Gå til innhold

Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hva er forskjellen på det Anders Behring Breivik har gjort og det Norge gjør i Libya?

Videoannonse
Annonse
Gjest isellin
Skrevet

Likheten er vel at de dreper uskyldige mennesker, forskjellen er hvorfor de gjør det.

Jeg vil ikke forsvare noen av handlingene.

Skrevet

''Hva er forskjellen på det Anders Behring Breivik har gjort og det Norge gjør''

Svaret ligger vel egentlig i spørsmålet ditt hvis du tenker deg litt om. :) I tillegg er det i Libya ikke noe Norge gjør alene. Enkelt sett kan man jo si at begge deler fører til død og lidelse for enkeltmennesker, men jeg syns ikke det er sammenlignbart likevel.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Likheten er vel at de dreper uskyldige mennesker, forskjellen er hvorfor de gjør det.

''Jeg vil ikke forsvare noen av handlingene''

I tillfelle jeg ble misforstått. Det gjør selvfølgelig ikke jeg heller :-)

Skrevet

Om en ikke forstår bedre, kan en jo slenge på Gunnar Sønsteby i samme spørsmålet.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Hva er forskjellen på det Anders Behring Breivik har gjort og det Norge gjør''

Svaret ligger vel egentlig i spørsmålet ditt hvis du tenker deg litt om. :) I tillegg er det i Libya ikke noe Norge gjør alene. Enkelt sett kan man jo si at begge deler fører til død og lidelse for enkeltmennesker, men jeg syns ikke det er sammenlignbart likevel.

Så det at det er flere som er med på det, gjør at det kan forsvares? Er det det du sier?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Om en ikke forstår bedre, kan en jo slenge på Gunnar Sønsteby i samme spørsmålet.

Nei, jeg spør jo fordi jeg ikke forstår bedre, men jeg skal lese meg opp om krigen nå og jeg skal lese om Sønsteby. Kanskje jeg vil forstå bedre da hvorfor det kan forsvares at uskyldige barn blir drept.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg spør jo fordi jeg ikke forstår bedre, men jeg skal lese meg opp om krigen nå og jeg skal lese om Sønsteby. Kanskje jeg vil forstå bedre da hvorfor det kan forsvares at uskyldige barn blir drept.

Jeg anbefaler at du begynner med å lese om etikk og moral på Wikipedia. Etter en times lesing vil du sannsynligvis skjønne forskjellen.

Skrevet

Så det at det er flere som er med på det, gjør at det kan forsvares? Er det det du sier?

Nei, jeg sier bare at det er forskjellen. Usikker på om jeg mener drap kan forsvares i krig eller ikke, drap er jo drap uansett setting. Og jeg forsvarer slett ikke det Norge gjør i Libya.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg anbefaler at du begynner med å lese om etikk og moral på Wikipedia. Etter en times lesing vil du sannsynligvis skjønne forskjellen.

Ok, takk.

Gjest segunda
Skrevet

Det er bra at det blir stilt spørsmål som ble stilt her. Etikk og moral er noe som forandres og trenger å diskuteres hele tiden.

Skrevet

Bra svar

Gjest segunda
Skrevet

Det første jeg og flere tenkte fredag 22.07 var at dette hadde sammenheng med Norges rolle i Afghanistan og Libya og vi hellet mot Libya. Det betyr ikke at vi ikke støtter Norge.

Jeg støtter aldri drap på sivile, men det gjør ikke staten Norge heller.

Skrevet

Begge steder blir folk drept, men ABB drepte med overlegg, kulde og presisjon helt uskyldige undommer/barn - han VILLE drepe disse barna. Han bare TROR han er i krig.

black wealch
Skrevet

Norge gjør det de må for å forsøke og gi det Libyske folk demokrati og et trykt land å bo i.

ABB er bare ond!!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det var interesant lese om Sønsteby og motstandsbevegelsen, siden jeg hadde en bestefar som også var med i motstandsbevegelsen. Noen av historiene ligner litt på det jeg har blitt fortalt, men jeg har ikke satt meg inn hva det var tidligere. Jeg trodde egentlig bare at bestefaren min måtte være dumdristig.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det var interesant lese om Sønsteby og motstandsbevegelsen, siden jeg hadde en bestefar som også var med i motstandsbevegelsen. Noen av historiene ligner litt på det jeg har blitt fortalt, men jeg har ikke satt meg inn hva det var tidligere. Jeg trodde egentlig bare at bestefaren min måtte være dumdristig.

Og det tenker jeg fortsatt, med tanke på hvordan det gikk ut over familien hans.

petter smart
Skrevet

Men er du ikke villig til å risikere sivile liv dersom det kan redde enda flere sivile liv?

Gjest isellin
Skrevet

Men er du ikke villig til å risikere sivile liv dersom det kan redde enda flere sivile liv?

Nei!

Det er i realiteten som å si til deg at barnet ditt må dø, fordi vi trenger dets organer til transplantasjon for å redde livet til 5 andre barn som trenger henholdsvis nytt hjerte, ny nyre, nye lunger osv.

Er du villig til å ofre ditt barn for det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...