Persille1365381127 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg vet det ikke heter to etternavn, jeg mente den tidligere standardløsningen med ett mellomnavn og ett etternavn, uten bindestrek. Ved sortering på etternavnet blir dette Hansen, Andreas Berg (ikke sortering på . Å få lov til å kalle junior Andreas Berg-Hansen (eller seg selv for Andrea Berg-Hansen etter bryllupet) var tidligere en seriøs navneendring og gikk stort sett ikke. Det er fremdeles lov å ha det ene navnet (Berg) som mellomnavn, men siden bindestreken nå er en enkel sak, blir det valgt oftere. Da er det ikke like naturlig å forkorte ett av dem til f.eks. B-Hansen. Nja. Du har forsåvidt rett, men: tidligere var det lov med to etternavn _uten_ bindestrek. Det er ikke lov lenger. Dermed MÅ det være bindestrek dersom man ønsker å ha begge navnene som etternavn. Jeg er oppvokst med to etternavn, og het type Persille Berg Hansen. På offentlige lister ble jeg sortert med "Berg Hansen, Persille" - ellers ble jeg ofte sortert med "Hansen, Persille" fordi jeg stort sett bare brukte det ene. Men nå er det kun lov med ett etternavn, dermed må det være bindestrek om man ønsker å ha begge foreldrenes etternavn på barnet. Ofte blir det ett mellomnavn og ett etternavn, men noen vil ha begge (slik som vi), da blir det bindestrek. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367918-hvis-to-barn-har-like-navn-i-barnehagen/page/4/#findComment-3206685 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 I dag tok jeg det opp muntlig med barnehagen. De sa at de har bestemt at det blir slik, så da så. Jeg føler at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt. Det hadde vært greit om begge barna brukte en initial ekstra, men ikke hvis det bare gjelder den ene. Da synes jeg at du og ungen din skal rette dere etter det barnehagen har bestemt. Og så lager du ikke mer oppstyr om denne lille filletingen, som det jo egentlig er. Synes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367918-hvis-to-barn-har-like-navn-i-barnehagen/page/4/#findComment-3206686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Per O og Per M Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvorfor er det forskjell på om det er et spesielt navn de to barna deler, eller et vanligere navn? Hvis den ene eller begge har to fornavn, så synes jeg det er mest naturlig at man skiller mellom dem ved å bruke det ekstra fornavnet på det / de barna som har flere fornavn ( Evt forbokstaven til det andre fornavnet, det må barnet / foreldrene kunne være med på å bestemme). Om han vil hetel Ole Petter eller Ole P må være opp til ham. men det er mer naturlig å bruke fornavnene før man begynte med etternavnsinitialer. Bruker man forbokstav fra etternavn, bør det brukes på begge barna (Per K og Per A). Jeg synes absolutt ikke at alder eller når man begynner i barnehagen i forhold til navnebroren, skal bestemme om man blir den ene Per med initial, eller hete Lille Per eller Nye Per. Og jeg ville, etter å ha hørt mitt barns mening om saken, ikke laget noe stor sak av det eller involvert barnet i noe mer snakk om det. Ikke la barnet lage drama av bagateller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367918-hvis-to-barn-har-like-navn-i-barnehagen/page/4/#findComment-3206725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Nja. Du har forsåvidt rett, men: tidligere var det lov med to etternavn _uten_ bindestrek. Det er ikke lov lenger. Dermed MÅ det være bindestrek dersom man ønsker å ha begge navnene som etternavn. Jeg er oppvokst med to etternavn, og het type Persille Berg Hansen. På offentlige lister ble jeg sortert med "Berg Hansen, Persille" - ellers ble jeg ofte sortert med "Hansen, Persille" fordi jeg stort sett bare brukte det ene. Men nå er det kun lov med ett etternavn, dermed må det være bindestrek om man ønsker å ha begge foreldrenes etternavn på barnet. Ofte blir det ett mellomnavn og ett etternavn, men noen vil ha begge (slik som vi), da blir det bindestrek. Normalen var ett mellomnavn og ett etternavn tidligere. Man kunne ikke "lage" to etternavn av sitt eget og ektefellens uten videre, verken med eller uten bindestrek. Da var i utgangspunktet det ene navnet mellomnavn, og sorteringen var på siste navn. To etternavn, slik du tydeligvis har hatt, var mer spesielt og ikke noe man fikk ved å sette mors og fars navn sammen. Mens f.eks. i Tyskland har det vært vanlig i mange år å sette ektefellens (som regel mannens) bak sitt eget, MED bindestrek. Så vi er kanskje nærmere "Europastandard" nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367918-hvis-to-barn-har-like-navn-i-barnehagen/page/4/#findComment-3206741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.