Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi kom hjem fra ferie i natt og huset er ganske kaotisk. Nå ringte min svigerinne og sa at de ville komme og besøke oss, og at de kjører fra Bergen om ca en time og er i Oslo i løpet av natten. De skal da bo hos oss noen dager, det er jo koselig det, men jeg hater å få beskjed på så kort varsel. Føler at jeg nå må rydde og vaske hele huset og gjøre i stand sengeplass til 5 personer.

Slik er det hver gang de skal besøke oss , vi får beskjed 5-6- timer før de kommer. Føler meg litt sær som vil ha lengre tid til å forberede meg.

Hva mener dere, er det greit med overnattingsbesøk på så kort varsel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368137-overaskende-overnattingsbes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

8

• laban

6

• morsan

5

• avidi

5

Mest aktive i denne tråden

5 personer, flere dager på noen timers varsel? Det er verken høflig, vanlig eller akseptabel adferd etter mine begreper.

Er du eller mannen din sleivete med utsagn dere egentlig ikke mener, typen "dere må bare komme innom og bo hos oss hvis dere er på våre kanter i ferien"?

Er dette alminnelig oppførsel innen din manns familie (hvis dette dreier seg om hans søster eller bror m/fam), slik at han også synes det er naturlig å dumpe innom dem i dagevis på kort varsel?

Jeg kan kun svare for meg selv. Uansett hvor hyggelig det enn måtte være å ha dem på besøk, så er det ikke greit med så kort varsel. Det må da jammen være mulig å planlegge og gi beskjed eller spørre litt før. Særlig når dere nettopp har kommet hjem fra ferie, klær skal vaskes, mat må handles osv. Nei, jeg er ikke god på å ta akkurat sånt på impuls.

De ringte i det minste før de kjørte hjemmefra; den ene broren min pleier ikke å ringe før de er et par timer unna...*s*

Tror de aller fleste foretrekker å få beskjed litt lenger tid i forveien ved såpass omfattende besøk, så det relevante spørsmålet her er kanskje heller hvorvidt man skal ta sjansen på å såre andre ved å si tydelig i fra om at såpass spontane besøk ikke er så ok (særlig når det ikke spørres om det er greit at man kommer).

Når det gjelder den ene broren min og hans familie, så har vi vel kommet frem til at besøk tross alt er hyggelig - og at de blir såret av våre ønsker om et større innslag av planlegging.

(Etter å ha lest ditt innlegg så begynte jeg plutselig å lure på om dette er typisk for vestlendinger ;-))

Lykke til med organiseringen av sengeplassene! Når det gjelder ryddingen, så kan du vel egentlig gi litt blaffen i den. De kommer sikkert ikke for å oppleve et ryddig hus.

Gjest Jacoba

Nei, jeg hater å ikke få beskjed i god tid. Jeg håper de hadde en invitasjon hengende, og ikke bare fant ut dette helt av seg selv?

Om du føler det blir for mye må du få lov å si at det er "totalt kaos" hos dere, men de er hjertelig velkommen i morgen...?

Annonse

5 personer, flere dager på noen timers varsel? Det er verken høflig, vanlig eller akseptabel adferd etter mine begreper.

Er du eller mannen din sleivete med utsagn dere egentlig ikke mener, typen "dere må bare komme innom og bo hos oss hvis dere er på våre kanter i ferien"?

Er dette alminnelig oppførsel innen din manns familie (hvis dette dreier seg om hans søster eller bror m/fam), slik at han også synes det er naturlig å dumpe innom dem i dagevis på kort varsel?

''Det er verken høflig, vanlig eller akseptabel adferd etter mine begreper.

''

Jeg er usikker på hvor vanlig eller uvanlig slike spontane besøk er, som jeg har skrevet et annet sted i tråden så har jeg også en vestlendingsbror som liker å ikke planlegge så mye. (Noen ganger har han glemt å fortelle at han og familien er på vei nedover og har ringt når de er et par timer unna.) Jeg ser når jeg er på besøk hos dem, at de besøker hverandre både oftere og uten forhåndsvarsel, slik det er vanlig her i "øst". Kanskje er vi i ferd med å bli for stive og formelle i vår omgang med hverandre?

Jeg liker på sett og vis at en del mennesker skal vite at det ved behov alltid finnes gjestesenger her :-)

''

Jeg er usikker på hvor vanlig eller uvanlig slike spontane besøk er, som jeg har skrevet et annet sted i tråden så har jeg også en vestlendingsbror som liker å ikke planlegge så mye. (Noen ganger har han glemt å fortelle at han og familien er på vei nedover og har ringt når de er et par timer unna.) Jeg ser når jeg er på besøk hos dem, at de besøker hverandre både oftere og uten forhåndsvarsel, slik det er vanlig her i "øst". Kanskje er vi i ferd med å bli for stive og formelle i vår omgang med hverandre?

Jeg liker på sett og vis at en del mennesker skal vite at det ved behov alltid finnes gjestesenger her :-)

''Jeg liker på sett og vis at en del mennesker skal vite at det ved behov alltid finnes gjestesenger her :-)''

Enig, men det gjelder vel mer i sånne små-akutte tilfeller? Det er noe annet med 5 personer som kommer og skal være i flere dager, det må da være mulig å gi beskjed eller spørre litt før.

''Jeg liker på sett og vis at en del mennesker skal vite at det ved behov alltid finnes gjestesenger her :-)''

Enig, men det gjelder vel mer i sånne små-akutte tilfeller? Det er noe annet med 5 personer som kommer og skal være i flere dager, det må da være mulig å gi beskjed eller spørre litt før.

Det _bør_ selvfølgelig være mulig å si fra god tid i forveien (samt spørre om det passer), men samtidig ser jeg at broren min (og ungene hans) ser ut til å mangle et planleggingsgen i forhold til besøk. Jeg vil heller at de skal komme enn å la være.

''

Hvis alle har kjempestor plass, kan det jo gå greit.

Jeg synes likevel det er i overkant optimistisk å anta at noen kan ta imot en selv med familie i dagevis på noen timers varsel. For meg blir ikke det uformelt, men uhøflig. Det handler ikke om å vaske ned huset og sørge for hotellstandard, men å ha en viss kontroll med mitt eget og familiens liv.

Nå skal det tilføyes at jeg ikke er så veldig glad i overraskelser generelt ;-)

Det _bør_ selvfølgelig være mulig å si fra god tid i forveien (samt spørre om det passer), men samtidig ser jeg at broren min (og ungene hans) ser ut til å mangle et planleggingsgen i forhold til besøk. Jeg vil heller at de skal komme enn å la være.

''Jeg vil heller at de skal komme enn å la være.''

Selvsagt, hvis det kommer til det. Så lenge man ikke sier i fra så tror de sikkert det er ok å gjøre det slik også.

Annonse

Hvis alle har kjempestor plass, kan det jo gå greit.

Jeg synes likevel det er i overkant optimistisk å anta at noen kan ta imot en selv med familie i dagevis på noen timers varsel. For meg blir ikke det uformelt, men uhøflig. Det handler ikke om å vaske ned huset og sørge for hotellstandard, men å ha en viss kontroll med mitt eget og familiens liv.

Nå skal det tilføyes at jeg ikke er så veldig glad i overraskelser generelt ;-)

Jeg har vokst opp med at vi hver sommer dro en tur til min bestefar på vestlandet. Det gjorde også hans 7 andre barn og deres familier. Bestefaren min hadde så avgjort ikke spesielt stort hus, men ett gjesterom med en haug med senger og madrasser. Der klarte de besøkende på mirakuløst vis å finne soveplass. Jeg er litt usikker på hvor mye vi vasket oss i disse feriene (det var nemlig ikke bad i huset og kun utedo), men det var en ganske unik opplevelse å være en del av et litt kaotisk fellesskap hvor noen lagde middag, noen vasket hus, noen kranglet og hyggelige og teite fettere og kusiner var allesteder.

Fra jeg var elleve år gammel så fikk jeg dra dit på ferie alene og tilbragte et par somre sammen med noen fettere, bestefaren min og en gammel grandonkel.

Kanskje er det derfor det for meg virker feil å ikke ta imot min brors familie (broren min har bosatt seg i samme bygda som bestefar bodde), kanskje er det også derfor broren min er så talentløs på å innse at folk helst vil ha beskjed.

''Jeg vil heller at de skal komme enn å la være.''

Selvsagt, hvis det kommer til det. Så lenge man ikke sier i fra så tror de sikkert det er ok å gjøre det slik også.

''Så lenge man ikke sier i fra så tror de sikkert det er ok å gjøre det slik også.''

Det er ikke alltid det er fullt så enkelt. Noen har forsøkt å si fra til broren min, og det førte til at han og familien følte seg lite velkomne. For dem innebærer ferie nettopp å ikke planlegge. Jeg ser at de også i hverdagslivet sitt har mye mer spontan sosial omgang med famile og venner, enn hva som er vanlig i min omgangskrets.

Jeg har vokst opp med at vi hver sommer dro en tur til min bestefar på vestlandet. Det gjorde også hans 7 andre barn og deres familier. Bestefaren min hadde så avgjort ikke spesielt stort hus, men ett gjesterom med en haug med senger og madrasser. Der klarte de besøkende på mirakuløst vis å finne soveplass. Jeg er litt usikker på hvor mye vi vasket oss i disse feriene (det var nemlig ikke bad i huset og kun utedo), men det var en ganske unik opplevelse å være en del av et litt kaotisk fellesskap hvor noen lagde middag, noen vasket hus, noen kranglet og hyggelige og teite fettere og kusiner var allesteder.

Fra jeg var elleve år gammel så fikk jeg dra dit på ferie alene og tilbragte et par somre sammen med noen fettere, bestefaren min og en gammel grandonkel.

Kanskje er det derfor det for meg virker feil å ikke ta imot min brors familie (broren min har bosatt seg i samme bygda som bestefar bodde), kanskje er det også derfor broren min er så talentløs på å innse at folk helst vil ha beskjed.

Jeg har også minner fra trangbodd familieferie. De er riktignok ikke bare idyll, men stort sett hyggelige.

Det er ikke det at de kommer, jeg reagerer på. Men at de bare gir noen timers varsel og at det virker som om vertskapet ikke engang visste at de skulle komme en tur i løpet av ferien.

Jeg har også minner fra trangbodd familieferie. De er riktignok ikke bare idyll, men stort sett hyggelige.

Det er ikke det at de kommer, jeg reagerer på. Men at de bare gir noen timers varsel og at det virker som om vertskapet ikke engang visste at de skulle komme en tur i løpet av ferien.

''Det er ikke det at de kommer, jeg reagerer på. Men at de bare gir noen timers varsel og at det virker som om vertskapet ikke engang visste at de skulle komme en tur i løpet av ferien.

Jeg skjønte det, men siden jeg har en bror som mener at gleden ved å ha ferie forsvinner hvis man ikke kan gjøre slike ting spontant, så vet jeg at også svært hyggelige folk kan oppføre seg nettopp slik :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...