans i havet at han kan sove rundt til i 7-tiden i morgen? jeg klarte ikke å vekke ham i stad. Skal jeg prøve hardere å vekke ham nå og så legge han igjen i 8-tiden? Han har vært fullstendig overtrøtt siste uka.

Dette ødela helt min faste bestemmelse om å være myndig i kveld, nå holder han det vel gående i timesvis uansett på grunn av denne power-nap'en. Sukk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367841-leggeproblemer-3-%C3%A5ring-del-2-haster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg ville prøvd å la han sove. får du han våken nå, blir det bare bråk. evt har han fått noen min og klar for "fest". la han sove, prøv å ha det stilt i huset. du risikerer at han kommer tuslende i ti-ellve tiden i kveld, men verdt å prøve. han er litt utranglet :) slik min sjarmør er. han er ikke til å ha i hus nå, helt utav alle faste rutiner.

jeg ville prøvd å la han sove. får du han våken nå, blir det bare bråk. evt har han fått noen min og klar for "fest". la han sove, prøv å ha det stilt i huset. du risikerer at han kommer tuslende i ti-ellve tiden i kveld, men verdt å prøve. han er litt utranglet :) slik min sjarmør er. han er ikke til å ha i hus nå, helt utav alle faste rutiner.

Takk for svar, det var det jeg ville høre (altså at det er en mulighet for at han kan sove). Hvis han våkner blir det jo ikke verre enn det har vært de siste dagene, får underholde ham med en film i kveld i verste fall. skal forsøke meg på en powernap selv nå, så jeg er klar for eventuell nattevåk.

Gjest jobber med 0-3 år i barnehage

Hvorfor lot du han ikke ta en hvil på en halvtime eller 1 time rundt klokken tolv? Da ville du ha løst problemet med at han var så trøtt rundt klokken fem, han ville antagelig holdt ut lengre og vært klar for legging rundt 7-8.

Hvorfor lot du han ikke ta en hvil på en halvtime eller 1 time rundt klokken tolv? Da ville du ha løst problemet med at han var så trøtt rundt klokken fem, han ville antagelig holdt ut lengre og vært klar for legging rundt 7-8.

Gjett om vi prøvde! Først lang tur i vogn, under store protester, så seigpining med lesing av (kjedelig) bok og alle andre bøker i en times tid der han skulle være liggende. bare mas og tull., selvom han selv sa han var trøtt og sliten. "jeg skal bare slappe av litt" sier han, legger seg godt til rette i kosekroken med teppe over, holder nesten på å sovne og spretter opp og blir vill og gal når vi ber han om å legge seg ned igjen (eller forsøker tvinge, lokke, lure ham, lage avtaler). Klokka 2 ga jeg opp og regnet med at vi skulle få en ny fin start med legging av trøtt unge klokken 7, men nei. Vi er på et skikkelig dårlig spor her!

Noen tips om hvordan få til den luren uten å kjøre bil i timesvis? (har gjort det også i sommer, han sovner i 3-4-tiden, altså for sent).

Annonse

Umulig å si om han sover rundt eller ikke, da det jo alltid er en fare for at de våkner utpå kvelden og er superopplagt.

Men jeg husker en gang da sønnen var 2,5 år og pga misforståelse mlm ansatte på avdelingen i bhg hadde han ikke fått sin sedvanlige lur.

Det gikk bra helt til jeg hentet han i bhg, men innen vi kom hjem storgråt han og ga seg ikke før han sovnet av utmattelse i armene mine en halvtimes tid senere. Han sov 14 timer i strekk og våknet neste morgen

Gjett om vi prøvde! Først lang tur i vogn, under store protester, så seigpining med lesing av (kjedelig) bok og alle andre bøker i en times tid der han skulle være liggende. bare mas og tull., selvom han selv sa han var trøtt og sliten. "jeg skal bare slappe av litt" sier han, legger seg godt til rette i kosekroken med teppe over, holder nesten på å sovne og spretter opp og blir vill og gal når vi ber han om å legge seg ned igjen (eller forsøker tvinge, lokke, lure ham, lage avtaler). Klokka 2 ga jeg opp og regnet med at vi skulle få en ny fin start med legging av trøtt unge klokken 7, men nei. Vi er på et skikkelig dårlig spor her!

Noen tips om hvordan få til den luren uten å kjøre bil i timesvis? (har gjort det også i sommer, han sovner i 3-4-tiden, altså for sent).

Jeg har ikke lest den forrige tråden din, men forstår det slik st dere trøbler litt med dagsovingen.

Mitt inntrykk er at det er veldig vanlig med en litt "urytmisk" fase når behovet for daglur avtar. Det er vel de færreste som går fra lang og fast daglur hver dag til ingen daglur uten en fase med mer eller mindre usystematisk soving, litt av og på mht dager, tidspunkt og lengde. Og når det både er ferietid ov varmt blir neppe saken lettere.

Hos oss var det omtrent som at det "samlet seg opp" et sovebehov som gjorde det nødvendig med ekstraordinære lurer i nokså lang tid etter at det ble slutt på regulære daglurer.

Pass på at han ikke leker alene fra kl. 17 og utover slik at han ikke får sjansen til å sovne. Begynn gjerne kvelden i 19-tiden slik at han sovner før kl. 20.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...