Gå til innhold

Kan man bo i Venabygd da?

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• henrikke71

20

• Mammantil3

8

• Mary Poppins

8

• laban

7

Skrevet

Veldig koselig hus, men selv har jeg erfart at "koselig nettverk" er langt viktigere for oss enn koslig hus/ omgivelser. Etter et kortere opphold på bygda da jr var liten fikk vi erfart at vi ikke er Ânglagårdtypen... :)

Men som sagt: Koselig hus i nydelige omgivelser til en utrolig lav pris :)

Skrevet

Det er driveplikt, vannavløpet er under enhver kritikk, og vannet er prisgitt et privat nabobasert vannverk.

Alt dette er med på å få prisen ned.

Jeg hadde ikke bodd med en slik vannløsning. Men jeg har nok dårligere erfaringer enn gjennomsnittet når det gjelder kombinasjonen vann og nabosamarbeid.

Og hvis det betyr ansettelse av håndverkere på det området, så har jeg ekstremt dårlig erfaring med det, så her skal vi nok ikke bo;)

Skrevet

Konsesjon er et generelt ord som opprinnelig bare betydde godkjennelse.

Konsesjonsplikt betyr at en myndighet må godkjenne eiendomsoverdragelsen. I utgangspunktet må "alle" overdragelser godkjennes, men så er det unntak for alle "vanlige" salg av bolighus, fritidshus osv. Dessuten er det visse unntak for odel, arv o.l. De som står igjen, er eiendommer med dyrkbar jord, skog osv.

Etter nærmere regler (bl.a. lokalt) kan det dessuten være driveplikt og / eller boplikt på eiendommen.

Meklere på landet kan nok dette på fingrene, jeg har bare forsøkt meg på en litt folkelig grovforklaring.

Ja, da det står at det ikke er boplikt, så betyr det vel bare at kommunen skal godkjenne kjøpet..

Skrevet

Og hvis det betyr ansettelse av håndverkere på det området, så har jeg ekstremt dårlig erfaring med det, så her skal vi nok ikke bo;)

Toleranseevnen overfor evt. gale naboer blir litt annerledes når de har mulighet for å stenge drikkevannet ditt.

Tenk på at dere kommer som _innflyttere_, til og med fra _utlandet_ (kanskje minst en av dere til og med fortjener betegnelsen "byfolk"), og få innpass både hos gården med vannkilden og i vannverksamarbeidet. Det kan fort bli "Kilden i Provence 3"

tror

Skrevet

Man må gjøre noe med avløpsanlegget der. Omtrent alt er galt med det, i tillegg kommer at "tilstand på tank er ukjent"...

Jo-jo, jeg tenkte mest på huset og interiøret. Alt det andre er jeg helt enig i.

Skrevet

Fine bilder, men her så jeg bare "masse jobb"... ;-)

Hehe, ikke noe for meg, nei, men jeg tror man må påregne endel arbeid uansett hvilket småbruk man faller ned på. :-)

Skrevet

Jo-jo, jeg tenkte mest på huset og interiøret. Alt det andre er jeg helt enig i.

Og så manglet det merkelig nok bilde av det som ble beskrevet som "eldre bad med enkel innredning"...

Gjest Hulderen
Skrevet

Det ligger ved Ringebu. Det er mulig at jeg egentlig har de samme tanker om det som deg, men drømmen er vanskelig å gi slipp på likevel.

Bare sjekk dette her, det er jo bare for godt da!

http://tinde.no/eiendom/ED181410

Å nei, den eiendommen der fristet ikke! Alt for mye merkelig. Konsesjonsplikt, så du er nødt til å finne noen som kan drifte eienommen, om du ikke vil være bonde selv. Gamle minkbur som du må fjerne. Masse tull med avløp, som lekker og må gjøres noe med. Garasje på andre siden av veien? Det betyr antagelig gjennomgangstrafikk rett over eiendommen. Hele badet må sikkert byttes.

At det ikke er eierbytteforsikring er en fordel for deg, men det skrivet til nåværende eier er sikkert en mengde ansvarsfraskrivelse.

Skrevet

Hehe, ikke noe for meg, nei, men jeg tror man må påregne endel arbeid uansett hvilket småbruk man faller ned på. :-)

Har du nok helt rett i. Kjenner at jeg er fornøyd med tingenes tilstand; bo i byen, besøke landsbygda :)

Skrevet

Nederst i artikkelen så sto det "Ottestad" huset, det er ikke så galt det heller og jeg vet hvor det er, det ligger i ett meget flott området, med kort vei til Mjøsa, rolig og fint der, men altfor liten tomt.

Skrevet

Har du nok helt rett i. Kjenner at jeg er fornøyd med tingenes tilstand; bo i byen, besøke landsbygda :)

Enda bedre: nybygg på landet, besøke byen. :-)

Skrevet

Men hva skal dere leve av der? Det ligger i ett fint området, fin natur, men det er ett stykke i fra almennheten og godt oppe i lia for å si det sånn.

Dere burde nok tenke dere godt om for å kjøpe dette med hensyn til diverse mangler.

Skrevet

Toleranseevnen overfor evt. gale naboer blir litt annerledes når de har mulighet for å stenge drikkevannet ditt.

Tenk på at dere kommer som _innflyttere_, til og med fra _utlandet_ (kanskje minst en av dere til og med fortjener betegnelsen "byfolk"), og få innpass både hos gården med vannkilden og i vannverksamarbeidet. Det kan fort bli "Kilden i Provence 3"

tror

hæ hæ, ja, kanskje det, en morsom og samtidig skremmende tanke

Skrevet

Å nei, den eiendommen der fristet ikke! Alt for mye merkelig. Konsesjonsplikt, så du er nødt til å finne noen som kan drifte eienommen, om du ikke vil være bonde selv. Gamle minkbur som du må fjerne. Masse tull med avløp, som lekker og må gjøres noe med. Garasje på andre siden av veien? Det betyr antagelig gjennomgangstrafikk rett over eiendommen. Hele badet må sikkert byttes.

At det ikke er eierbytteforsikring er en fordel for deg, men det skrivet til nåværende eier er sikkert en mengde ansvarsfraskrivelse.

Det er jammen kjekt med alle dere som har forstand på eiendom, avløpsproblemer og jeg vet ikke hva her inne, det er mange feller å falle i hvis en ikke har peiling skjønner jeg!

Skrevet

Dette må du ikke kjøpe! Det blir nok et angreprosjekt etter kort tid, er jeg redd for.

Gjest Hulderen
Skrevet

Det er jammen kjekt med alle dere som har forstand på eiendom, avløpsproblemer og jeg vet ikke hva her inne, det er mange feller å falle i hvis en ikke har peiling skjønner jeg!

Du vet, man lærer av bitter erfaring.

candyqueen_83
Skrevet

Det ligger ved Ringebu. Det er mulig at jeg egentlig har de samme tanker om det som deg, men drømmen er vanskelig å gi slipp på likevel.

Bare sjekk dette her, det er jo bare for godt da!

http://tinde.no/eiendom/ED181410

Lurer på om jeg har kjørt forbi der tidligere jeg. Har vært på hytteferie oppi der, og det er knallfint. Men det er øøøøde, så absolutt ikke noe sted jeg kunne tenke meg å bo selv om jeg ikke er noe bymenneske.

Skrevet

Det er dette som er litt rart nemlig. Noen ganger har jeg nettopp tenkt på at vi ikke er sosiale nok når vi bor i byen, fordi vi vet at muligheten alltid er der til å gå ned og ta en kaffe eller hva det nå skulle være, så blir det faktisk sjeldnere til vi gjør det likevel.

Men vi har fått tilbakemeldinger på at absolutt alle gjerne vil komme og besøke oss hvis vi flytter på landet fordi de syns det er så deilig å komme vekk fra byen bare for en helg eller noe.

Så jeg har nesten følelsen av at det sosiale livet vårt for en opptur av nettopp å forlate byen. Ironisk nok.

Jeg tror nok ikke jeg ville trivdes i innlandet, men bor selv på landet (nær fjord og hav) - og det sosiale livet blomstrer virkelig her i forhold til da jeg bodde i Oslo. Det er lettere å bli kjent med folk og man blir invtert både hit og dit :) I Oslo var det mer slik at man var sammen med folk man kjente godt. Her kan jeg være på fest med ukjente, som deretter blir en del av min bekjentskapskrets.

Altfor øde ville jeg nok ikke bodd... Selv bor jeg 15 min bil fra bysentrum og det føler jeg passer meg utmerket :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...