Gå til innhold

Avvist med brukket arm

Anbefalte innlegg

http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7740540

"Men allerede på telefon fikk familien beskjed om ikke å komme til sykehuset. Kapasiteten var sprengt og Oliver skulle bare vente.

Med to brudd måtte Oliver dermed reise hjem med en midlertidig bandasjert arm og sterke smertestillende tabletter."

Dette er jeg ikke imponert over. Men jeg må spørre, går det an, om man får en slik beskjed, å ta kontakt med øvrige sykehus ikke altfor langt unna. Og få behandling der?

Jeg ville i så fall satt meg i bil og kjørt til Drammen, Kongsberg, Tønsberg.. etc fremfor å vente to døgn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368181-avvist-med-brukket-arm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Benbrudd

tror ikke man bare kan dra avgårde til et annet sykehus.

Vi ble i sommer "sendt hjem" fra akuttmottak v mindre sykehus i ferieby til Ahus for operasjon av brukket arm på tenåring, og det betød venting i mer enn ett døgn fra brudd til operasjon. Fikk inntrykk av at det var vanlig prosedyre. Vi fikk også høre at eventuelle yngre barn ville blitt prioritert foran vårt barn.

Vi ventet hele dagen på Ahus med fastende barn, og det var like før vi ble sendt hjem med beskjed om å møte opp på nytt neste dag. Hadde vi hatt en treåring tror jeg at jeg heller ville ventet hjemme og latt barnet spise og drikke og møte opp fastende om morgenen fremfor å vente fastende hele dagen. Men god smertelindring er selvsagt veldig viktig.

Annonse

tror ikke man bare kan dra avgårde til et annet sykehus.

Vi ble i sommer "sendt hjem" fra akuttmottak v mindre sykehus i ferieby til Ahus for operasjon av brukket arm på tenåring, og det betød venting i mer enn ett døgn fra brudd til operasjon. Fikk inntrykk av at det var vanlig prosedyre. Vi fikk også høre at eventuelle yngre barn ville blitt prioritert foran vårt barn.

Vi ventet hele dagen på Ahus med fastende barn, og det var like før vi ble sendt hjem med beskjed om å møte opp på nytt neste dag. Hadde vi hatt en treåring tror jeg at jeg heller ville ventet hjemme og latt barnet spise og drikke og møte opp fastende om morgenen fremfor å vente fastende hele dagen. Men god smertelindring er selvsagt veldig viktig.

Hvorfor kan man "ikke bare dra til annet sykehus"? Om jeg kommer inn på akutten med et barn som har bruddskade, skal de ringe til "mitt" sykehus og så si at "sorry, men dere må vente til i morgen fordi de sa det der borte".

I så fall hadde jeg blitt svært vanskelig.

Hvorfor kan man "ikke bare dra til annet sykehus"? Om jeg kommer inn på akutten med et barn som har bruddskade, skal de ringe til "mitt" sykehus og så si at "sorry, men dere må vente til i morgen fordi de sa det der borte".

''Hvorfor kan man "ikke bare dra til annet sykehus"?''

Fordi du ikke har rett til å møte direkte på sykehuset, du må henvises av primærhelsetjenesten først. Det betyr enten legevakt eller fastlege.

Sykehuset vet jo ikke hvor man kommer fra så jeg hadde vært troendes til å kjøre til nærmeste andre sykehus (ca. 40 min for vår del) og latt som om jeg var der da uhellet skjedde.

'Sykehuset vet jo ikke hvor man kommer fra så jeg hadde vært troendes til å kjøre til nærmeste andre sykehus (ca. 40 min for vår del) og latt som om jeg var der da uhellet skjedde.''

Du ville i såfall først måttet ha oppsøkt primærhelsetjenesten for å bli henvist til sykehus, og ville sannsynligvis så blitt henvist til eget lokalsykehus hvis det ikke lå mer enn ca en times kjøring unna (såfremt det ikke var mer akutt enn det som er beskrevet i denne artikkelen).

''Hvorfor kan man "ikke bare dra til annet sykehus"?''

Fordi du ikke har rett til å møte direkte på sykehuset, du må henvises av primærhelsetjenesten først. Det betyr enten legevakt eller fastlege.

''Fordi du ikke har rett til å møte direkte på sykehuset, du må henvises av primærhelsetjenesten først. Det betyr enten legevakt eller fastlege.''

Sikker? For et par år siden fikk jeg uvi og dro da til legevakten i nabokommunen etter jobb ettersom jeg allikevel skulle dit og det var ikke noe problem. Ble pent tatt i mot, fikk komme inn ganske fort og ble undersøkt og fikk resept. Jeg spurte for sikkerhets skyld da jeg ringte dem for å spørre om jeg kunne komme (jeg sa ikke at jeg var i hjemkommunen da...) og de svarte at det ikke var noe problem at jeg ikke var hjemmehørende der. Og det er ikke mer enn 40 min å kjøre.

''Fordi du ikke har rett til å møte direkte på sykehuset, du må henvises av primærhelsetjenesten først. Det betyr enten legevakt eller fastlege.''

Sikker? For et par år siden fikk jeg uvi og dro da til legevakten i nabokommunen etter jobb ettersom jeg allikevel skulle dit og det var ikke noe problem. Ble pent tatt i mot, fikk komme inn ganske fort og ble undersøkt og fikk resept. Jeg spurte for sikkerhets skyld da jeg ringte dem for å spørre om jeg kunne komme (jeg sa ikke at jeg var i hjemkommunen da...) og de svarte at det ikke var noe problem at jeg ikke var hjemmehørende der. Og det er ikke mer enn 40 min å kjøre.

Ingen problem nei. Vesla mi brakk toa på trampoline for et par år siden. Vi oppdaget det kl 0800 søndag morgen og dro rett ned på sykehuset vårt. Der ble vi geleidet rett inn på riktig sted med en gang.

Annonse

Gjest Benbrudd

Jeg kjenner ikke til reglene. Sykehuset i feriebyen sa at tenåringen uansett ikke kunne opereres der samme dag som benbruddet skjedde, men om det skyldtes kapasitetsproblemer eller manglende fasting eller annet, er jeg ikke sikker på.

De satte på midlertidig gips, ringte Ahus og sendte oss hjem. Neste morgen sto vi opp grytidlig og kjørte til Ahus for å komme dit før morgenmøtet for å på en måte "melde oss inn i systemet". Men det tok ytterligere 12 timer før tenåringen lå på operasjonsbordet.

Så mye som vi skulle ønsket å slippe denne ventingen, har jeg forståelse for at man tar mer akutte tilfeller først.

candyqueen_83

Legevakt ja, men ikke sykehus.

''Sikker?''

Helt sikker. Sykehus-Norge ville bryte raskt sammen om alle bare kunne troppe opp direkte på sykehuset uten at primærhelsetjenesten siler ut hvem som trenger behandling på sykehusnivå. En helt annen ting, er at det på en del sykehus også er lokalisert en legevakt drevet i regi av primærhelsetjenesten.

Gjest Benbrudd

Sykehuset vet jo ikke hvor man kommer fra så jeg hadde vært troendes til å kjøre til nærmeste andre sykehus (ca. 40 min for vår del) og latt som om jeg var der da uhellet skjedde.

Min erfaring er at det uansett ikke "hjalp" å være på et lokalt sykehus. De sa at 50% av dem som kom til akuttmottaket var feriegjester, og at de derfor var helt nødt til å sende folk til sykehus i sine hjemfylker når det ikke var helt akutt.

Der og da syntes vi selvsagt det var kjipt å bli sendt avgårde, men i ettertid tenker vi at legene ved et stort sykehus sikkert har mye mer erfaring enn legene ved et mindre sykehus.

Og uansett er det ikke livstruende å ha benbrudd som ikke blir operert første døgnet.

Min erfaring er at det uansett ikke "hjalp" å være på et lokalt sykehus. De sa at 50% av dem som kom til akuttmottaket var feriegjester, og at de derfor var helt nødt til å sende folk til sykehus i sine hjemfylker når det ikke var helt akutt.

Der og da syntes vi selvsagt det var kjipt å bli sendt avgårde, men i ettertid tenker vi at legene ved et stort sykehus sikkert har mye mer erfaring enn legene ved et mindre sykehus.

Og uansett er det ikke livstruende å ha benbrudd som ikke blir operert første døgnet.

''Og uansett er det ikke livstruende å ha benbrudd som ikke blir operert første døgnet.''

Jeg tror det er svært fornuftig å skille mellom det som som "ikke optimalt" og det som er kritikkverdig i helsevesenet. Etter å ha tilbragt mye tid på sykehus som pårørende, så setter jeg i økende grad pris på at det prioriteres etter medisinske behov og etter "hvem som kom først" og tilsvarende. Men det kan være uhyre tålmodighetskrevende fra tid til annen...

Noen ganger kunne det ha vært en fordel å ha lest gjennom det man har skrevet før man poster...

Jeg mente selvfølgelig at jeg verdsetter at man _ikke_ prioriterer etter "hvem som kom først" og tilsvarende. Også var det et par andre feil i det jeg skrev også, men tror kanskje du forsto hva jeg mente ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...