Gå til innhold

Hvis to barn har like navn i barnehagen

Gjest den som har vært der lengst eller kortest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

10

• Mandolaika

7

• morsan

5

• Mrs D

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Slik løste vi det

De kalles med hver sin initial av navnet.

Bhg til det ene barnet vårt begynte å kalle vårt barn for lille Lise og det andre barnet for store Lise. Etter kort tid ga jeg beskjed om at de kan kalle vår Lise for Lise og hennes mellomnavn, fordi jeg begynte å merke at barnet selv omtalte seg som lille Lise og levde litt opp til at hun var liten.

Jeg har også et vanlig navn og vi var to jenter i klassen som het det samme. Her ble vi kalt Trine M og Trine S, og det fungerte veldig greit.

Det er bare å gi beskjed til ped.leder i avdelingen at det bør være likt for begge barna å bli kalt med initialer. Så omtaler du konsekvent ditt eget barn og det andre barnet slik du ønsker at barnehagen skal gjøre det.

Det mest naturlige er at begge får lagt til en bokstav etter fornavnet, slik har de ihvertfall gjort det i "vår" barnehage.

Men nå har det ikke vært noe problem hos oss, siden ingen i barnehagen har samme navn som storesnuppa. Og når minstesnuppa begynner i barnehagen blir jeg særdeles overrasket om noen har samme navn. :-)

Mine barn har ikke vanlige navn, men likevel har to hatt navnebrødre i barnehagen og på skolen. Det fallt meg aldri inn at det var noen "hakkeordning" i forhold til initialbruk. Når jeg tenker etter, så ble første bokstaven av etternavnet tatt i bruk for begge to med samme navn.

Det spiller vel ingen rolle om navnet er vanlig eller ei? Uansett er det en nødvendig "onde" at det må taes i bruk noe mer enn bare fornavnet, når to eller flere barn har samme navn. En av ungene mine hadde 3 stk. Håkon i klassen sin. Og alle hadde to etternavn. Det ble litt komisk med Håkon U.J., Håkon F.G. og Håkon M.R. ...That's life. Finnes virkelig mer alvorlige ting enn dette å ergre seg over...

Annonse

Mine barn har ikke vanlige navn, men likevel har to hatt navnebrødre i barnehagen og på skolen. Det fallt meg aldri inn at det var noen "hakkeordning" i forhold til initialbruk. Når jeg tenker etter, så ble første bokstaven av etternavnet tatt i bruk for begge to med samme navn.

Det spiller vel ingen rolle om navnet er vanlig eller ei? Uansett er det en nødvendig "onde" at det må taes i bruk noe mer enn bare fornavnet, når to eller flere barn har samme navn. En av ungene mine hadde 3 stk. Håkon i klassen sin. Og alle hadde to etternavn. Det ble litt komisk med Håkon U.J., Håkon F.G. og Håkon M.R. ...That's life. Finnes virkelig mer alvorlige ting enn dette å ergre seg over...

Junior (12 år) har også to Håkon og en Haakon på samme trinn. Han driver idrett sammen med alle tre.

Jeg var litt hard mot en av dem en gang, fordi han ringte to ganger etter hverandre (trodde jeg) og lurte på om junior var hjemme. Jeg hørte ikke at den første var Haakon og den andre Håkon G, de presenterer seg jo ikke med stavemåte og etternavn.

Først da jeg minte den jeg trodde var fotballspiller Haakon veldig tydelig på at "det er jo fotballkamp klokka tre", noe jeg trodde vi nettopp hadde snakket om - og Håkon G litt betuttet sa at "jeg går ikke på fotballen", gikk det et lys opp for meg...

Det navnet har holdt seg godt gjennom mange år, akkurat som Martin, Kristian og Thomas. Jentenavn er mer følsomme for trender.

Jeg får en liten følelse av curling.-foreldre her...

Det er da ærlig talt ikke noe å blåse opp til noe stort. Hør med jenta di hva hun selv vil bli kalt i barnehagen og be henne si det til de voksne, evt. du nevner det selv når dere kommer i barnehagen igjen etter ferien.

Junior (12 år) har også to Håkon og en Haakon på samme trinn. Han driver idrett sammen med alle tre.

Jeg var litt hard mot en av dem en gang, fordi han ringte to ganger etter hverandre (trodde jeg) og lurte på om junior var hjemme. Jeg hørte ikke at den første var Haakon og den andre Håkon G, de presenterer seg jo ikke med stavemåte og etternavn.

Først da jeg minte den jeg trodde var fotballspiller Haakon veldig tydelig på at "det er jo fotballkamp klokka tre", noe jeg trodde vi nettopp hadde snakket om - og Håkon G litt betuttet sa at "jeg går ikke på fotballen", gikk det et lys opp for meg...

Det navnet har holdt seg godt gjennom mange år, akkurat som Martin, Kristian og Thomas. Jentenavn er mer følsomme for trender.

På trinnet til poden var det 5-6 Fredrik'er på det meste tror jeg. Så det gikk i Fredrik A og Fredrik J og alskens initialer og dobbeltnavn. :o)

På trinnet til poden var det 5-6 Fredrik'er på det meste tror jeg. Så det gikk i Fredrik A og Fredrik J og alskens initialer og dobbeltnavn. :o)

Vi vasser også i Fredrik og Henrik, spesielt fra trinnet over (som vel er din podes kull). Denne Haakon har for sikkerhets skyld en bror som heter Fredrik. Andreas og Sander er det også mange av.

Så de kaller hverandre merkelige forkortelser som "FH", "LB" etc. Jeg ga litt opp da naboen Sander, som vi har kjent siden de var barnehagebarn, plutselig het en sånn variant...

Guttungen min deler navn med tusenvis, men alle de andre er menn i 40-årene, så han heter foreløpig bare fornavnet sitt.

På min sønns klassetrinn har vi også "Haakon med dobbel a" og "Håkon med å" i de tilfellene der det forøvrig ikke fremgår av sammenhengen hvem av dem det gjelder. Og så har vi noen Magnus'er og Thomas'er der man ofte må slenge på initial eller hele etternavnet.

Dett blir likevel bare småtterier mot alle som het Anne på mitt trinn ;-)

Da kan de jo bruke det navnet i stedet for initial / etternavn, når det trengs?

De har vel ikke gitt henne det navnet bare for å skape vanskeligheter for de som skal lage navnelister og har begrenset plass?

Da datteren min gikk i småskolen, var det to gutter med samme navn. Ingen hadde mellomnavn, så de brukte initial. Den ene hadde etternavn på S, den andre på F. I starten var det litt komisk, for S og F hørtes helt likt ut når det ble uttalt av tannløse 6-7-åringer...

''De har vel ikke gitt henne det navnet bare for å skape vanskeligheter for de som skal lage navnelister og har begrenset plass?''

*fnis*

''De har vel ikke gitt henne det navnet bare for å skape vanskeligheter for de som skal lage navnelister og har begrenset plass?''

*fnis*

Det er altfor mange "Franseska Tomine Steenberg-Larsen" i yngre årskull.

Hvis det er utenkelig å bruke "Tomine" ved navnekollisjoner, hva i alle dager er vitsen med det da?

Annonse

Hvis det er utenkelig å bruke "Tomine" ved navnekollisjoner, hva i alle dager er vitsen med det da?

Det er en grunn til at jeg ikke er særlig glad i dobbelnavn, mange har jo navn som aldri er ment at skal bli brukt. Særlig nå som doble etternavn ser ut til å florerer er der enda større grunn til edruelighet i navnevalg. Og ikke minst i antall navn :)

Ser ikke forskjellen mellom to med like vanlige eller uvanlige navn.

Hos oss har det både i barnehage og skole vært slik at begge barna får et ekstra initial, f.eks. Francesca A og Francesca B.

''Ser ikke forskjellen mellom to med like vanlige eller uvanlige navn.''

Enig. Så fremst man ikke kaller ungen sin "Syk Verden", så kan man jo oppleve at andre heter det samme enten på skole eller i barnehagen.

Ja, man skulle tro at det ville vært enkelt å unngå fullstendig navnelikhet når man har et fornavn nr 2 også.

Jeg husker jeg ble litt oppgitt over noen venner, som raskt ble enige om fornavn 1 og at barnet skulle ha dobbelt etternavn. Men de holdt det gående i månedsvis med tilnærmet krangel om fornavn 2 skulle være f ex Mathilde eller Margrethe, enda de var skjønt enige om at dette navnet bare skulle være "M." og ikke brukes, og det var heller ingen familieoppkalling el lign.

''Skjønner at det kanskje er et "luksusproblem" for dem med barn med veldig vanlige navn, men.''

Det er da enda mer vanlig problem blant barn med "vanlige" navn, enn det er for barn med uvanlige navn.

Men kanskje dem som har valgt veldig sjeldne navn til barna sine har vært mye mer bevisst på det at de vil unngå navnelikhet, og at de da blir kanskje mer "overrasket" over at det ikke var så unikt navn likevel?

Uansett synes jeg ikke det er noen prinsippiell forskjell mht hvordan man skal løse dette.

Vi vasser også i Fredrik og Henrik, spesielt fra trinnet over (som vel er din podes kull). Denne Haakon har for sikkerhets skyld en bror som heter Fredrik. Andreas og Sander er det også mange av.

Så de kaller hverandre merkelige forkortelser som "FH", "LB" etc. Jeg ga litt opp da naboen Sander, som vi har kjent siden de var barnehagebarn, plutselig het en sånn variant...

Guttungen min deler navn med tusenvis, men alle de andre er menn i 40-årene, så han heter foreløpig bare fornavnet sitt.

Og jeg må bare hoppe inn og si at poden min har et ikke så populært navn, hvor jeg bare vet om en enkelt idrettsutøver for noen år siden som heter det samme. Men den ungen har altså rekorden i diverse kjælenavn som blir flittig brukt både av han selv, hele familien og alle han møter.

;0D

Det er en grunn til at jeg ikke er særlig glad i dobbelnavn, mange har jo navn som aldri er ment at skal bli brukt. Særlig nå som doble etternavn ser ut til å florerer er der enda større grunn til edruelighet i navnevalg. Og ikke minst i antall navn :)

Kunne ikke vært mer enig. Jeg driter egentlig i hva andre gjør med sine barn og navn, men fatter ikke hva enkelte foreldre tenker på. Særlig nå som det er blitt lov å sette bindestrek på disse doble etternavnene, er det jo vanskelig å forkorte dem.

Jeg ser mange navn i forbindelse med jobben og rister på hodet over varianter av Berg-Bergstrøm eller Olsen-Hansen. (Jeg overdriver ikke, det er mange av dem.)

Når den generasjonen begynner å få barn sammen, hvilke besteforeldre skal de fornærme da? De blir jo nødt til å stryke med ganske hard hånd, avkommet kan jo ikke hete Anne Beate Steenberg-Larsen Jonassen-Dahl. (Anne Beate og Lars Erik blir sikkert eksotisk igjen i ca. 2040.)

Ja, man skulle tro at det ville vært enkelt å unngå fullstendig navnelikhet når man har et fornavn nr 2 også.

Jeg husker jeg ble litt oppgitt over noen venner, som raskt ble enige om fornavn 1 og at barnet skulle ha dobbelt etternavn. Men de holdt det gående i månedsvis med tilnærmet krangel om fornavn 2 skulle være f ex Mathilde eller Margrethe, enda de var skjønt enige om at dette navnet bare skulle være "M." og ikke brukes, og det var heller ingen familieoppkalling el lign.

''Ja, man skulle tro at det ville vært enkelt å unngå fullstendig navnelikhet når man har et fornavn nr 2 også.''

Var borti to jenter fra samme klasse for en stund siden og de het Stina Sofie og Stine Sofia. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...