Gå til innhold

NAV presser meg - oppdatering

Anbefalte innlegg

Så lenge Legen sykmelder deg kan ikke NAV stoppe utbetalingen så det trenger du ikke bekymre deg over. Nav har nemlig ikke myndighet til å overprøve legen.

Men NAV ønsker å få folk ut i jobb igjen, og de vet av erfaring at jo lenger tid folk er ute av arbeidslivet, jo større er sjansen for at de blir værende utenfor. Og det ønsker de jo ikke. Derfor presser de på.. De ønsker altså ikke at folk skal falle helt ut. Da jeg gikk sykmeldt 100% en måneds tid for en tid tilbake var NAV på meg som hauken med å prøve å få meg til å iallfall ha litt kontakt med arbeidsplassen. Alt var bedre enn ingenting, bare man opprettholdt en viss kontakt med arbeidslivet.

Er det kanskje noe du kunne tenkt deg å prøve deg på istedet for den vernede bedriften, så gi NAV tilbakemelding på det.Det er ikke sikkert de har noe å tilby akkurat nå, men de er iallfall ikke tankelesere, så skal de kunne tilby deg noe du kanskje kunne trivdes med så må de få vite hva du ønsker. . De ønsker bare ditt beste, selv om det kanskje ikke føles slik nå.

Lykke til

''Nav har nemlig ikke myndighet til å overprøve legen. ''

Det har jeg selv opplevd at de har gjort, så hvor det står at det ikke er lov skulle jeg gjerne visst.

På den annen side er det jo saksbehandlers jobb å få brukerne i aktivitet, ikke å danse etter deres pipe der de mener *det* ikke er hensiktsmessig.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Persille1365381127

5

• Mrs D

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har gitt beskjed om hva jeg ønsker, men det taes ikke til følge.

Det er ikke sånn at du kan diktere noe som helst. Dere skal bli enige om hva som er best for deg. Det handler om å gi og ta - også for deg.

Gjest segunda

Jeg kunne ønske dere hadde litt mer empati med meg. Jeg får selvmordstanker av å jobbe der, om jeg mister AAP-pengene mine og må over på sosialtrygd, er det bare en vei å gå.

Du må forklare hvorfor du får selvmordstanker av å jobbe der. Hvorfor tror du at du ikke kan jobbe andre steder? Det er stor fare for at du får mere selvmordstanker hvis du ikke går til et arbeidssted.

Gjest Hilsen en etterlatt

Det har jeg selv opplevd at de har gjort, så hvor det står at det ikke er lov skulle jeg gjerne visst.

På den annen side er det jo saksbehandlers jobb å få brukerne i aktivitet, ikke å danse etter deres pipe der de mener *det* ikke er hensiktsmessig.

NAV kan vel overprøve leger dersom folketrygdloven ikke gir hjemmel for de attestene legene skriver ut skulle jeg tro.

Nav har i mange sammenhenger rett til å overprøve legers skjønn. Legene skal avgi sitt skjønn, men Nav har vedtakskompetansen.

Annonse

NAV kan ikke overprøve en sykemelding nei. Du tar feil!

''NAV kan ikke overprøve en sykemelding nei. Du tar feil!''

De kan ikke overprøve en sykemelding, det har du helt rett i, men de har all rett til å ikke innvilge utbetaling hvis man ikke fyller kriteriene for dette. Så du har gyldig fravær fra, men ikke nødvendigvis rett på stønad.

Gjest Nickløsheletida

Legen står over NAV, hvis du ikke visste det.

Slik jeg tolker det kan nav ta fra deg sykepengene hvis de mener du ikke for syk til å jobbe i en vernet bedrift og så syk er du vel ikke?

''Aktivitetskrav

For å få rett til sykepenger skal du så tidlig som mulig forsøke deg i arbeidsrelatert aktivitet.

Du og arbeidsgiveren din skal innen fire uker lage en oppfølgingsplan for hvordan du kan komme raskest mulig tilbake til arbeid. Hvis du ikke er i arbeidsrelatert aktivitet innen åtte uker, kreves en utvidet legeerklæring som dokumenterer at det er tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet.

Ved kortvarig sykmelding vurderes arbeidsuførheten med hensyn til det yrket du har. Ved langvarig sykmelding vurderes det også om du er arbeidsufør når det gjelder ethvert høvelig arbeid''

Slik jeg tolker det kan nav ta fra deg sykepengene hvis de mener du ikke for syk til å jobbe i en vernet bedrift og så syk er du vel ikke?

''Aktivitetskrav

For å få rett til sykepenger skal du så tidlig som mulig forsøke deg i arbeidsrelatert aktivitet.

Du og arbeidsgiveren din skal innen fire uker lage en oppfølgingsplan for hvordan du kan komme raskest mulig tilbake til arbeid. Hvis du ikke er i arbeidsrelatert aktivitet innen åtte uker, kreves en utvidet legeerklæring som dokumenterer at det er tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet.

Ved kortvarig sykmelding vurderes arbeidsuførheten med hensyn til det yrket du har. Ved langvarig sykmelding vurderes det også om du er arbeidsufør når det gjelder ethvert høvelig arbeid''

Ja akkurat, jeg vil få en utvidet sykemelding. Dette står på å leve eller dø, om ikke det er nok for å få en sykemelding så vet ikke jeg.

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Nei nå gidder jeg ikke mer. Jeg skrev innlegget for å få støtte. Jeg får for det meste kritikk. Jeg vil ikke leser mer nå.

Men jeg tror det er grunn til at Nav sa det var svært svært lurt at du kom på jobb. Jeg tror ikke du skal føle deg alt for trygg på at du får beholde pengene selv om du blir sykemeldt, hvis det da ikke er tungt medisinske grunner for det. Jeg tror ikke manglende vilje er nok.

Men jeg tror det er grunn til at Nav sa det var svært svært lurt at du kom på jobb. Jeg tror ikke du skal føle deg alt for trygg på at du får beholde pengene selv om du blir sykemeldt, hvis det da ikke er tungt medisinske grunner for det. Jeg tror ikke manglende vilje er nok.

Det er tunge medisinske grunner til at jeg skal få beholde pengene, heldigvis har jeg en lege som forstår.

Jeg kan se for meg familien gå ut i media med at jeg begikk selvmord fordi NAV presset meg.

Nå må du slutte med truslene om selvmord. Du kommer ikke til å bli tatt på alvor på den måten.

Om det du egentlig ønsker deg er varig uføretrygd, så får du sikkert det. Men du bør sikkert tenke gjennom hva slags liv du ønsker i fremtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...