Gå til innhold

Hvis to barn har like navn i barnehagen

Gjest den som har vært der lengst eller kortest?

Anbefalte innlegg

Gjest den som har vært der lengst eller kortest?

Hvis et barn i barnehagen har et litt spesielt navn, og så begynner det et nytt barn med akkurat samme navn - er det ikke da vanligst at det "nye" barnet kalles feks en initial til, istedenfor at det barnet som gikk der først, skal nå måtte kalles noe annet enn hun er vant til?

Eksempel: Franseska er vant til å kalles bare Fransesca, men så begynner det nytt barn, akkurat samme alder, og personalet sier at nå skal (første) Franseska begynne å kalles "Franseska P", mens den nye skal bare kalles Franseska. Første F liker ikke dette og ønsker å bli kalt sitt vanlige navn.

Hva er vanlig? Skjønner at det kanskje er et "luksusproblem" for dem med barn med veldig vanlige navn, men.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367918-hvis-to-barn-har-like-navn-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

10

• Mandolaika

7

• morsan

5

• Mrs D

4

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly

Dette har ikke noe med ansiennitet å gjøre.

I barnehagen til Datra var de to med samme navn. De ble ikke kalt annet enn navnet deres.

Da jeg jobba i barnehage hadde vi to gutter som het det samme, og likeledes to jenter. Vi kalte dem med fornavn, og brukte etternavnet en sjelden gang dersom det var nødvendig.

Annonse

Gjest den som har vært der lengst

De bør bruke etternavnsbokstaven i tillegg til navnet på begge jentene.

Det er jeg helt enig i, og jeg glemte å skrive det, at jeg også ville syntes dette var greit. Det jeg har reagert på, er at barnehagen ville "endre" navnet til bare det ene barnet, og at det til og med gjelder barnet som har vært der lengst.

Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med dem.

Det er jeg helt enig i, og jeg glemte å skrive det, at jeg også ville syntes dette var greit. Det jeg har reagert på, er at barnehagen ville "endre" navnet til bare det ene barnet, og at det til og med gjelder barnet som har vært der lengst.

Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med dem.

''Jeg vet heller ikke helt hvordan jeg skal ta det opp med dem.''

Går det ikke bra å bare si det da, evt. sende et lite brev? Ikke lag noe stort ut av det.

Gjest segunda

Det vanlige i slike sammenhenger er å bruke etternavnene til begge to, eller første bokstav i etternavnene når man trenger å presisere hvem man snakker om. Ellers er det naturlig når man snakker til den ene å bruke vanlig fornavn.

Det har i hvert fall ikke noe med ansiennitet å gjøre, og jeg ser ikke for meg at hvis et barn alltid har vært F at det blir lett å bruke plutselig FP.

Det er da ikke nødvendig å lage noe "vedtak" om det?

Man bruker navnene i utgangspunktet, og initial eller etternavn når det er nødvendig.

Det er egentlig fint at de er på samme alder. Noen kan bli kalt "lille-X" i årevis som følge av at man var yngst i en slik situasjon. Det er ikke noe morsomt å hete "lille-X" når man f.eks. har blitt en stor gutt på 5 år.

Annonse

Gjest trådstarter

Det er da ikke nødvendig å lage noe "vedtak" om det?

Man bruker navnene i utgangspunktet, og initial eller etternavn når det er nødvendig.

Det er egentlig fint at de er på samme alder. Noen kan bli kalt "lille-X" i årevis som følge av at man var yngst i en slik situasjon. Det er ikke noe morsomt å hete "lille-X" når man f.eks. har blitt en stor gutt på 5 år.

Dette er jeg enig i. Jeg tror jeg skal ta en prat med dem når barnehagen begynner igjen.

Gjest ikke 1 og 2 i alle fall!

Har ingen av dem to navn heller?

Sønnen min har heldigvis to navn, og det var slik vi løste det da det kom en navnebror i klassen. Læreren hadde begynt med 1 og 2, men jeg sa at det var IKKE nødvendig. Han hadde da to navn. Så nå kaller alle ham for begge navnene på skolen.

Gjest trådstarter

Har ingen av dem to navn heller?

Sønnen min har heldigvis to navn, og det var slik vi løste det da det kom en navnebror i klassen. Læreren hadde begynt med 1 og 2, men jeg sa at det var IKKE nødvendig. Han hadde da to navn. Så nå kaller alle ham for begge navnene på skolen.

I dette tilfelle har den første jenta et mellomnavn, men det er like langt som det første og brukes aldri.

I dette tilfelle har den første jenta et mellomnavn, men det er like langt som det første og brukes aldri.

''I dette tilfelle har den første jenta et mellomnavn, men det er like langt som det første og brukes aldri.''

Hvorfor ikke ta det i bruk nå da, de gangene det er påkrevet? Eller er det kun til "pynt"?

Da kan de jo bruke det navnet i stedet for initial / etternavn, når det trengs?

De har vel ikke gitt henne det navnet bare for å skape vanskeligheter for de som skal lage navnelister og har begrenset plass?

Da datteren min gikk i småskolen, var det to gutter med samme navn. Ingen hadde mellomnavn, så de brukte initial. Den ene hadde etternavn på S, den andre på F. I starten var det litt komisk, for S og F hørtes helt likt ut når det ble uttalt av tannløse 6-7-åringer...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...