Gå til innhold

Unger og regler og krangel

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Et veldig passende klipp for meg som deler husholdning med en som elsker pepperoni-pizza og en som anser det for uspiselig ;-)

Hvordan gikk det i Disneyland?

Jeg overlevde 10 timer der forrige lørdag.

En meningsløs dag å vasse rundt i en påtvungen kommersiell lykkerus, og jeg brukte vel omlag 4.000 kr på internettoppdatering på norske aviser via mobil.

Men ungene var strålende glade. ;)

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• frosken

5

• tonie

5

• Mandolaika

5

Mest aktive i denne tråden

Tar dere dette stort sett som distraksjon da, eller benytter dere anledningen til å snakke sammen om hvordan dere vil ha det og ikke?

Er de fornuftige hver for seg?

Her er små og store i den skjønneste enighet når alt kommer til alt, men det er vanskelig å gjennomføre tross all enighet og fornuft på tomannshånd.

''Tar dere dette stort sett som distraksjon da, eller benytter dere anledningen til å snakke sammen om hvordan dere vil ha det og ikke? ''

Å dra på tur bør hverken være distraksjon eller alebi for alvorsprat, men et hyggelig samvær mellom barn og voksne.

Kan det hende du gjennomfører for mange moralprekener og snakkestraffer slik at ordene dine har tapt sin verdi. Min erfaring er at kranglefanter av søsken ikke slutter og krangle av moralprekener. Men de kan holdes i sjakk en stund med tydelige konsekvenser og/eller tydelige mål knyttet til den aktuelle situasjonen.

Føler du at du må megle og skape fred hver eneste gang? Det går fint an å fortelle unger at de er alt for smarte til å krangle på en så tåpelig måte / om noe så idiotisk. Det går også an å fortelle barn at deres krangel er så bortkastet og uvesentlig at du nekter å involvere deg. Evt. kommandere dem til et sted du slipper å høre på tullet.

Jeg anser det ikke som belønning å bruke humor eller positiv hverdagslig avledning for å skape ro en stakket stund.

mvh

Vi har hatt masse aktiviteter i sommer, knapt vært hjemme. reist i utlandet, innenlands, badet, kjørt båt, vært på lekeland, stort sett barnevennlige aktiviteter mye av tida. Så jeg synes ikke vi skal gjøre _mer_, når knapt noe av dette har vært bra nok.

I stad ville 7-åringen gjerne ha litt mat, og jeg laget det han ville ha - satte tallerkenen foran ham, bare for å få en klage på at det ikke var bra nok. Så det er en kronisk lidelse.

''Vi har hatt masse aktiviteter i sommer, knapt vært hjemme. reist i utlandet, innenlands, badet, kjørt båt, vært på lekeland, stort sett barnevennlige aktiviteter mye av tida. Så jeg synes ikke vi skal gjøre _mer_, når knapt noe av dette har vært bra nok.''

Du skal ikke gjøre mer, men mindre. Din oppgave som forelder er ikke å ha akutt fornøyde barn. Barns tilfredshet varer stort sett ikke lengre enn den hyggelige/morsomme tingen varer. Man kan ikke forvente god oppførsel bare fordi man har vært på tivoli eller et badeland.

Man må stille krav til barn basert på hva man kan forvente av dem ut fra alder, personlighet og modenhet. Ikke hva de har fått eller ikke fått i det siste.

Gjør man noe hyggelig, kan man selvsagt påpeke at de ødelegger sin egen hygge ved å lage bråk og misstemning.

''I stad ville 7-åringen gjerne ha litt mat, og jeg laget det han ville ha - satte tallerkenen foran ham, bare for å få en klage på at det ikke var bra nok. Så det er en kronisk lidelse.''

Kom dette i form av takk og anmodning om noe mer eller surmaget klaging. Om det siste er tilfelle, tar man bort talerkenen og sier h*n heller kan fikse sin egen mat så blir alt som h*n vil ha det. En _kort_ og klar beskjed om hva man synes om holdningen kan også være på sin plass.

mvh

''I stad ville 7-åringen gjerne ha litt mat, og jeg laget det han ville ha - satte tallerkenen foran ham, bare for å få en klage på at det ikke var bra nok. Så det er en kronisk lidelse.''

Da hadde jeg tent på alle plugger, fjernet maten og trødd den ned i søpla. Fortalt at greit, da skal du jammen slippe å spise også. Lag deg noe selv når du er sulten nok.

Mager trøst kanskje, men du høres da veldig tålmodig ut. Og nei, jeg er ikke ironisk eller sarkastisk. Jeg hadde _aldri_ giddet å overtale ungene til å bli med for spise is, eller gjøre andre ting.

Mulig jeg er slem...

Mulig jeg er slem...

Da er jeg like slem. Klaging og surving over mat andre har brukt tid på å lage er tabu her i gården.

mvh

''Det kan hende at du kan få snudd noe ved å innføre belønningssystemer for konkrete målsettinger.''

Det kunne hende, men vi har kommet til å at vi ikke er for å gi belønninger for normal oppførsel. Det var noe annet da de skulle lære seg å bæsje på do.

7-åringen foreslo selv et klistremerkeskjema med premie til slutt, da jeg lurte på hvordan han kunne bli mindre misfornøyd med å måtte bære sin egen skolesekk. Han var veldig fornøyd med sitt eget forslag... :-)

''7-åringen foreslo selv et klistremerkeskjema med premie til slutt, da jeg lurte på hvordan han kunne bli mindre misfornøyd med å måtte bære sin egen skolesekk. Han var veldig fornøyd med sitt eget forslag... :-)''

Det spiller da ingen rolle om han er missfornøyd med å måtte bære sine egen skolesekk. Dette er den type missnøye som forsvinner raskest om du tydelig viser at du synes den er så uberettiget og tåpelig at den interesserer deg midt på ryggen.

Klaging og missnøye som foreldrene avfeier eller ignorerer har liten nytteverdi og er ikke verd strevet. Man kan evt. bite dem av og be dem tie stille.

Kan det være at ungen bruker missnøye fordi h*n har erfart at det går under huden din.

Kan det være du argumenterer for mye med barna og forsøker og få dem enige med deg i stedet for å bare agere og skjære gjennom?

mvh

black wealch

..tror du ikke vi har prøvd det? :-)

Det funker ikke på våre.

Vi skulle jo dra alle sammen, gjøre noe hyggelig. Det spilte ingen rolle for meg om jeg fikk is eller ei, det handler om deres reaksjoner, selv når det er noe veldig ok vi skal gjøre. Når de protesterer på å besøke oldemor skjønner jeg det bedre siden det er "kjedelig".. men å kjøpe is? Sukk.

Men kunne dere ikke badre droppe is kjøpet da? Når de ikke ille komme?

Si rolig og bestemt at da blir det ingen tur for å kjøpe is i dag. Da taper de, og neste gang kommer de til å styrte til bilen

;-)

Annonse

Gjest lei av ferie

Hvorfor tror du at dere må dra og kjøpe is i ferien? Jeg er eldre enn deg og kan ikke huske at det var noensinne en planlagt aktivitet da ungene var små. Ikke planlegg så mye. Slapp mer av.

Ja dette betyr ikke at vi ikke var litt smågale før i tiden, men i min hukommelse så var jeg irritert på faren fordi han ikke var som jeg ville ha han (ikke på ungene;-). Tidsforskjeller ...ja.....generasjonsskille...JAAAA....

Å dra og kjøpe is var alldeles spontant....

Gjest prust

Jeg overlevde 10 timer der forrige lørdag.

En meningsløs dag å vasse rundt i en påtvungen kommersiell lykkerus, og jeg brukte vel omlag 4.000 kr på internettoppdatering på norske aviser via mobil.

Men ungene var strålende glade. ;)

''Jeg overlevde 10 timer der forrige lørdag.

En meningsløs dag å vasse rundt i en påtvungen kommersiell lykkerus, Men ungene var strålende glade. ;)''

Hvaa synes du om den hersens filmmusikken som ble spilt overalt? Jeg har egentlig ikke hatt noe i mot filmmusikk før - men nå fikk vi den helt oppi halsen, vi to voksne altså. Grusomt gnål overalt!

Men vi slo deg - vi var der i 13 timer :-) !!!!

''Vi har hatt masse aktiviteter i sommer, knapt vært hjemme. reist i utlandet, innenlands, badet, kjørt båt, vært på lekeland, stort sett barnevennlige aktiviteter mye av tida. Så jeg synes ikke vi skal gjøre _mer_, når knapt noe av dette har vært bra nok.''

Du skal ikke gjøre mer, men mindre. Din oppgave som forelder er ikke å ha akutt fornøyde barn. Barns tilfredshet varer stort sett ikke lengre enn den hyggelige/morsomme tingen varer. Man kan ikke forvente god oppførsel bare fordi man har vært på tivoli eller et badeland.

Man må stille krav til barn basert på hva man kan forvente av dem ut fra alder, personlighet og modenhet. Ikke hva de har fått eller ikke fått i det siste.

Gjør man noe hyggelig, kan man selvsagt påpeke at de ødelegger sin egen hygge ved å lage bråk og misstemning.

Kom dette i form av takk og anmodning om noe mer eller surmaget klaging. Om det siste er tilfelle, tar man bort talerkenen og sier h*n heller kan fikse sin egen mat så blir alt som h*n vil ha det. En _kort_ og klar beskjed om hva man synes om holdningen kan også være på sin plass.

mvh

Godt skrevet!

''Jeg overlevde 10 timer der forrige lørdag.

En meningsløs dag å vasse rundt i en påtvungen kommersiell lykkerus, Men ungene var strålende glade. ;)''

Hvaa synes du om den hersens filmmusikken som ble spilt overalt? Jeg har egentlig ikke hatt noe i mot filmmusikk før - men nå fikk vi den helt oppi halsen, vi to voksne altså. Grusomt gnål overalt!

Men vi slo deg - vi var der i 13 timer :-) !!!!

Den filmmusikken holdt på å gjøre meg gal også!

Det var helt sinnsykt mye mennesker der, og det kom en skikkelig regnskur midt på dagen, da stengte de alle attraksjonene.

13 timer er ukristelig. Jeg følte meg som verdens beste og flinkeste mor da vi slepte oss til Metroen etter 10 timer. ;) Ryggen min bærer fortsatt preg av denne dagen, over ei uke seinere :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...