Gå til innhold

Stakkars pårørende .....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo ikke mulig, siden de ulike helikopterne er fullstendig ulikt innredet. Å laste inn og sikre lasten i et helikopter er ikke akkurat det samme som å hive inn en bag i en bil.

''Det er jo ikke mulig, siden de ulike helikopterne er fullstendig ulikt innredet. Å laste inn og sikre lasten i et helikopter er ikke akkurat det samme som å hive inn en bag i en bil.''

Det tror jeg du har rett i. Selv om det noen ganger sikkert kan være mulig å bistå hverandre avhengig av oppdragets art.

På bakkeplan har man sikkert mye å spare på felles lokaler, drift, stab, vedlikehold mm. Hvor vidt et slikt samarbeid alt er på plass, aner jeg ikke.

Samdrift av militært og sivilt er sikkert mer komplisert.

mvh

Gjest Anonym i denne tråden

Hei,

I tillegg vil neppe ambulansesjåfører være begeistret for å bli brukt til "jakt på kriminelle", ettersom de jo skal ha en "nøytral rolle", nettopp slik at kriminelle ikke angriper dem.

Med vennlig hilsen

Godt poeng. Men politi og militære burde jo kunne samarbeide?

Godt poeng. Men politi og militære burde jo kunne samarbeide?

Enig i at de burde kunne samarbeide, men det er tradisjonelt (heldigvis) et meget sterkt skille mellom politi og militæret. Militæret skal kun brukes i absolutte nødsituasjoner, dvs. ikke engang i Storbritannia i øyeblikket. Dette er av historiske årsaker for å skille sivil og militæret.

Med vennlig hilsen

''Det er jo ikke mulig, siden de ulike helikopterne er fullstendig ulikt innredet. Å laste inn og sikre lasten i et helikopter er ikke akkurat det samme som å hive inn en bag i en bil.''

Det tror jeg du har rett i. Selv om det noen ganger sikkert kan være mulig å bistå hverandre avhengig av oppdragets art.

På bakkeplan har man sikkert mye å spare på felles lokaler, drift, stab, vedlikehold mm. Hvor vidt et slikt samarbeid alt er på plass, aner jeg ikke.

Samdrift av militært og sivilt er sikkert mer komplisert.

mvh

''Selv om det noen ganger sikkert kan være mulig å bistå hverandre avhengig av oppdragets art.''

Det gjøres også, selv om man er ytterst forsikt med å bruke millitærhelikoptre til noe annet enn det opprinnelige formålet, for ikke å si ambulanseutstyr.

Annonse

tzatziki1365380058

''Hvorfor i heite helvete skal pressen opphause dette, kan ikke dette forbigå i stillhet .... ingenting som kan gjøres nå i etterkant ..... hvem hadde ant at disse forferdelige hendelsene skulle kunne skje i landet vårt .... ''

En klappjakt på enkeltpersoner i f.eks. politiet er jeg enig i blir kvalmende.

Men et varmere og _åpnere_ samfunn legger ikke lokk på en debatt om ting som kunne vært gjort bedre.

Den viktigste samfunnsdebatten er etter mitt syn om politiet var rustet til å takle utfordringen. Med landets eneste politihelikopter parkert på bakken og mannskapet på ferie, er svaret åpenbart nei. Hva skal man med et politihelikopter om det ikke kan ha en responstid på linje et ambulansehelikopter.

Sittende regjering bør så absolutt svare for sin underfinansiering av politistyrken.

mvh

''Sittende regjering bør så absolutt svare for sin underfinansiering av politistyrken.''

I motsetning til tidligere regjeringer, mener du?

Kan du dokumentere at politistyrken har mindre ressurser under denne regjeringen enn de har hatt tidligere, eller at det har vært store nedskjæringer i politiet i stortingsperioden? Det tror jeg ikke du kan, men jeg venter i spenning.

''Sittende regjering bør så absolutt svare for sin underfinansiering av politistyrken.''

Kan du dokumentere at politistyrken har mindre ressurser under denne regjeringen enn de har hatt tidligere, eller at det har vært store nedskjæringer i politiet i stortingsperioden? Det tror jeg ikke du kan, men jeg venter i spenning.

Noen linker.

http://www.politiforum.no/id/3878

http://www.politiforum.no/id/3528

http://www.politiforum.no/id/3519

http://www.politiforum.no/id/2761

http://www.politiforum.no/id/3768

http://www.politiforum.no/id/1870

mvh

Gjest tenker jeg

Etter såpass mange år med rent flertall begynner det vel å bli litt sent og skylde på tidligere mindretallsregjeringer?

tzatziki1365380058

Etter såpass mange år med rent flertall begynner det vel å bli litt sent og skylde på tidligere mindretallsregjeringer?

Poenget er at dagens regjering ikke er spesielt dårlig på bevilgninger til politiet. De har økt bevilgningene kraftig de siste årene, som Sør nedenfor ganske greit beskriver.

PieLill sin "alt unntatt høyresiden" - fobi, begynner å bli gammelt nytt. Og hun argumenterer som en ekte politiker - kun med skremselspropaganda og svartmaling av den andre siden.

Sannheten er at AP og Høyre er så like, at det er svært lite forskjell på politikken de fører. De burde egentlig slått seg sammen.

Sannheten er også at så mye av statsbudsjettet er bundet opp i faste poster, som ikke kan røres ved, sånn at handlefriheten til enhver regjering faktisk er ganske liten.

Mer til helse, politi, skole, veier osv osv osv osv er faktisk ikke mulig å få til samtidig. Uansett hvor høyt man skriker. Det må prioriteres. Dessuten er det en kjennsgjerning at mange offentlige tjenester får svært lite ut av pengene de får tildelt. De trenger å omstille seg. "Mer penger" er faktisk ikke svaret på alt.

Skylder på, for hva da?

Faktum er jo at bevilgningene til politiet har ØKT med 3,9 MILLIARDER kroner siden 2005 (da hadde man en regjering fra høyresiden). Det er derfor neppe "den sittende regjeringen" som kan lastes.

Videre, det er politiet selv som prioriterer hvor mye penger skal brukes til helikopter.

Med vennlig hilsen

tzatziki1365380058

For det første, er vel neppe Politiforum noen objektiv kilde.

For det andre, står det ikke noe om nedgang i bevilgninger.Det at politiet må spare, betyr ikke at de har fått mindre penger enn tidligere. De kan like gjerne hatt svært dårlig styring. Dessuten må man se på politisektoren under ett, ikke på en lokasjon for seg.

For det tredje, så er politiets "behov" for 400 ekstra stillinger, eller hva det nå var, en subjektiv vurdering, fra politiets side.

Disse linkene du viser til, sier ingenting. Gi meg en link fra statistisk sentralbyrå på at bevilgningene har falt de siste 6 årene, så kan jeg begynne å tro det.

For øvrig så virker det meningsløst å ha et politihelilkopter bemannet 24/7, så lenge hæren har helikopter "overalt". Etterhvert som historiene fra 22/7 kommer, tyder alt på at de problemene som oppsto skyldtes dårlig organisering og mangelfullt samarbeid på tvers av enheter.Det er ikke mer penger som skal til for å løse sånt.

Annonse

hidi, the scorpion

For det første, er vel neppe Politiforum noen objektiv kilde.

For det andre, står det ikke noe om nedgang i bevilgninger.Det at politiet må spare, betyr ikke at de har fått mindre penger enn tidligere. De kan like gjerne hatt svært dårlig styring. Dessuten må man se på politisektoren under ett, ikke på en lokasjon for seg.

For det tredje, så er politiets "behov" for 400 ekstra stillinger, eller hva det nå var, en subjektiv vurdering, fra politiets side.

Disse linkene du viser til, sier ingenting. Gi meg en link fra statistisk sentralbyrå på at bevilgningene har falt de siste 6 årene, så kan jeg begynne å tro det.

For øvrig så virker det meningsløst å ha et politihelilkopter bemannet 24/7, så lenge hæren har helikopter "overalt". Etterhvert som historiene fra 22/7 kommer, tyder alt på at de problemene som oppsto skyldtes dårlig organisering og mangelfullt samarbeid på tvers av enheter.Det er ikke mer penger som skal til for å løse sånt.

''For øvrig så virker det meningsløst å ha et politihelilkopter bemannet 24/7, så lenge hæren har helikopter "overalt". Etterhvert som historiene fra 22/7 kommer, tyder alt på at de problemene som oppsto skyldtes dårlig organisering og mangelfullt samarbeid på tvers av enheter.Det er ikke mer penger som skal til for å løse sånt.''

Syndebukken, var morderen. Og endeløse diskusjoner om hvem som gjorde rett eller feil, er for meg umoralsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...