Gjest Anonym i denne tråden Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tenker med stor respekt på de politifolkene som gikk i land på øya. De gjør det med livet som innsats. Og de viste vel ikke helt hva som ventet dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg synes medias oppslag nå er langt over streken for det usmakelige, og advokatene med Elden i spissen hakket enda verre. Selvfølgelig vil man i etterpåklokskapens lys se ting som kunne vært gjort annerledes. Selvfølgelig, for nå har vi informasjon vi på daværende tidspunkt ikke hadde. At politihelikopteret ikke lettet svarte politiet på allerede dagen etter (eller deromkring): Helikopteret står ikke flygeklart utenfor døra til politihuset, og pilotene sitter ikke inni det klare til å fly. Selvfølgelig ikke. Hadde vi hatt det slik ville det vært ramaskrik om pengesløsing! Dessuten var været slik at en skarpskytter ikke ville ha klart å gjøre noe som helst fra et helikopter; media-helikopteret som filmet visste jo ikke hva de fikk med seg før dagen etter. Det ville vært svært uansvarlig å la noen begynne å skyte fra et helikopter med så dårlig sikt! At PST ikke fanget opp terroristens bevegelser i forhold til sine kjøp er helt naturlig. Vi lever faktisk ikke i et overvåkningsland! Hvis hans kjøp hadde vært nok til å få bjellene til å ringe, så ligger jammen mange andre mye tynnere an. Det handles ulike ting på nettet hele tiden, og som vi vet brukes det ikke til terrorhandlinger. Det som skjedde den 22. juli kunne INGEN være forberedt på. Bombesituasjonen har de trent på, men at noen skulle ta seg over på ei øy iført politiuniform og massakrere ungdom på politisk leir kan jeg bare ikke tenke meg at noen har øvd på. Det er for absurd! I Norge hyler vi opp om overvåking utover det akseptable hver gang det settes opp et kamera eller det er snakk om lagring av datatrafikk. Vi vil leve fritt og i fred, og det kan vi ikke om vi skal overvåkes i ett og alt. Vi får ikke i pose og sekk, det må man jo bare forstå! Jeg fatter ikke hva media mener de skal oppnå med sine skriverier om dagen, annet enn å skape en mistillit til politiet og ikke minst de som styrer landet. At advokatene gjør sitt for å suge mest mulig kroner ut av alt og alle skjønner jeg, de meler sin egen kake, men at media ikke har mer vett er svært sørgelig. Ikke overraskende, men sørgelig. Jeg er helt sikker på at politiet valgte veien over til øya med veloverveide argumenter. Jeg tror IKKE de tenkte "nei nå får de klare seg sjøl, vi skal på en hyggelig båttur og tar lengste vei". I etterpåklokskapens lys ser man at de _kunne_ ha kjørt rett over, men det visste de ikke der og da. Det er skuffende å se at det går så mye hodeløse journalister løs i dette landet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Vi har jo et militære også. Jeg undrer meg på at man ikke sendte helikopter fra de. I et samarbeid med politiet. Samtidig så viste de vel neppe hva de sto ovenfor. Om de også vurderte at et helikopter kunne bli skutt ned. Det tok ganske lang tid før et militært helikopter var i lufta. Man bør se på hvordan denne tiden kan kortes ned. Det bør ikke være slik at pressen slår politi og militære med timer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Når det viser seg at vi har en egen beredskapsgruppe som bl.a. skal sikre viktige institusjoner (som Stortinget) og at denne ikke ble varslet/mobilisert, så er det noen som ikke har gjort jobben sin. Politiet hadde jo også trent på å bruke skarpskyttere i helikopter. Dette ble ikke benyttet. Politiet mønstret ikke på optimalt sted og tok en omvei for å komme til Utøya. Militæret ble ikke varslet/mobilisert. Jeg tviler ikke på at vanlige politimenn har gjort det beste de kunne og ikke i vesentlig grad kan klandres. Men de som sitter i politiledelsen bør seriøst vurdere sine posisjoner. ''Jeg tviler ikke på at vanlige politimenn har gjort det beste de kunne og ikke i vesentlig grad kan klandres. Men de som sitter i politiledelsen bør seriøst vurdere sine posisjoner.'' Politiledelsen bør gjennomgå sine rutiner og forbedre det som kan gjøres bedre. De som bør se på sine posisjoner er den sittende regjering som har sulteforet politiet så til de grader at landets _eneste_ politihelikopter sto på bakken og mannskapet var beordret på ferie. Ikke første gang. Beredskapstroppen hadde en båt som fikk motortrøbbel og det lokale politiet hadde problem med sambandet. Det har lenge vært advart mot konsekvensene av å underfinansiere politiet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tenker med stor respekt på de politifolkene som gikk i land på øya. De gjør det med livet som innsats. Og de viste vel ikke helt hva som ventet dem. ''Jeg tenker med stor respekt på de politifolkene som gikk i land på øya. De gjør det med livet som innsats. Og de viste vel ikke helt hva som ventet dem. '' Helt enig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Se her ja, .... startet nettopp en egen tråd, så ikke denne .... Stakkars pårørende !!! Hvorfor i heite helvete skal pressen opphause dette, kan ikke dette forbigå i stillhet .... ingenting som kan gjøres nå i etterkant ..... hvem hadde ant at disse forferdelige hendelsene skulle kunne skje i landet vårt .... Politi og annet personell går garantert gjennom rutinene sine nå i etterkant allikevel, uten at pressen trenger å frem med alt. ''Stakkars pårørende !!! Hvorfor i heite helvete skal pressen opphause dette, kan ikke dette forbigå i stillhet .... ingenting som kan gjøres nå i etterkant ..... hvem hadde ant at disse forferdelige hendelsene skulle kunne skje i landet vårt .... ''Om jeg hadde vært direkte berørt av dette ville jeg syntes det var verre om det ikke kom en debatt om dette. Selvsagt skal alle steiner snus for å se hvordan man kan bedre beredskapen for fremtiden. Og selvsagt er det et offentlig anliggende som fordrer åpen debatt. Å gå på jakt etter enkeltpersoner i f.eks. politiet synes jeg blir usmaklig. Derimot bør den sittende regjering med stats- og justisminister i spissen svare for den underfinansieringen politiet har vært utsatt for. En underfinansiering som er direkte årsak til at politihelikopteret sto på bakken med mannskapet på ferie. Og sannsynligvis også en medvirkende årsak til at beredskapstroppens båt fikk motortrøbbel og det lokale politiet hadde problem med sambandet. Det har blitt advart mot konsekvensene av denne underfinansieringen i årevis. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg synes medias oppslag nå er langt over streken for det usmakelige, og advokatene med Elden i spissen hakket enda verre. Selvfølgelig vil man i etterpåklokskapens lys se ting som kunne vært gjort annerledes. Selvfølgelig, for nå har vi informasjon vi på daværende tidspunkt ikke hadde. At politihelikopteret ikke lettet svarte politiet på allerede dagen etter (eller deromkring): Helikopteret står ikke flygeklart utenfor døra til politihuset, og pilotene sitter ikke inni det klare til å fly. Selvfølgelig ikke. Hadde vi hatt det slik ville det vært ramaskrik om pengesløsing! Dessuten var været slik at en skarpskytter ikke ville ha klart å gjøre noe som helst fra et helikopter; media-helikopteret som filmet visste jo ikke hva de fikk med seg før dagen etter. Det ville vært svært uansvarlig å la noen begynne å skyte fra et helikopter med så dårlig sikt! At PST ikke fanget opp terroristens bevegelser i forhold til sine kjøp er helt naturlig. Vi lever faktisk ikke i et overvåkningsland! Hvis hans kjøp hadde vært nok til å få bjellene til å ringe, så ligger jammen mange andre mye tynnere an. Det handles ulike ting på nettet hele tiden, og som vi vet brukes det ikke til terrorhandlinger. Det som skjedde den 22. juli kunne INGEN være forberedt på. Bombesituasjonen har de trent på, men at noen skulle ta seg over på ei øy iført politiuniform og massakrere ungdom på politisk leir kan jeg bare ikke tenke meg at noen har øvd på. Det er for absurd! I Norge hyler vi opp om overvåking utover det akseptable hver gang det settes opp et kamera eller det er snakk om lagring av datatrafikk. Vi vil leve fritt og i fred, og det kan vi ikke om vi skal overvåkes i ett og alt. Vi får ikke i pose og sekk, det må man jo bare forstå! Jeg fatter ikke hva media mener de skal oppnå med sine skriverier om dagen, annet enn å skape en mistillit til politiet og ikke minst de som styrer landet. At advokatene gjør sitt for å suge mest mulig kroner ut av alt og alle skjønner jeg, de meler sin egen kake, men at media ikke har mer vett er svært sørgelig. Ikke overraskende, men sørgelig. Jeg er helt sikker på at politiet valgte veien over til øya med veloverveide argumenter. Jeg tror IKKE de tenkte "nei nå får de klare seg sjøl, vi skal på en hyggelig båttur og tar lengste vei". I etterpåklokskapens lys ser man at de _kunne_ ha kjørt rett over, men det visste de ikke der og da. Det er skuffende å se at det går så mye hodeløse journalister løs i dette landet. Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger. Driften av politihelikopteret er underfinansiert og ansvarlig er sittende regjering. Tenk om abulansetjenesten hadde svart som politiet fordi de ikke kunne rykke ut. Beredskapstroppen båt fikk mottortrøbbel. Det er dårlig utstyr og/eller vedlikehold. Lokalt politi hadde problemer med sambandet. Alle disse problemene er sittende regjering ansvarlig for. Konsekvensene av underfinansiering av politiet har vært advart mot i årevis. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hold OPP !!!! Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg synes medias oppslag nå er langt over streken for det usmakelige, og advokatene med Elden i spissen hakket enda verre. Selvfølgelig vil man i etterpåklokskapens lys se ting som kunne vært gjort annerledes. Selvfølgelig, for nå har vi informasjon vi på daværende tidspunkt ikke hadde. At politihelikopteret ikke lettet svarte politiet på allerede dagen etter (eller deromkring): Helikopteret står ikke flygeklart utenfor døra til politihuset, og pilotene sitter ikke inni det klare til å fly. Selvfølgelig ikke. Hadde vi hatt det slik ville det vært ramaskrik om pengesløsing! Dessuten var været slik at en skarpskytter ikke ville ha klart å gjøre noe som helst fra et helikopter; media-helikopteret som filmet visste jo ikke hva de fikk med seg før dagen etter. Det ville vært svært uansvarlig å la noen begynne å skyte fra et helikopter med så dårlig sikt! At PST ikke fanget opp terroristens bevegelser i forhold til sine kjøp er helt naturlig. Vi lever faktisk ikke i et overvåkningsland! Hvis hans kjøp hadde vært nok til å få bjellene til å ringe, så ligger jammen mange andre mye tynnere an. Det handles ulike ting på nettet hele tiden, og som vi vet brukes det ikke til terrorhandlinger. Det som skjedde den 22. juli kunne INGEN være forberedt på. Bombesituasjonen har de trent på, men at noen skulle ta seg over på ei øy iført politiuniform og massakrere ungdom på politisk leir kan jeg bare ikke tenke meg at noen har øvd på. Det er for absurd! I Norge hyler vi opp om overvåking utover det akseptable hver gang det settes opp et kamera eller det er snakk om lagring av datatrafikk. Vi vil leve fritt og i fred, og det kan vi ikke om vi skal overvåkes i ett og alt. Vi får ikke i pose og sekk, det må man jo bare forstå! Jeg fatter ikke hva media mener de skal oppnå med sine skriverier om dagen, annet enn å skape en mistillit til politiet og ikke minst de som styrer landet. At advokatene gjør sitt for å suge mest mulig kroner ut av alt og alle skjønner jeg, de meler sin egen kake, men at media ikke har mer vett er svært sørgelig. Ikke overraskende, men sørgelig. Jeg er helt sikker på at politiet valgte veien over til øya med veloverveide argumenter. Jeg tror IKKE de tenkte "nei nå får de klare seg sjøl, vi skal på en hyggelig båttur og tar lengste vei". I etterpåklokskapens lys ser man at de _kunne_ ha kjørt rett over, men det visste de ikke der og da. Det er skuffende å se at det går så mye hodeløse journalister løs i dette landet. Du fikk med deg alle mine tanker ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zipper Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger. Driften av politihelikopteret er underfinansiert og ansvarlig er sittende regjering. Tenk om abulansetjenesten hadde svart som politiet fordi de ikke kunne rykke ut. Beredskapstroppen båt fikk mottortrøbbel. Det er dårlig utstyr og/eller vedlikehold. Lokalt politi hadde problemer med sambandet. Alle disse problemene er sittende regjering ansvarlig for. Konsekvensene av underfinansiering av politiet har vært advart mot i årevis. mvh Syns dette blir usaklig og usmakelig å skulle benytte anledningen til å fokusere så ensidig på politiets finansiering. Det var tross alt hell i uhell at terroraksjonen skjedde så sentralt at alle sentrale ressurser var tilgjengelige, både haugevis med ambulanser, beredskapstropp, forsvar mm. Hadde det skjedd i mine strøk, så hadde den lokale lensmannen måttet håndtere saken i flere timer før hun kunne hatt håp om assistanse. At helikopteret sto var trasig, men da var situasjonen på østlandet i en kort periode lik med det den er i resten av landet hele tiden. Og jeg regner det ikke som aktuelt at det skal være full helikopterdekning over hele landet i tilfelle flere idioter med terrortanker skulle dukke opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Syns dette blir usaklig og usmakelig å skulle benytte anledningen til å fokusere så ensidig på politiets finansiering. Det var tross alt hell i uhell at terroraksjonen skjedde så sentralt at alle sentrale ressurser var tilgjengelige, både haugevis med ambulanser, beredskapstropp, forsvar mm. Hadde det skjedd i mine strøk, så hadde den lokale lensmannen måttet håndtere saken i flere timer før hun kunne hatt håp om assistanse. At helikopteret sto var trasig, men da var situasjonen på østlandet i en kort periode lik med det den er i resten av landet hele tiden. Og jeg regner det ikke som aktuelt at det skal være full helikopterdekning over hele landet i tilfelle flere idioter med terrortanker skulle dukke opp. Det er høyst betimelig å se på om de som med livet innsats skal jobbe under ekstremt press og stå i spissen under slike katastrofer har de resurser de trenger. Det har i årevis vært advart om konsekvensene av blant annet underfinansiering av politihelikoptertjenesten. Det er ikke første gangen det har stått på bakken når det absolutt burde vært i luften. Den sittende regjering kan ikke bare sole seg i glansen av håndteringen av etterdønningene av det som skjedde. De må også kunne svare for at deres finansielle beslutninger faktisk kan ha kostet menneskeliv. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger. Driften av politihelikopteret er underfinansiert og ansvarlig er sittende regjering. Tenk om abulansetjenesten hadde svart som politiet fordi de ikke kunne rykke ut. Beredskapstroppen båt fikk mottortrøbbel. Det er dårlig utstyr og/eller vedlikehold. Lokalt politi hadde problemer med sambandet. Alle disse problemene er sittende regjering ansvarlig for. Konsekvensene av underfinansiering av politiet har vært advart mot i årevis. mvh ''Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger. Driften av politihelikopteret er underfinansiert og ansvarlig er sittende regjering.'' Det kan godt hende at du har rett i din kritikk, men da må man jo tenke slik at vi skal ha politihelikopter tilgjengelig på absolutt alle tenkelige og utenkelige steder i Norge. Hva om dette hadde skjedd i f.eks. Valdres? Skulle det også ha vært et helikopter der med full beredskap 24/7? Kan du tenke deg hvilket ramaskrik det hadde vært om det ble brukt utallite millioner på helikopterdrift unødvendig? I tillegg ble det i akkurat denne situasjonen også sagt at været ikke var bra nok til at man kunne sende opp helikopteret med en skarpskytter, så all verdens millioner til drift hadde ikke hjulpet. ''Tenk om abulansetjenesten hadde svart som politiet fordi de ikke kunne rykke ut.'' Det kan ikke sammenlignes direkte. Vi _har_ ambulansehelikoptre som er bemannet 24/7. De brukes hyppigere enn politihelikoptre. Det er to helt ulike ting. Og forøvrig rykket politiet ut, og svært mange ble beordret på jobb tross ferie. Og husk: Når folk er på ferie, betyr det ikke nødvendigvis at de er i nærheten av arbeidsplassen sin. ''Beredskapstroppen båt fikk mottortrøbbel. Det er dårlig utstyr og/eller vedlikehold.'' Ja, og situasjonen løste seg med at de fikk en annen båt. Hvor ofte må politiet rykke ut med Delta til en øy? Hvor mye ressurser skal politiet ha tilgjengelig til enhver tid? Hvor ofte skjer slike katastrofer som dette - kunne man overhode være forberedt på noe slikt? ''Lokalt politi hadde problemer med sambandet.'' Ja? ''Alle disse problemene er sittende regjering ansvarlig for. Konsekvensene av underfinansiering av politiet har vært advart mot i årevis.'' Igjen: Vi er ikke beredt 24/7 på slike katastrofer som vi opplevde 22. juli. Det har vi ikke vært, og det kommer vi ikke til å være i fremtiden. Det er ikke slik at vi kommer til å få 1 politibetjent pr. innbygger, vi kommer ikke til å ha hundrevis av helikoptre som står klar til utrykning. Det vil ikke det norske folk være med på å betale for. Jeg er ikke i tvil om at det ble gjort noen feil den 22. juli, og jeg er ikke i tvil om at politi, ambulanse, regjering og storting kommer til å gjennomgå alt og lære noe. Det er bare det, at tullinger som ABB kan man ikke beskytte seg mot. Og selv om man nå går gjennom alt som skjedde den 22. juli, og lærer hva man burde ha gjort sett i etterpåklokskapens lys, så vil det ikke nødvendigvis bli en tilsvarende katastrofe en annen gang. Man KAN IKKE være forberedt på slikt, uansett hvor mye man øver og hvor mye ressurser man i etterkan ser at burde vært satt inn. Evaluering er viktig, men det media bedriver i disse dager - svært godt hjulpet av pengegriske advokater - er bare usmakelig og legger sten til byrden for de som har lidd store tap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tror at alle som var involvert gjorde alt de kunne på best mulig måte den dagen. INGEN kunne se for seg at noe slikt kunne skje i Norge. Media hauser opp, slik er det (dessverre) - slik vil det bestandig være. Innen politi, spesialstyrker, helsevesen, redningstjeneste osv, er det gode rutiner for gjennomgang av operasjoner i ettertid - jeg stoler på at disse klarer å analysere sin innsats og bedre de tingene som (kanskje) ikke gikk så bra. Jeg er også trygg på at de involverte får den hjelpen de trenger i ettertid for å klare å bearbeide inntrykkene på best mulig måte. Jeg synes lite om at hvermannsen skal sitte å synse om dette, enkeltpersoner har ikke nok kunnskaper om hvordan ting fungerer til at de kan legge fram noen fasit. Likevel kan det (på sikt) diskuteres prioriteringer og bevligninger slik at evt. feil kan rettes opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tenker også at de stakkars politifolka gjorde sitt aller aller beste. Det hjelper ingen å kritisere de i ettertid. Ære være de for jobben de gjorde! ''Jeg tenker også at de stakkars politifolka gjorde sitt aller aller beste. Det hjelper ingen å kritisere de i ettertid. Ære være de for jobben de gjorde!'' Det er jeg fullstendig enig i - og jeg tror heller ikke det en noen som sitter å kritiserer de enkelte personene som var involvert i aksjonen. Likevel MÅ vi forvente at man går igjennom det som skjedde, for å forbedre det som ikke gikk optimalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger. Driften av politihelikopteret er underfinansiert og ansvarlig er sittende regjering.'' Det kan godt hende at du har rett i din kritikk, men da må man jo tenke slik at vi skal ha politihelikopter tilgjengelig på absolutt alle tenkelige og utenkelige steder i Norge. Hva om dette hadde skjedd i f.eks. Valdres? Skulle det også ha vært et helikopter der med full beredskap 24/7? Kan du tenke deg hvilket ramaskrik det hadde vært om det ble brukt utallite millioner på helikopterdrift unødvendig? I tillegg ble det i akkurat denne situasjonen også sagt at været ikke var bra nok til at man kunne sende opp helikopteret med en skarpskytter, så all verdens millioner til drift hadde ikke hjulpet. ''Tenk om abulansetjenesten hadde svart som politiet fordi de ikke kunne rykke ut.'' Det kan ikke sammenlignes direkte. Vi _har_ ambulansehelikoptre som er bemannet 24/7. De brukes hyppigere enn politihelikoptre. Det er to helt ulike ting. Og forøvrig rykket politiet ut, og svært mange ble beordret på jobb tross ferie. Og husk: Når folk er på ferie, betyr det ikke nødvendigvis at de er i nærheten av arbeidsplassen sin. ''Beredskapstroppen båt fikk mottortrøbbel. Det er dårlig utstyr og/eller vedlikehold.'' Ja, og situasjonen løste seg med at de fikk en annen båt. Hvor ofte må politiet rykke ut med Delta til en øy? Hvor mye ressurser skal politiet ha tilgjengelig til enhver tid? Hvor ofte skjer slike katastrofer som dette - kunne man overhode være forberedt på noe slikt? ''Lokalt politi hadde problemer med sambandet.'' Ja? ''Alle disse problemene er sittende regjering ansvarlig for. Konsekvensene av underfinansiering av politiet har vært advart mot i årevis.'' Igjen: Vi er ikke beredt 24/7 på slike katastrofer som vi opplevde 22. juli. Det har vi ikke vært, og det kommer vi ikke til å være i fremtiden. Det er ikke slik at vi kommer til å få 1 politibetjent pr. innbygger, vi kommer ikke til å ha hundrevis av helikoptre som står klar til utrykning. Det vil ikke det norske folk være med på å betale for. Jeg er ikke i tvil om at det ble gjort noen feil den 22. juli, og jeg er ikke i tvil om at politi, ambulanse, regjering og storting kommer til å gjennomgå alt og lære noe. Det er bare det, at tullinger som ABB kan man ikke beskytte seg mot. Og selv om man nå går gjennom alt som skjedde den 22. juli, og lærer hva man burde ha gjort sett i etterpåklokskapens lys, så vil det ikke nødvendigvis bli en tilsvarende katastrofe en annen gang. Man KAN IKKE være forberedt på slikt, uansett hvor mye man øver og hvor mye ressurser man i etterkan ser at burde vært satt inn. Evaluering er viktig, men det media bedriver i disse dager - svært godt hjulpet av pengegriske advokater - er bare usmakelig og legger sten til byrden for de som har lidd store tap. ''Det kan godt hende at du har rett i din kritikk, men da må man jo tenke slik at vi skal ha politihelikopter tilgjengelig på absolutt alle tenkelige og utenkelige steder i Norge.'' Men et politihelikopter 24/7/52 som kan nå i underkant av halve befolkningen har vi råd til. Vi bør heller spørre om vi har råd til å la være. Og vi bør også spørre om det i det hele tatt er vits i å ha et politihelikopter om det ikke skal ha kontinuerlig beredskap. Det er jo bare å legge ran, terror og kidnappinger til de tider helekopteret er ute av drift. At medier har tradisjon for å gå fram på motbydelige måter er ingen sensasjon. Synd om dette får ødelegge for en saklig debatt om politiets resurser. http://www.politiforum.no/id/3528 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=501602 Mer perifere linker: http://www.politiforum.no/id/2761 http://www.politiforum.no/id/3453 mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger. Driften av politihelikopteret er underfinansiert og ansvarlig er sittende regjering. Tenk om abulansetjenesten hadde svart som politiet fordi de ikke kunne rykke ut. Beredskapstroppen båt fikk mottortrøbbel. Det er dårlig utstyr og/eller vedlikehold. Lokalt politi hadde problemer med sambandet. Alle disse problemene er sittende regjering ansvarlig for. Konsekvensene av underfinansiering av politiet har vært advart mot i årevis. mvh ''Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger.'' Beordret på ferie? Er det derfor vi har ferie i Norge, altså? For å spare penger? Det visste jeg faktisk ikke! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er høyst betimelig å se på om de som med livet innsats skal jobbe under ekstremt press og stå i spissen under slike katastrofer har de resurser de trenger. Det har i årevis vært advart om konsekvensene av blant annet underfinansiering av politihelikoptertjenesten. Det er ikke første gangen det har stått på bakken når det absolutt burde vært i luften. Den sittende regjering kan ikke bare sole seg i glansen av håndteringen av etterdønningene av det som skjedde. De må også kunne svare for at deres finansielle beslutninger faktisk kan ha kostet menneskeliv. mvh Nuvel, deres "finansielle beslutning" av å øke finansieringen av politiet med nesten 4 MILLIARDER kroner siden 2005, til et rekordhøyt nivå, er neppe årsaken til manglende helikopter. Hvorfor forsøker du å fremstille det på en slik feil måte? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tenker med stor respekt på de politifolkene som gikk i land på øya. De gjør det med livet som innsats. Og de viste vel ikke helt hva som ventet dem. Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger.'' Beordret på ferie? Er det derfor vi har ferie i Norge, altså? For å spare penger? Det visste jeg faktisk ikke! Beordringen handlet vel om at de skulle ta ferie _samtidig_ og i de ukene samfunnet forøvrig er mest feriestille, for å unngå at den inoperative perioden ble enda lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 ''Politihelikopteret var satt på bakken og mannskapet beordret på ferie for å spare penger.'' Beordret på ferie? Er det derfor vi har ferie i Norge, altså? For å spare penger? Det visste jeg faktisk ikke! Man kan spare penger ved å ha driftsstans og bestemme at alle skal ha ferie samtidig fremfor å bemanne for kontinuerlig drift. De ansattes ferie kan _organiseres_ for å spare penger. Planlagt driftstans kan selvfølgelig være hensiktsmessig i en porselensfabrikk, men ikke i en virksomhet som skal være spydspissen i vår akutt- kriseberedskap. Det er bevilgende myndigheter som har prioritert slik at dette likevel har blitt nødvendig. Det hadde vært skandale om man gjorde det samme med f.eks. luftambulansen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Beordringen handlet vel om at de skulle ta ferie _samtidig_ og i de ukene samfunnet forøvrig er mest feriestille, for å unngå at den inoperative perioden ble enda lenger. Jeg vil tippe at med ett helikopter, så har ikke politiet plenty med helikopterflygere. At det rett og slett er akkurat så mange som det som kreves for døhnkontinuerlig beredskap. Om f.eks en av to-tre (nå vet jeg ikke hvor mange flygere de har, ren gjetting fra min side) er på ferie vil likevel helikopteret bli stående på bakken. Dermed kan de gjøre perioden de har helikopteret ute av drift kortere ved å la alle ha ferie på samme tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/368322-syndebukk/page/2/#findComment-3210297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.