Gå til innhold

Hvordan holde tett?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bella Dotte

24

• Dorthe

5

• Mandolaika

5

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

Hemmeligheter andre forteller, er greie nok å holde på. Men sånt som er "bare meg", er verre. Det er vanskeligere å se konsekvensene.

Dette skjønte jeg ikke helt. Du mener at det er ikke fordi du har lovet en annen å holde tett om noe, og dette "noe" angår bare deg selv og ingen andre? I så fall har du jo ingen plikt til å holde dette. Da kunne det kanskje vært godt for deg å snakke med noen. Gjerne noen med taushetsplikt, som en prest, lege eller psykolog.

Persille1365381127

Det som har kommet oppnå, er av en natur som gjør det vanskelig å dele med noen som helst (også nære personer). Ingen vil forstå.

Men da kan du jo dele på forum? Det er det vi andre gjør ;) Her skriver vi det vi ikke kan/tør/vil snakke med andre om :)

Ja, det må du ;)

Husk at de som plaprer sjelden får vite hemmeligheter, så det er også en god grunn til å holde tett;)

''Husk at de som plaprer sjelden får vite hemmeligheter, så det er også en god grunn til å holde tett;)''

Det er sant. Jeg har flere som har betrodd seg til meg og jeg har tenkt at jeg får ta det som en tillitserklæring, at de gjør det fordi de stoler på meg. Det kunne derfor ikke falle meg inn å plapre, det inntrykket de har av meg der vil ikke jeg ødelegge.

Bella Dotte

Dette skjønte jeg ikke helt. Du mener at det er ikke fordi du har lovet en annen å holde tett om noe, og dette "noe" angår bare deg selv og ingen andre? I så fall har du jo ingen plikt til å holde dette. Da kunne det kanskje vært godt for deg å snakke med noen. Gjerne noen med taushetsplikt, som en prest, lege eller psykolog.

Det er vanskelig å forklare uten å fortelle hele historien, men det dreier seg om meg og en til. Problemet er at jeg (og sannsynligvis den andre det gjelder) synes det er bra og viktig, eller ihvertfall hyggelig, mens alle andre vil synes det er en bagatell og/eller galt. Om jeg forteller, vil ikke identiteten til vedkommende bli avslørt, men jeg synes likevel det er feil å fortelle, selv om jeg har lyst. Det er dilemmaet...

Annonse

Bella Dotte

Vel, det kommer litt an på hva det er.

Jeg har en veldig nær venninne, hun forteller jeg alt til. Og ofte gjør det at jeg ikke har noe behov for å fortelle ting til andre, fordi vi kan snakke om de tingene det gjelder.

Om det er hun som forteller meg noe, så kan vi snakke om det - og dermed har jeg ikke noe behov for å fortelle andre.

Jeg ser at alle andre her er veldig flinke til å holde tett, men jeg tror de fleste lekker litt til en utvalgt venninne, partneren eller andre de har et tett forhold til...

Med forbehold om at det ikke er enorme konsekvenser av å dele det man vet da...

Jeg har ingen som vil forstå dette. Om jeg forteller blir det ingen andre konsekvenser enn en "pekefinger", men jeg vil gjerne formidle det fordi jeg synes det er bra - og dermed blir det hele meningsløst.

Det er vanskelig å forklare uten å fortelle hele historien, men det dreier seg om meg og en til. Problemet er at jeg (og sannsynligvis den andre det gjelder) synes det er bra og viktig, eller ihvertfall hyggelig, mens alle andre vil synes det er en bagatell og/eller galt. Om jeg forteller, vil ikke identiteten til vedkommende bli avslørt, men jeg synes likevel det er feil å fortelle, selv om jeg har lyst. Det er dilemmaet...

Hør med den andre om det er greit at du forteller, identiteten til denne vil jo uansett ikke bli avslørt?

Bella Dotte

Jeg tenker at den som har betrodd seg til meg har gjort det fordi h*n stoler på meg. Da vil ikke jeg være den personen som ikke kan klare å holde tett. Det vil si mest om meg om jeg ikke holder tett.

Det er akkurat det. Jeg opplever at det er "betroelser" inne i bildet. Og tillit. Jeg vil være sterk! :-)

Bella Dotte

Hør med den andre om det er greit at du forteller, identiteten til denne vil jo uansett ikke bli avslørt?

Du er så skarpsynt. Jeg ville aldri ha fortalt vedkommende at jeg ønsket å fortelle om det til andre. Da sier det seg nesten selv at jeg må holde det for meg selv.

Du er så skarpsynt. Jeg ville aldri ha fortalt vedkommende at jeg ønsket å fortelle om det til andre. Da sier det seg nesten selv at jeg må holde det for meg selv.

Nei, hvis du aldri ville fortalt vedkommende at du ønsket å fortelle om det til andre, så sier det seg selv at det blir galt å si det til andre.

Det er moralen din som sier i fra til deg. :-)

Bella Dotte

Nei, hvis du aldri ville fortalt vedkommende at du ønsket å fortelle om det til andre, så sier det seg selv at det blir galt å si det til andre.

Det er moralen din som sier i fra til deg. :-)

Den satt langt inne, men ja. Takk for hjelpen!

Annonse

Bella Dotte

Bare hyggelig. Dessuten så er det j.... irriterende å få sånne eventuelle pekefingre, de kommer til å ta fra deg den gleden du har ved å fortelle det uansett.

Riktig. Det er jo egentlig selvdestruktivt. Og jeg jobber med å bryte ut av sånne mønstre.

Hva er det som gjør at du har så lyst til å fortelle om det da?

Persille1365381127

Det som har kommet oppnå, er av en natur som gjør det vanskelig å dele med noen som helst (også nære personer). Ingen vil forstå.

Svarte du til meg her? Og så har det blitt slettet? Kommer ikke inn på svaret du har gitt, men det ligger i "svar til meg"....

Persille1365381127

Jeg har ingen som vil forstå dette. Om jeg forteller blir det ingen andre konsekvenser enn en "pekefinger", men jeg vil gjerne formidle det fordi jeg synes det er bra - og dermed blir det hele meningsløst.

Nei, der kom det frem :)

Men jeg deler gjerne bra ting her også, selv om det ikke betyr noe for andre.

Men uansett, det var bare mine tanker om det :)

Det viktigste er å ta en 100% helhjertet avgjørelse om å holde tett. Vingler man i viljen blir det vanskelig. Er man fast bestemt på hva man skal gjøre, er saken utdebattert i eget hode og egne følelser.

Fokusere på noe annet og ved behov minne seg selv om hvorfor det er viktig å kneppe igjen.

Ikke leke med/nære tanken om at det er så viktig å dele akkurat dette.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...