Gå til innhold

Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

petter smart

Nei!

Det er i realiteten som å si til deg at barnet ditt må dø, fordi vi trenger dets organer til transplantasjon for å redde livet til 5 andre barn som trenger henholdsvis nytt hjerte, ny nyre, nye lunger osv.

Er du villig til å ofre ditt barn for det?

Det er slett ikke det samme. Å si at noens barn MÅ dø er ikke det samme som å risikere noens liv.

Hadde alle vært som deg hadde Hitler vunnet andre verdenskrig. Allierte operasjoner tok livet av svært mange sivile på egen side. Dette var tap en måtte akseptere for å redde flere liv.

Hva hadde du tenkt dersom dine barn ble drept fordi de som kunne hjelpe ikke ville gjøre dette, i frykt for at sivile kunne bli drept (selv om de gjorde alt de kunne for å unngå dette)?

Fortsetter under...

Gjest isellin

Det er slett ikke det samme. Å si at noens barn MÅ dø er ikke det samme som å risikere noens liv.

Hadde alle vært som deg hadde Hitler vunnet andre verdenskrig. Allierte operasjoner tok livet av svært mange sivile på egen side. Dette var tap en måtte akseptere for å redde flere liv.

Hva hadde du tenkt dersom dine barn ble drept fordi de som kunne hjelpe ikke ville gjøre dette, i frykt for at sivile kunne bli drept (selv om de gjorde alt de kunne for å unngå dette)?

''Hadde alle vært som deg hadde Hitler vunnet andre verdenskrig.''

Det er det slettes ikke, for da hadde Hitler også tenkt som jeg og ikke startet krigen i det hele tatt!

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Hadde alle vært som deg hadde Hitler vunnet andre verdenskrig.''

Det er det slettes ikke, for da hadde Hitler også tenkt som jeg og ikke startet krigen i det hele tatt!

Poenget du må ta inn over det, er at ca 2% av befolkningen er psykopater. Du trenger ikke like det, du må gjerne ønske at det var annerledes, men det er naivt å forholde seg som om ondskap ikke eksisterer.

Hadde vi ikke vært så grenseløst naive i 30-årene, hadde vi slått tyskerne tilbake i april 1940.

Gjest isellin

Poenget du må ta inn over det, er at ca 2% av befolkningen er psykopater. Du trenger ikke like det, du må gjerne ønske at det var annerledes, men det er naivt å forholde seg som om ondskap ikke eksisterer.

Hadde vi ikke vært så grenseløst naive i 30-årene, hadde vi slått tyskerne tilbake i april 1940.

''Poenget du må ta inn over det, er at ca 2% av befolkningen er psykopater''

Dvs at ikke hele den tyske hæren besto av psykopater. Hvordan kunne en psykopat dirigere den tyske befolkningen til å være med på å drepe sivile i andre land for å oppfylle ønskene til denne ene psykopaten?

Hadde de tyske soldatene tenkt som jeg, så hadde det ikke vært noe blodbad, for da hadde denne ene psykopaten ikke hatt noen hær.

megler Smekk

''Poenget du må ta inn over det, er at ca 2% av befolkningen er psykopater''

Dvs at ikke hele den tyske hæren besto av psykopater. Hvordan kunne en psykopat dirigere den tyske befolkningen til å være med på å drepe sivile i andre land for å oppfylle ønskene til denne ene psykopaten?

Hadde de tyske soldatene tenkt som jeg, så hadde det ikke vært noe blodbad, for da hadde denne ene psykopaten ikke hatt noen hær.

Nå syntes jeg du er ganske naiv.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...