Gå til innhold

enda et kne...

knehøna

Anbefalte innlegg

Hei, fint at du er tilbake igjen. Jeg har opperert kneet mitt for andre gang(3 uker siden).

1 gang ble en del av menisken tatt (8 mnd siden), denne gang ble resten av menisken fjernet da den var blitt ødelagt i mellomtiden + at brusken på kneskålen ble skrapt/slipt.

Skal tilbake på jobb igjen men er ikke blitt bra i kneet, har problemer med nedover bakker, trapper og "svinger" (høres rart ut?).Kan ikke sitte på huk, men kan bøye det litt over 90 grader når jeg sitter i en stol.

Vet også at jeg har stor q-vinkel, kmeskålen står noe skjeft, slakke leddbånd og noe vann i kneet (bånd og vann i flg.fysioterap,vinkel og skjevhet i flg.ortoped).

Det jeg lurer på er bør jeg begynne å jobbe før det er helt bra, eller går det seg til med tiden? kjenner at det hjelper å bevege seg, har gått rolige turer de siste dagene og gjort øvelser jeg har fått beskjed om.

Har en jobb hvor jeg står hele dagen (og gode sko) så jeg lurer også på fremtiden i denne stå jobben med sånne knær (skal snart gå løs på der andre kneet div greier der også).Er det å anbefale eller er det lurt å se seg om etter andre yrker.

Jeg er "bare" 32 år og har ikke lyst til å ende opp som "ødelagt"....

Knærne har plaget meg i noen år nå og jeg er lei... Derfor jeg spør deg er for at etter dagkirg. narkose etc. så fikk jeg igrunnen ikke spurt om så mye og ikke husker jeg så mye av hva som ble sagt heller. Er utålmodig og skal ikke tilbake igjen på kontroll før om en mnd.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

knehøna.

Etter en artroscopi tar det noen ganger lang tid før kneet fungerer bra igjen. Det kan nok ha noe å gjøre med kneets totalsituasjon på forhånd.

Selv om du sier du er tolmodig, prøv å nå operatøren på tlf. for å forklare situasjonen. Dette er både for å få konkrete råd rundt jobbstart, men også om trening og behandling hos fysioterapeut.

Men generelt vil jeg si at med to dårlige knær, så må det være fornuftig å planlegge

et arbeidsliv med varierende arbeidsstillinger. Nå står du hovedsaklig, men er det ikke mulig med en høy sittekrakk?

Ellers nesten uansett hva som planlegges videre, sykling uten særlig motstand i pedaltråkket, er ofte den ideelle oppstart for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...