Gjest byhuldra Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Jeg har en sønn på 8 som skulle vært sjekket for laktoseintoleranse. han har lenge vært plaget med løs avføring, og endel luft i magen. Han er selv instilt på å få tatt prøven, men når nåla kommer frem tar frykten overhånd, og det blir ingen stikking (selv med emla og alskens fremgangsmåter..) Er det mulig å sjekke dette uten å stikke, evt. bare prikke i fingeren? (tror jeg får ham til å gjøre det..) Jeg har nå bestemt meg for å prøve melkefri diett i en måned. Bør han ta noe kosttilskudd i denne perioden? Noen tips til hva jeg kan bruke i matlagingen som erstatning? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Hvis du skal prøve helt melkefri diett i en måned må du sette deg grundig inn i hvilke produkter som kan tenkes å inneholde melk. Eksempelvis pølser, halvfabrikata-retter (posesupper, gryteretter osv.) og mye mer! Jeg tror du kan finne ut på www.toro.no hvilke av deres produkter som kan spises om man har melkeallergi eller laktose-intoleranse. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Hei byhuldra, Til matlaging kan du bruke lactose-redusert melk, eller gå over til soya- eller rismelk (disse fås kjøpt på helsekost-forretning). Du kan evt også lage egen melk av nøtter (mandler, cashews, sesam etc). Dette gjøres ved å kjøre nøtter og vann på hurtigmixer til melkekonsistens. Melk er en viktig kilde til bl.a kalsium. Dersom denne kilden utestenges fra kostholdet, er det viktig å sørge for andre kilder til kalsium. Mørkegrønne grønnsaker, brokkoli, og bønner er gode kilder. Soya- og rismelk kan evt være beriket med kalsium, men dette må du undersøke på pakken. Dersom du synes det er vanskelig å få han til å spise nok av disse mattypene, kan du evt gi et kalsium-tilskudd daglig på rundt 300-500 mg. Dersom det er kun laktosen du vil sjekke, kan du bruke hvitost. Men dersom det er melkeproteinet kasein, må alle melkeprodukter utelukkes. Jeg vet dessverre ikke om laktose-intoleranse kan sjekkes med bare et finger-stikk. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.