Gå til innhold

Muslimer ble jaget i gatene

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10088913

Med det fokuset det har vært i den vestlige verden, spesielt etter 9/11 er det vel ikke merkelig at det ble mistenkt at muslimske ekstremister sto bak bombingen i Oslo. Jeg tror man har oversett den eksisterende trusselen fra høyreekstreme, og sett seg blind på den muslimske trusselen. Kanskje blir det en endring på dette nå?

Men med den mistanken, for så å skylde på enhver muslik man så i gatene i Oslo, er jo helt hårreisende. At folk ENDA ikke forstår at det er enkeltindividier blant muslimene som står bak i de terrorangrepene vi har sett, er for meg fullstendig uforståelig.

Når det så ble kjent at det var en såkalt etnisk norsk nordmann, var det ingen som jaget etnisk norske nordmenn nedover gatene. Hvorfor ikke? Fordi vi der skjønner at det er enkeltstående individer som utfører slike handlinger. JA NETTOPP! På samme måte som blant muslimene!

Jeg måtte bare skrive ned mine tanker rundt dette, har ikke egentlig noe direkte spørsmål, men hva tenker dere om dette? Jeg synes det er merkelig at fordommer skal få så god grobunn, og dette går ut over enkeltindivider - MENNESKER!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367915-muslimer-ble-jaget-i-gatene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

15

• Bookworm

9

• Dorthe

3

• Mandolaika

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest andegakk

''At folk ENDA ikke forstår at det er enkeltindividier blant muslimene som står bak i de terrorangrepene vi har sett, er for meg fullstendig uforståelig. ''

Nå må du ikke gå i samme fellen og påstå at dette var noe nordmenn generelt gjorde. Dette var noen FÅ enkeltindivider.

''At folk ENDA ikke forstår at det er enkeltindividier blant muslimene som står bak i de terrorangrepene vi har sett, er for meg fullstendig uforståelig.''

Jo, det forstår jeg godt, men det er mye "vanligere" at vi hører om ekstreme grupperinger innen islam. Jeg _tror_ det er derfor.

''At folk ENDA ikke forstår at det er enkeltindividier blant muslimene som står bak i de terrorangrepene vi har sett, er for meg fullstendig uforståelig. ''

Nå må du ikke gå i samme fellen og påstå at dette var noe nordmenn generelt gjorde. Dette var noen FÅ enkeltindivider.

''Nå må du ikke gå i samme fellen og påstå at dette var noe nordmenn generelt gjorde. Dette var noen FÅ enkeltindivider.''

Bra poeng!

Bra innlegg!

Skulle tro man kunne ta lærdom av amerikanernes forbrytelser mot visse folkegrupper, og ikke la oss være en mobb mot disse. Vi har jo sett ned på amerikanerne på grunn av dette, har vi ikke?

Under og etter andre verdenskrig ble japanere i USA internert i egne ghettoer, selv andre- og tredjegenerasjon som følte seg amerikanske, ikke japanske. Det samme skjedde etter 9/11 der muslimer/arabere i USA søkte politisk asyl i Canada fordi de ble forfulgt i det de så på som sitt hjemland. Og vi ristet på hodet over at amerikanerne kunne oppføre seg sånn.

''Nå må du ikke gå i samme fellen og påstå at dette var noe nordmenn generelt gjorde. Dette var noen FÅ enkeltindivider.''

Ja, dette kan du jo kverulere på alt du vil, men jeg tror du også skjønner at det ikke var det jeg mente.

Annonse

Det er jo sant! :D

Bra innlegg!

Skulle tro man kunne ta lærdom av amerikanernes forbrytelser mot visse folkegrupper, og ikke la oss være en mobb mot disse. Vi har jo sett ned på amerikanerne på grunn av dette, har vi ikke?

Under og etter andre verdenskrig ble japanere i USA internert i egne ghettoer, selv andre- og tredjegenerasjon som følte seg amerikanske, ikke japanske. Det samme skjedde etter 9/11 der muslimer/arabere i USA søkte politisk asyl i Canada fordi de ble forfulgt i det de så på som sitt hjemland. Og vi ristet på hodet over at amerikanerne kunne oppføre seg sånn.

Men nå har jeg visst gjort samme feilen selv, jeg skrev "folk" - jeg glemte "noen få individer" - dermed tenker jeg visst likt. Det var ikke poenget med innlegget mitt, og det var det visst bare du som skjønte.

Men nå har jeg visst gjort samme feilen selv, jeg skrev "folk" - jeg glemte "noen få individer" - dermed tenker jeg visst likt. Det var ikke poenget med innlegget mitt, og det var det visst bare du som skjønte.

Jeg har ikke problemer med å skjønne hva du vil frem til, nei. :) Noen bare MÅ lete etter noe å plukke på - det er vel vår natur, dessverre.

Før det er dette det blir fokus på i dette innlegget - jeg mener selvfølelig ikke "folk" som i alle - jeg skulle ha skrevet "noen mennesker". Det er da heller ikke poenget med innlegget, det tror jeg alle som ikke bare vil kverulere forstår - men her er forklaringen, så kan vi diskutere innlegget ut fra det jeg hadde som intensjon, ikke hva jeg klarte å skrive feil...

Jeg har ikke problemer med å skjønne hva du vil frem til, nei. :) Noen bare MÅ lete etter noe å plukke på - det er vel vår natur, dessverre.

Ja, jeg har vel tross alt en tendens til å gjøre det selv, så jeg kan vel strengt tatt ikke klage på det.

Jeg har nå skrevet er presisering, og håper vi kan ta innlegget for det som det var ment som.

Gjest fattigmor

Du har selvfølgelig helt rett! Det er forferdelig og hårreisende.Samtidig tenker jeg,at det må da være dumme mennesker uten noen form av kunnskap, som gjør noe slikt!

Får jeg lov å si,at det var en lettelse å vite at det var en nordmann? Tør ikke tenke tanken...hva som kunne ha skjedd!

Om alle ha lært noe av det? ja det tror jeg! Muslimene sørget sammen med oss..som noen sa: istedenfor De og Oss så sier

alle Vi. Er ikke det ett godt Tegn!

Annonse

Det blir de her også, til og med drept - hver dag:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10088951

Selvfølgelig, det skjer grusomme ting hele tiden. Men det er ikke mulig å omfatte alle disse hendelsene i ett innlegg som handler om det som opptar meg akkurat idet jeg skriver.

Jeg har heller ikke glemt sultkatastrofen på Afrikas horn, selv om jeg ikke skrev omd et i dette innlegget - men siden jeg der faktisk kan bidra, har jeg gjort det uten at jeg følte noe stort behov for å diskutere det her.

Gjest segunda

Bra innlegg!

Vi nordmenn bør skamme oss over fordommer og mobbing av amerikanere. Jøder flyktet i store strømmer fra Europa til USA i siste århundre, og ikke uten grunn.

Bill Clinton snakket om kjærlighet og det gode i menneskene etter Oklahoma drapene. Det finnes det rikelig av i amerikanere så vel som nordmenn.

Selvgodhet er ingen dyd.

Gjest segunda

Du har selvfølgelig helt rett! Det er forferdelig og hårreisende.Samtidig tenker jeg,at det må da være dumme mennesker uten noen form av kunnskap, som gjør noe slikt!

Får jeg lov å si,at det var en lettelse å vite at det var en nordmann? Tør ikke tenke tanken...hva som kunne ha skjedd!

Om alle ha lært noe av det? ja det tror jeg! Muslimene sørget sammen med oss..som noen sa: istedenfor De og Oss så sier

alle Vi. Er ikke det ett godt Tegn!

''Om alle ha lært noe av det? ja det tror jeg! Muslimene sørget sammen med oss..som noen sa: istedenfor De og Oss så sier alle Vi. Er ikke det ett godt Tegn!''

Det er ikke alle som sier vi, og det er heller ikke nok at alle sier vi. Alle må vise i tiden fremover at de mener at vi er alle sammen VI, og det har jeg tilgode å se.

Gjest tenkkkkkkkkkkk

Tenkt litt i samme bane.

Bare fordi vi har hatt muslimske ekstremister som finner på terrorangrep her og der,

tror vi at alle muslimer er terrorister....

Men nå har vi en norsk terrorist...

er da alle nordmenn rasister, nazister, høyreekstremister og terrorister?

Dette er jo noe å tenke over.

Gjest andegakk

Ja, dette kan du jo kverulere på alt du vil, men jeg tror du også skjønner at det ikke var det jeg mente.

Kverulering????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...