Gå til innhold

Kan man bo i Venabygd da?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Det er dette som er litt rart nemlig. Noen ganger har jeg nettopp tenkt på at vi ikke er sosiale nok når vi bor i byen, fordi vi vet at muligheten alltid er der til å gå ned og ta en kaffe eller hva det nå skulle være, så blir det faktisk sjeldnere til vi gjør det likevel.

Men vi har fått tilbakemeldinger på at absolutt alle gjerne vil komme og besøke oss hvis vi flytter på landet fordi de syns det er så deilig å komme vekk fra byen bare for en helg eller noe.

Så jeg har nesten følelsen av at det sosiale livet vårt for en opptur av nettopp å forlate byen. Ironisk nok.

Mye interessant på finn.no, hva med f.eks. dette (som dog koster noe mer)? http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=29994869

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

20

• Mammantil3

8

• Mary Poppins

8

• laban

7

Skrevet

Takk for fyldig svar. Det er riktig som du sier, en kan jo selge igjen hvis det skulle vise seg at en har valgt feil. Mannen vil gjerne kunne se på noe vann også da, så det spørs om vi må kikke mere i Randsfjordstraktene likevel. Hedmark er vurdert, men er redd for at det blir for mye skog og lite vann. Det er ei svær elv ser jeg som renner ned ved Ringebu der, så vannproblemet er sannsynligvis løst der.

Meeen, det er som du sier mange hensyn å ta, og det kommer nok til å ta oss litt tid uansett det her. Og jo, ens egen innstilling til det er selvsagt meget avgjørende i valg av tilværelse/livsstil:-)

Hedmark er undervurdert, ikke så mye skog der som man skulle tro. :-)

Eksempelvis: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=29972319

Finnskogen kan man kanskje holde seg unna, ja, selv om det er perler der også.

Skrevet

Mye interessant på finn.no, hva med f.eks. dette (som dog koster noe mer)? http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=29994869

Utsikten er jo helt fantastisk, og i Brandbu har jeg vært og syns det er et kanon hyggelig sted. Det er nok noe i nærheten av dette vi er ute etter. Enebolig betyr muligvis at det er i et boligområde, vi vil gjerne at det ikke skal ligge for nært opp til andres eiendommer.

Skrevet

Jeg har sett den der, den er veldig tiltalende;-))

Altså etter endel renovasjon..men tomta er lekker

Skrevet

Altså etter endel renovasjon..men tomta er lekker

De fleste småbruk må man nok gjøre noe med, tror jeg, unntatt det du så på fra Venabygd. Det var jo lekkert. :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det ligger ved Ringebu. Det er mulig at jeg egentlig har de samme tanker om det som deg, men drømmen er vanskelig å gi slipp på likevel.

Bare sjekk dette her, det er jo bare for godt da!

http://tinde.no/eiendom/ED181410

Et fantastisk sted:-) Utrolig at det går an å få noe sånt til den prisen.

Skrevet

He he, ja, hvis vi hadde råd til å ha det som hytte ville det jo vært helt genialt. Men nei, vi skal også ha hester der sannsynligvis, så det er jo et sted hvor vi skal være året rundt.

Dette huset synes jeg er bare helt fantastisk:

http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ30538_1133697891

Også er det en helt utrolig lav pris med tanke på boligen og eiendommen:-) (stod en artikkel om huset i dn for litt siden)

Men likevel kanskje en god del mer enn det dere hadde tenkt:)

Skrevet

Det ligger ved Ringebu. Det er mulig at jeg egentlig har de samme tanker om det som deg, men drømmen er vanskelig å gi slipp på likevel.

Bare sjekk dette her, det er jo bare for godt da!

http://tinde.no/eiendom/ED181410

Det er driveplikt, vannavløpet er under enhver kritikk, og vannet er prisgitt et privat nabobasert vannverk.

Alt dette er med på å få prisen ned.

Jeg hadde ikke bodd med en slik vannløsning. Men jeg har nok dårligere erfaringer enn gjennomsnittet når det gjelder kombinasjonen vann og nabosamarbeid.

Skrevet

He he, takk for oppklaringen. Jeg mener da det står i annonsen at det faktisk ikke er boplikt, men at det er konsesjonsplikt, hm, det er da selvmotsigende i så fall.

Konsesjon er et generelt ord som opprinnelig bare betydde godkjennelse.

Konsesjonsplikt betyr at en myndighet må godkjenne eiendomsoverdragelsen. I utgangspunktet må "alle" overdragelser godkjennes, men så er det unntak for alle "vanlige" salg av bolighus, fritidshus osv. Dessuten er det visse unntak for odel, arv o.l. De som står igjen, er eiendommer med dyrkbar jord, skog osv.

Etter nærmere regler (bl.a. lokalt) kan det dessuten være driveplikt og / eller boplikt på eiendommen.

Meklere på landet kan nok dette på fingrene, jeg har bare forsøkt meg på en litt folkelig grovforklaring.

Gjest Elextra
Skrevet

Dette huset synes jeg er bare helt fantastisk:

http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ30538_1133697891

Også er det en helt utrolig lav pris med tanke på boligen og eiendommen:-) (stod en artikkel om huset i dn for litt siden)

Men likevel kanskje en god del mer enn det dere hadde tenkt:)

Uansett pris koster det jo svært mye å vedlikeholde en slik eiendom.

Men enig i at det var et flott hus :-). Hva var prisen (og hvilke forpliktelser fulgte med)?

Skrevet

De fleste småbruk må man nok gjøre noe med, tror jeg, unntatt det du så på fra Venabygd. Det var jo lekkert. :-)

Man må gjøre noe med avløpsanlegget der. Omtrent alt er galt med det, i tillegg kommer at "tilstand på tank er ukjent"...

Skrevet

Faller dette innenfor din definisjon av "småbruk"?

;-)

Hehe jeg er litt extravagant ;)

Neida du har rett i at dette var mer et herregård enn et småbruk :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er driveplikt, vannavløpet er under enhver kritikk, og vannet er prisgitt et privat nabobasert vannverk.

Alt dette er med på å få prisen ned.

Jeg hadde ikke bodd med en slik vannløsning. Men jeg har nok dårligere erfaringer enn gjennomsnittet når det gjelder kombinasjonen vann og nabosamarbeid.

''når det gjelder kombinasjonen vann og nabosamarbeid.

''

Jeg også dessverre.

Gjest Tatjana
Skrevet

He he, takk for oppklaringen. Jeg mener da det står i annonsen at det faktisk ikke er boplikt, men at det er konsesjonsplikt, hm, det er da selvmotsigende i så fall.

Ok. Her hvor jeg bor får alle konsesjon så sant de har tenkt å bo på stedet de kjøper. Lurer litt på hva kommunen der krever for å gi konsesjon da? Du trenger jo ikke drive jorda selv, du kan leie den ut står det. Og ikke er det boplikt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...