Gå til innhold

Hvilke planter plante nå?

Anbefalte innlegg

Gjest fersk gartner

Jeg anla en nytt bed i begynnelsen av juni og plantet flere blomster i. Det ble så flott og frodig og har blomstret til nå.

Nå har blomstene visnet og kun grønt og puslete står igjen.

Hva plante nå?

Hadde også en flott hengeampel hengende, hva slags plante kan jeg henge i denne nå??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368400-hvilke-planter-plante-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt seint å så noe nå, i hvert fall. Men snart kommer vel lyngplantene på markedet, Erica i forskjellige varianter. Syns det er veldig fint med tettplanta bed med Erica. De finnes i forskjellige fargenyanser fra hvit via rosa til mørk lilla, og tåler det meste. Dvs mine pleier som regel å dø ganske raskt, men de holder seg (nesten) like fine likevel.

Litt seint å så noe nå, i hvert fall. Men snart kommer vel lyngplantene på markedet, Erica i forskjellige varianter. Syns det er veldig fint med tettplanta bed med Erica. De finnes i forskjellige fargenyanser fra hvit via rosa til mørk lilla, og tåler det meste. Dvs mine pleier som regel å dø ganske raskt, men de holder seg (nesten) like fine likevel.

Du kan smelle ned alskens stauder. Nesten.

Er dem fine utover nå da??

Det er vanskelig å få tak i fine stauder i blomst nå. Men planter du f.eks høstfloks nå, får du noen vanvittig pene planter på denne tiden til neste år:-) . Men det var kanskje ikke målet ditt?

Jeg personlig synes stauder er mer interessant en sommerplanter.

Annonse

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men for å unngå grønt/ vissent tidlig i august neste år anbefaler jeg deg å plante blå og hvit lobelia. Mine er på sitt fineste nå, spesielt de blå er vakre og frodige. Vanligvis står de i blomt til langt ut i september :)

Gjest Elextra

Et tips til:

Hvis du ønsker blomstring på denne tiden, anbefaler jeg hortensia. Mine blomstrer noe voldsomt akkurat nå :-). Det kan imidlertid ta et par år før du får den helt store blomstringen, men da kommer den til gjengjeld "helt av seg selv". Jeg liker som nevnt lengre ned stauder som kommer igjen og igjen :-).

Ferskenblomst

Jeg anla også et nytt bed i beg av juni, og har satset på stauder og remonterende roser. Jeg har plantet i grupper, sortert etter høyde og blomstringsperiode. På den måte har jeg at når en sort blomster av kommer det nye bak. Jeg gikk til et gartneri og sa at jeg har anlagt et bed, vil ha stauder og hvilke bør jeg velge for å få blomster hele sommeren.Jeg fikk kjempegod hjelp der. De seneste mine skal blomstre i fra august til oktober, så jeg er så spent på å se om det stemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...