Gå til innhold

Det forventes at jeg skal ha det fælt.

Anbefalte innlegg

Gjest Det går fint

Det er en del som spør meg hvordan det går med meg etter terrorangrepet. Dette fordi jeg sitter ved et vindu som ble smadert og hele kontoret mitt var full av knust glass. Jeg sitter helt inn ved vinduet.

Men jeg hadde ferie. Jeg var ikke der. Jeg har bare blitt fortalt at det var masse knust glass ut over stolen og skrivebordet mitt, så hvorfor forventets det en reaksjon fra meg når jeg ikke var der?

Det eneste som jeg synes er kjipt for min del er at det er mørkt på kontoret nå, da vinduene er erstattet med treplater Det er hyggelig at folk viser omsorg altså, men jeg hadde jo overlevd om jeg hadde vært der også. Kunne fått noen kuttskader kanskje.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

11

• frosken

8

• PieLill

8

• Bookworm

6

Mest aktive i denne tråden

Så bra at du ikke har det fælt, det er ikke noe som er bedre enn det. I slike situasjoner som har skjedd nå, forsøker jeg å lære min datter at alle reaksjoner man har, er like riktige. At det forventes at du har det så ille pga dette, synes jeg blir helt feil... hvorfor pålegge deg noen traumer du ikke har?

Gjest Det går fint.

Så bra at du ikke har det fælt, det er ikke noe som er bedre enn det. I slike situasjoner som har skjedd nå, forsøker jeg å lære min datter at alle reaksjoner man har, er like riktige. At det forventes at du har det så ille pga dette, synes jeg blir helt feil... hvorfor pålegge deg noen traumer du ikke har?

'' At det forventes at du har det så ille pga dette, synes jeg blir helt feil... hvorfor pålegge deg noen traumer du ikke har?''

Jeg vet ikke, men det er flest venner på landsbygda og som bor langt unna fæle og skumle Oslo, som forventer dette.

Det var skummelt i Oslo før dette og nå ble det enda verre.

'' At det forventes at du har det så ille pga dette, synes jeg blir helt feil... hvorfor pålegge deg noen traumer du ikke har?''

Jeg vet ikke, men det er flest venner på landsbygda og som bor langt unna fæle og skumle Oslo, som forventer dette.

Det var skummelt i Oslo før dette og nå ble det enda verre.

''det er flest venner på landsbygda og som bor langt unna fæle og skumle Oslo, som forventer dette.''

Det kan jo være forståelig at de tenker slik - jeg bor selv på landsbygda, et godt stykke unna Oslo og jeg har også blitt påvirket av det som skjedde... og jeg tenker da selvfølgelig at hvis man var I Oslo, og i tillegg i nærheten av stedet det skjedde, vil man ha en sterkere reaksjon på det som har skjedd. Men jeg tror da ikke at enhver osloborger (med eller uten bosted og jobb der det smalt) er traumatiserte:-)

Gjest Det går fint.

''det er flest venner på landsbygda og som bor langt unna fæle og skumle Oslo, som forventer dette.''

Det kan jo være forståelig at de tenker slik - jeg bor selv på landsbygda, et godt stykke unna Oslo og jeg har også blitt påvirket av det som skjedde... og jeg tenker da selvfølgelig at hvis man var I Oslo, og i tillegg i nærheten av stedet det skjedde, vil man ha en sterkere reaksjon på det som har skjedd. Men jeg tror da ikke at enhver osloborger (med eller uten bosted og jobb der det smalt) er traumatiserte:-)

'' og i tillegg i nærheten av stedet det skjedde, vil man ha en sterkere reaksjon på det som har skjedd''

Jeg tror ikke reaksjonen er noe større hos oss enn hos dere. Det er dødsfallene og det grusomme som skjedde på Utøya som berører oss også. Alle som ble drept og alle historiene til de overlevende. Ikke knust glass og ødelagte bygninger.

Annonse

'' og i tillegg i nærheten av stedet det skjedde, vil man ha en sterkere reaksjon på det som har skjedd''

Jeg tror ikke reaksjonen er noe større hos oss enn hos dere. Det er dødsfallene og det grusomme som skjedde på Utøya som berører oss også. Alle som ble drept og alle historiene til de overlevende. Ikke knust glass og ødelagte bygninger.

Men kjære deg, jeg holder da ikke på med noen utstrakt argumentering her - jeg sier to ting: jeg forstår at du ikke har det fælt MEN jeg forstår samtidig at det er mulig å kanskje tro at du har det...

Men kanskje en del av dem som spør ikke vet at du var på ferie da?

Eller kanskje de spør fordi det nærmest forventes å være hovedtema denne sommeren? Jeg tenkte litt på det selv da jeg for litt siden sendte sommerhilsen til en venninne som jeg ikke har sms'et med eller snakket med siden lenge før 22/7. Fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke nevnte terroren med ett ord... Selv om hun neppe har vært i nærheten av Oslo da det smalt...

Gjest SMIRnøff

Eller kanskje de spør fordi det nærmest forventes å være hovedtema denne sommeren? Jeg tenkte litt på det selv da jeg for litt siden sendte sommerhilsen til en venninne som jeg ikke har sms'et med eller snakket med siden lenge før 22/7. Fikk nesten dårlig samvittighet for at jeg ikke nevnte terroren med ett ord... Selv om hun neppe har vært i nærheten av Oslo da det smalt...

Ønsker ikke å banne i kirken, men jeg syns det er dratt litt ut av proporsjoner... litt... sultkatastrofene får minimal oppmerksomhet ved siden av, liksom...

Det er en uting at andre skal definere hva en skal føle i gitte situasjoner. Det er så individuelt. Jeg tror at enkelte tv-tittere kan være mer traumatisert enn de som var på Utøya eller ved bomba.

Vi er forskjellige og tåler helt forskjellig og reagerer forskjellig. Det er lov å ikke være knust.

Det er en uting at andre skal definere hva en skal føle i gitte situasjoner. Det er så individuelt. Jeg tror at enkelte tv-tittere kan være mer traumatisert enn de som var på Utøya eller ved bomba.

Vi er forskjellige og tåler helt forskjellig og reagerer forskjellig. Det er lov å ikke være knust.

''Jeg tror at enkelte tv-tittere kan være mer traumatisert enn de som var på Utøya eller ved bomba. ''

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hvordan du tenker her? Mener du at folk kan ha blitt like traumatisert av å ha fulgt med på tv som av å ha vært på Utøya 22.7?

Jeg syns ikke det er rart at de spør hvordan du har det etter terroren. De viser deg omsorg. Selv om de vet at du var på ferie, regner de vel med at du kanskje hadde kolleger som ble drept eller skadet i samme bygning, og at dette kan ha gått innpå deg.

Annonse

Gjest Det går fint

''Men kanskje en del av dem som spør ikke vet at du var på ferie da?''

Det fikk de vite de som ringte rett etterpå. At de var bekymret akkurat da forstår jeg. Jeg var jo selv veldig bekymret akkurat da og ringte rundt til alle kollegaer som sto meg nærmest.

''Eller kanskje de spør fordi det nærmest forventes å være hovedtema denne sommeren?''

Ja, det kan jo hende. Det kan hende de vil være hyggelig bare:-)

''Jeg tror at enkelte tv-tittere kan være mer traumatisert enn de som var på Utøya eller ved bomba. ''

Jeg vet ikke om jeg helt skjønner hvordan du tenker her? Mener du at folk kan ha blitt like traumatisert av å ha fulgt med på tv som av å ha vært på Utøya 22.7?

Det kan tenkes at noen som har sett dette på avstand har tatt det verre enn noen som har vært oppe i det, ja. Å føle seg berørt og truet er en subjektiv opplevelse. De aller fleste som har opplevd den ekstreme påkjenningen ved bomben eller på Utøya vil det gå bra med, det er mindretallet som får alvorlige traumer. Sånn som det framstilles i media så skulle en tro det var omvendt og i verste fall kan dette bli selvoppfyllende profetier ved at folk får psykiske plager fordi de opplever at de føler "feil".

Det kan tenkes at noen som har sett dette på avstand har tatt det verre enn noen som har vært oppe i det, ja. Å føle seg berørt og truet er en subjektiv opplevelse. De aller fleste som har opplevd den ekstreme påkjenningen ved bomben eller på Utøya vil det gå bra med, det er mindretallet som får alvorlige traumer. Sånn som det framstilles i media så skulle en tro det var omvendt og i verste fall kan dette bli selvoppfyllende profetier ved at folk får psykiske plager fordi de opplever at de føler "feil".

Jeg er enig i din bekymring om selvoppfyllende profetier, men merker at jeg er litt uvillig til å gå med på at tv-seerne skal kunne "påberope" seg å ha blitt traumatisert som følge av det de har sett.

''Jeg har bare blitt fortalt at det var masse knust glass ut over stolen og skrivebordet mitt, så hvorfor forventets det en reaksjon fra meg når jeg ikke var der?

''

Hvis folk virkelig gir uttrykk for dette, så tror jeg det er en form for nysgjerrighet.

Jeg er nesten fristet til å spørre om du vet hva et traume er, for måten du bruker ordet på blir veldig "lettvinn".

Gjest Det går bra

''Jeg har bare blitt fortalt at det var masse knust glass ut over stolen og skrivebordet mitt, så hvorfor forventets det en reaksjon fra meg når jeg ikke var der?

''

Hvis folk virkelig gir uttrykk for dette, så tror jeg det er en form for nysgjerrighet.

Ja, kanskje.

Jeg er enig i din bekymring om selvoppfyllende profetier, men merker at jeg er litt uvillig til å gå med på at tv-seerne skal kunne "påberope" seg å ha blitt traumatisert som følge av det de har sett.

Har ikke hørt om noen jeg heller, men det er jo teoretisk mulig at noen opplever seg traumatisert eller at noen i helsevesenet også ville definert noen som det.

Spesielt folk som er psykisk sårbare og har opplevd ekstreme hendelser tidligere vil kunne være aktuelle kandidater. En del får også en slags besettelse om å vite alt og få med seg alt om det som har hendt og kan bli ganske sosialt og psykisk dysfunksjonell og leve i en slags boble.Til en viss grad er vel dette noe de fleste har kjent på, men i en normalvariant.

Hendelsen var ikke bare en nyhetssak, det var en hendelse som gjorde Norge utrygg og denne utryggheten samt massiv mediedekning med evinnelige påminnelser om det som har hendt gjør at mange om de ikke har blitt traumatisert. så i alle fall rørt, rystet og kanskje rammet.

Det fins sikkert forskning på dette, men jeg serverer bare synsing. Beklager. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...