Gå til innhold

NAV presser meg - oppdatering

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Det er jo jobben til NAV å presse folk. De kan ikke lene seg tilbake og dele ut stønader til hvem som helst. De skal vurdere alle saker, og avgjøre om du kvalifiserer eller ikke.

De aller fleste må presses noe, enkelte må presses mye.

Ut fra det du skriver nedover i tråden her kan jeg ikke se at du er den type syk som kvalifiserer til sykemelding, men en type syk som kvalifiserer til hjelp.

Å true med selvmord om du må gå på jobben er omtrent like vektig som når datteren min (som er 8 år) truer med å flytte til faren sin fordi hun må legge seg når hun heller vil være oppe.

Dersom det virkelig er slik at du ikke kan jobbe i det tilbudet du har fått, så må du komme med et annet alternativ selv. Å være sykemeldt i uendelig tid er ikke et alternativ for noen, heldigvis.

Og nettopp det at du ikke har jobbet på 7 år gjør at du ikke vet noe særlig om hvordan en arbeidsgiver vil motta deg. Du vet ikke nok om arbeidslivet generelt til å si at alle vil avvise deg.

Du må sette deg ned og legge en plan. En plan for hva du har lyst til å drive med, og hvordan du skal komme deg dit. Dersom du ikke vil lage planen selv, vil noen lage den for deg - og så vil de bruke de midlene de kan for å presse deg til å samarbeide. Det er faktisk slik at du er pliktig til å samarbeide med lege, NAV og arbeidsgiver om et opplegg - hvis ikke mister du retten din til sykepenger.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• Persille1365381127

5

• Mrs D

3

• EnolaGay

3

Mest aktive i denne tråden

petter smart

Jeg skjønner det er vanskelig for deg å forstå mine problemer.

Eller kanskje det er hun som forstår, og du som nekter å forstå at andre har vært i ditt sted og vet mer om hvordan en kommer seg vekk fra det?

"Ingen forstår meg" er et dårlig utgangspunkt for å bli bedre.

Her i Trondheim har NAV sin egen lege, som ikke kjenner pasienten i det hele tatt, men som uten problemer kan overprøve klientens egen lege dersom NAV vil det.

Det tror jeg er gjengs på alle NAV kontorer og skaper en del problemer ja. Rart legeforeningen finner seg i slikt?

Jeg ønsker å fortsette på den utdannelsen jeg begynte på, som jeg ikke kom videre på pga. jeg ikke hadde skolerett. Evt. en jobb i en matbutikk da jeg liker å jobbe med mennesker.

Da tar du det du har av papirer, skriver en liten åpen søknad, og så går du runden til alle matbutikker der du bor.

Du kan si deg villig til å være ringehjelp, lørdagshjelp, vikar osv. Bare du får en fot innafor som det heter..Når de har sett fjeset ditt og snakket to ord med deg, så husker de at de har et ark liggende på kontorpulten sin når de plussli er i beit for et par ekstra hender.

Et stort pluss til deg for kommentaren "liker mennesker". Jeg som kunde liker veldig godt betjening som smiler og liker å hjelpe meg nemlig! ;0)

Annonse

Det er jo jobben til NAV å presse folk. De kan ikke lene seg tilbake og dele ut stønader til hvem som helst. De skal vurdere alle saker, og avgjøre om du kvalifiserer eller ikke.

De aller fleste må presses noe, enkelte må presses mye.

Ut fra det du skriver nedover i tråden her kan jeg ikke se at du er den type syk som kvalifiserer til sykemelding, men en type syk som kvalifiserer til hjelp.

Å true med selvmord om du må gå på jobben er omtrent like vektig som når datteren min (som er 8 år) truer med å flytte til faren sin fordi hun må legge seg når hun heller vil være oppe.

Dersom det virkelig er slik at du ikke kan jobbe i det tilbudet du har fått, så må du komme med et annet alternativ selv. Å være sykemeldt i uendelig tid er ikke et alternativ for noen, heldigvis.

Og nettopp det at du ikke har jobbet på 7 år gjør at du ikke vet noe særlig om hvordan en arbeidsgiver vil motta deg. Du vet ikke nok om arbeidslivet generelt til å si at alle vil avvise deg.

Du må sette deg ned og legge en plan. En plan for hva du har lyst til å drive med, og hvordan du skal komme deg dit. Dersom du ikke vil lage planen selv, vil noen lage den for deg - og så vil de bruke de midlene de kan for å presse deg til å samarbeide. Det er faktisk slik at du er pliktig til å samarbeide med lege, NAV og arbeidsgiver om et opplegg - hvis ikke mister du retten din til sykepenger.

Bra innlegg, men er ikke enig i:

''Å true med selvmord om du må gå på jobben er omtrent like vektig som når datteren min (som er 8 år) truer med å flytte til faren sin fordi hun må legge seg når hun heller vil være oppe.''

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001554.htm

''Å true med selvmord om du må gå på jobben er omtrent like vektig som når datteren min (som er 8 år) truer med å flytte til faren sin fordi hun må legge seg når hun heller vil være oppe.''

Det nevnte avsnittet var det desidert beste med hele innlegget.

Synes

Persille1365381127

Jeg skrev det ikke fordi jeg ikke vet hva et selvmord er. Det vet jeg.

Jeg skrev det fordi at du oppfattes akkurat like seriøst når du truer med selvmord så ofte som du gjør, som en åtteåring som vil flytte til mormor når foreldrene er strenge.

Det er litt som en sekstenåring som dumpes for første gang, "jeg tar selvmord om du går fra meg" - en ting hun sier bare for at han skal bli bekymret og komme løpende tilbake. Alle voksne vet at det aldri vil skje.

Problemet med denne type tomme trusler er at de ødelegger for de som _virkelig_ trenger hjelp. De som roper ulv mange nok ganger ødelegger for de stakkarene som ikke klarer å rope høyt nok. Det kan jo være verdt å vie en tanke.

Annonse

Persille1365381127

Det tror jeg er gjengs på alle NAV kontorer og skaper en del problemer ja. Rart legeforeningen finner seg i slikt?

Nei, det er veldig fornuftig.

Da har de en nøytral lege som kan vurdere KUN basert på medisinsk grunnlag, og ikke grunnet personlig tilknytning til pasienten og kjennskap over tid.

Hvorfor truer du med selvmord? Hva er det med jobben du ikke liker? Som mange andre også sier, du kan ikke bare true med selvmord fordi du ikke liker jobben. Da får du heller ta ansvar og finne deg en ny jobb. Du sier at du ønsker å jobbe i butikk, det bør ikke være så vanskelig. Du kan jo begynne gradvis. Hvis du snakker med NAV om et alternativ tror jeg det er mye lettere å få de til å spille på lag med deg enn å true om selvmord.

Nei, det er veldig fornuftig.

Da har de en nøytral lege som kan vurdere KUN basert på medisinsk grunnlag, og ikke grunnet personlig tilknytning til pasienten og kjennskap over tid.

Det er jeg ikke enig i. Medisineske tilstander påvirker mennesker på alle måter. Ikke bare i "fingeren der de har vondt".

brilleslangen

''Nav har nemlig ikke myndighet til å overprøve legen. ''

Det har jeg selv opplevd at de har gjort, så hvor det står at det ikke er lov skulle jeg gjerne visst.

På den annen side er det jo saksbehandlers jobb å få brukerne i aktivitet, ikke å danse etter deres pipe der de mener *det* ikke er hensiktsmessig.

kan ikke vise til at det står noe sted, beklager... Men min saksbehandler på Nav sa engang noe om at de ikke overprøver legens vurdering.. Og da tolket jeg det dithen at de ikke kunne overprøve.. Men det kan jo like gjerne bety at de velger å stole på legens avgjørelse og ikke vil overprøve...

kan ikke vise til at det står noe sted, beklager... Men min saksbehandler på Nav sa engang noe om at de ikke overprøver legens vurdering.. Og da tolket jeg det dithen at de ikke kunne overprøve.. Men det kan jo like gjerne bety at de velger å stole på legens avgjørelse og ikke vil overprøve...

Da gjøres det forsjellig forskjelige steder. For NAV overprøvde i sin tid en vurdering fra legen min og ga meg avslag. Ved anke ga de seg riktignok. Så de har nok anledning til å overprøve hvis de føler for det, eller etter "sakkyndig vurdering" fra egen NAV-lege som aldri har møtt klienten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...