Gå til innhold

Stasjonær pc

Gjest Skal ha ny pc til åffisen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha ny stasjonær pc, brukes i jobb (hjemmekontor), 0g til vanlig hjemmebruk altså til surfing og underholdning (ikke allverdens spill men filmer, nyheter via netttv, musikk osv). Må ha bra med GB, være normalt rask, ellers er jeg mer usikker på hva jeg skal se etter. (Gjerne fra expert har gavekort der).

Er dette en ok pc?

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=197028

Skrevet

Må gå for en bærbar heller ser jeg. Gah...

Skrevet

Vanligvis er det Asus, Toshiba og Lenovo som er best i pålitelighet, og jeg ville valgt et av de merkene.

De fleste bærbare vil takle bruken du beskriver, så jeg ville tatt en tur i butikken for å se hvilken skjerm og ikke minst hvilket tastatur du foretrekker.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Må gå for en bærbar heller ser jeg. Gah...

Må og må. Men i de fleste tilfeller er det mest praktisk med en bærbar. Og definitivt mer fleksibelt.

Fra den tida jeg hadde stasjonær PC husker jeg mye ledninger og ledningkaos, utrolig trøblete og rotete. Jeg har iMac med alt i skjermen, trådløst tastatur og mus/trackpad og nettverkskriver. Blir nok ledninger med de USB-dingsene som skal kobles til likevel (iPhone, iPad og ekstern harddisk).

Nå er kanskje mus/tastatur stort sett trådløst også på PC, hva vet vel jeg? Men ... åkkesom ... du kommer neppe til å angre det om du går for en bærbar i stedet.

Skrevet

Jeg har kjempegod erfaring med Dell's stasjonære pc-er. Har aldri hatt noe annet på jobben. Og man får mye for pengene!

Gjest Datagal.
Skrevet

Vanligvis er det Asus, Toshiba og Lenovo som er best i pålitelighet, og jeg ville valgt et av de merkene.

De fleste bærbare vil takle bruken du beskriver, så jeg ville tatt en tur i butikken for å se hvilken skjerm og ikke minst hvilket tastatur du foretrekker.

Med vennlig hilsen

Først må du velge om du vil ha Mac eller pc (alle de andre som ikke er Apple) PC er billigst,og best for deg som ikke driver med musikk eller krevende tegning.

Som regel vil en stasjonær pc værer mye raskere og bedre fordi:

1.Den går ikke på batterier og trenger ikke strømsvake komponenter.2.Du kan bytte ut enkeltkomponenter når de går i stykker til en mye billigere pris en på bærbar.3.Det er også en egen standard på alle tower og desktop som ikke finnes på bærbarn,nemlig ATX standarden,eller en IBM kompatibel pc.Alle vanlige store pcer er etterkommere eller kopier av den alle første PC som var laget av IBM.

Som ellers får man bedre maskin jo mer an betaler,men jeg anefaler følgende.Ikke handle hos Dell,Acer,Compaq,HP eller andre "merkepcer" men la ett frittsående importselskap som Komplett,Multicom,PSdata eller andre bygge en pc som koster deg mye mindre og har 100% utbyttbare komponenter i følge ATX og IBM standard.

Sistnevnte pc kan man få for ca kr 5000 komplett med windows.

Har man en pc fra før og ikke trenger skjerm,mus,og tastatur,og man vil bruke en gammel xp windows,kan man komme ned i 2-3000 kr for bare selve pc-boksen.

Det store ulempen med en bærbar,er at det ikke finnes noen standard og at om du har kjøpt en Toshiba,kan du BARE handle hos Toshiba for å bytte batteri,tasatur og skjerm.Ram og harddisk er standard.

En desktop eller tower vil altid være raskere fordi den har plass til større vifter og mer ram.Dette vil øke hastigheten vesentlig.

Ellers finner du mye bra informasjon i databladene "Komputer for alle" og "Hjemmepc." Jobber du i ett firma med under 50 ansatte kan man godt ha nytte av slike fine magasiner.

Dette er ette min mening den beste nettbutikken:www.komplatt.no

Det finnes en side har inne som heter Data,der finnes flere experter.

Skrevet

Først må du velge om du vil ha Mac eller pc (alle de andre som ikke er Apple) PC er billigst,og best for deg som ikke driver med musikk eller krevende tegning.

1.Den går ikke på batterier og trenger ikke strømsvake komponenter.2.Du kan bytte ut enkeltkomponenter når de går i stykker til en mye billigere pris en på bærbar.3.Det er også en egen standard på alle tower og desktop som ikke finnes på bærbarn,nemlig ATX standarden,eller en IBM kompatibel pc.Alle vanlige store pcer er etterkommere eller kopier av den alle første PC som var laget av IBM.

Som ellers får man bedre maskin jo mer an betaler,men jeg anefaler følgende.Ikke handle hos Dell,Acer,Compaq,HP eller andre "merkepcer" men la ett frittsående importselskap som Komplett,Multicom,PSdata eller andre bygge en pc som koster deg mye mindre og har 100% utbyttbare komponenter i følge ATX og IBM standard.

Har man en pc fra før og ikke trenger skjerm,mus,og tastatur,og man vil bruke en gammel xp windows,kan man komme ned i 2-3000 kr for bare selve pc-boksen.

Det store ulempen med en bærbar,er at det ikke finnes noen standard og at om du har kjøpt en Toshiba,kan du BARE handle hos Toshiba for å bytte batteri,tasatur og skjerm.Ram og harddisk er standard.

En desktop eller tower vil altid være raskere fordi den har plass til større vifter og mer ram.Dette vil øke hastigheten vesentlig.

Ellers finner du mye bra informasjon i databladene "Komputer for alle" og "Hjemmepc." Jobber du i ett firma med under 50 ansatte kan man godt ha nytte av slike fine magasiner.

''Som regel vil en stasjonær pc værer mye raskere og bedre fordi: 1.Den går ikke på batterier og trenger ikke strømsvake komponenter.2.Du kan bytte ut enkeltkomponenter når de går i stykker til en mye billigere pris en på bærbar.3.Det er også en egen standard på alle tower og desktop som ikke finnes på bærbarn,nemlig ATX standarden,eller en IBM kompatibel pc.Alle vanlige store pcer er etterkommere eller kopier av den alle første PC som var laget av IBM.''

Men dette er jo av liten relevans til en ikke-ekspert, som neppe kommer verken til å bygge PCen selv, eller sette inn ekstra kort.

PCer kommer også med 5 års reklamasjonstid, og innen den tid blir de trolig erstattet uansett.

Ikke bare det, en bærbar kan du ta med deg, bruke i sofaen, i sengen, på tur, og i bilen.

''Som ellers får man bedre maskin jo mer an betaler,men jeg anefaler følgende.Ikke handle hos Dell,Acer,Compaq,HP eller andre "merkepcer" men la ett frittsående importselskap som Komplett,Multicom,PSdata eller andre bygge en pc som koster deg mye mindre og har 100% utbyttbare komponenter i følge ATX og IBM standard.''

Men dette er langt over hodet på den vanlige bruker. Det er som å si at det er bedre å kjøpe bil på et verksted som velger den beste motoren fra Mercedes, setter den sammen med en girkasse fra BMW, tar radiatoren fra VW, osv.

En vanlig bruker trenger et ferdig produkt, og det er akkurat det man får når man kjøper f. eks. en ferdig bærbar.

''

Sistnevnte pc kan man få for ca kr 5000 komplett med windows.''

Du får bærbare (som er helt brukendes til surfing og dokumenter) for 2500 kr. Og da er skjerm og tastatur (og Windows) inkludert.

''Det store ulempen med en bærbar,er at det ikke finnes noen standard og at om du har kjøpt en Toshiba,kan du BARE handle hos Toshiba for å bytte batteri,tasatur og skjerm.Ram og harddisk er standard.''

For det første finnes det andre merker som lager ting til Toshiba, men det er heller sjeldent man trenger kjøpe noe annet enn RAM (som man kan få fra Kingston), fordi ny skjerm og tastatur vanligvis dekkes av reklamasjonsretten.

''En desktop eller tower vil altid være raskere fordi den har plass til større vifter og mer ram.Dette vil øke hastigheten vesentlig.''

Men selv billig-bærbare du kjøper til under 3000 kr dekker behovet for "den vanlige bruker", som ikke skal spille tunge spill.

Med vennlig hilsen

Gjest Datagal.
Skrevet

Må og må. Men i de fleste tilfeller er det mest praktisk med en bærbar. Og definitivt mer fleksibelt.

Fra den tida jeg hadde stasjonær PC husker jeg mye ledninger og ledningkaos, utrolig trøblete og rotete. Jeg har iMac med alt i skjermen, trådløst tastatur og mus/trackpad og nettverkskriver. Blir nok ledninger med de USB-dingsene som skal kobles til likevel (iPhone, iPad og ekstern harddisk).

Nå er kanskje mus/tastatur stort sett trådløst også på PC, hva vet vel jeg? Men ... åkkesom ... du kommer neppe til å angre det om du går for en bærbar i stedet.

Kommer veldig an på hvilket behov man har.En laptop som koster litt mer enn 3000 kr kan sikkert dekke behovet for mange.

Man trenger kanskje office og sikkert et antivirusprogram.Da kan man fort komme oppi 4-5000 kr.

Har man lite greie på Data kan man jo forsøke Dell eller HP som første eller andre maskin.Er man fornøyd,skal ikke jeg overbevise om noe annet.

Det jeg sa gjelder nok mest for den øvede databruker.

Skrevet

Kommer veldig an på hvilket behov man har.En laptop som koster litt mer enn 3000 kr kan sikkert dekke behovet for mange.

Man trenger kanskje office og sikkert et antivirusprogram.Da kan man fort komme oppi 4-5000 kr.

Har man lite greie på Data kan man jo forsøke Dell eller HP som første eller andre maskin.Er man fornøyd,skal ikke jeg overbevise om noe annet.

Nå har ikke jeg svart på noe du har skevet i denne tråden hvis du ikke har brukt flere nick, men jeg vil nå svare på det du skriver under mitt innlegg likevel.

''Kommer veldig an på hvilket behov man har.En laptop som koster litt mer enn 3000 kr kan sikkert dekke behovet for mange.''

En laptop som koster litt mer enn 3000 kroner er for dårlig for de fleste, i alle fall om man har tenkt å ha den en stund. Lite minne og liten harddisk gjenspeiles i prisen.

''Man trenger kanskje office og sikkert et antivirusprogram.Da kan man fort komme oppi 4-5000 kr.''

Det må man ha enten man kjøper stasjonær eller bærbar.

''Har man lite greie på Data kan man jo forsøke Dell eller HP som første eller andre maskin.Er man fornøyd,skal ikke jeg overbevise om noe annet.''

Jeg kjenner flere som har noen lunde greie på data som både sverger til Dell, Acer eller HP - og er fornøyd med det. En PC bstår av datakomponenter satt sammen av hummer og kanari. Uansett navn på boksen kjører den på CPU fra Intel eller AMD og om den er noen lunde ny er OS'et Windows 7. Bukere av disse finnes i de fleste kategorier, fra nybegynneren, til gamere og til de som stort sett putler med grafikk. Noen maskinmerker er nok oftere trøblete enn andre, men å si at folk ikke har greie på data fordi de velger DELL eller HP tror jeg ikke du har mye hold i.

Er man seriøs og ønsker intuitivitet og stabilitet skal man helst velge Mac og OS X fordi maskinene er satt sammen under stålregime som passer OS'et til perfeksjon. Men ... det blir uansett en meningsløs diskusjon. :P

''Det jeg sa gjelder nok mest for den øvede databruker.''

Hva er en øvet databruker?

Skrevet

Kjøp mac hvis du er smart. Problemfritt.

Hehe, for to og et halvt år siden ville jeg ristet på hodet av et sånt innlegg. Men det var før jeg kjøpte iMac og så lyset. :D

Skrevet

'' PC er billigst,og best for deg som ikke driver med musikk eller krevende tegning.''

Du er klar over at da Steve Jobs gjorde sitt inntog nr to i Apple i 1996 (?), så var hans største kjepphest at macintoshmaskinene ikke lenger skulle være forbeholdt proffene, men være en maskin for folk flest?

En ting som gjør sitatet ditt over litt meningsløst er bare å se på hva som skjedde med Adobe Photoshop. Fra å være grafikernes Apple-verktøy, så gikk det over til å komme på Windows-plattformen først i nyere versjoner. Fortsatt er det proffenes verktøy, men ikke akkurat noe dedikert Mac-verktøy. Skal tro hvorfor?

Jada, Mac er dyrere enn de fleste Windows-maskiner med samme spesifikasjoner. Men man må se på hva man får, og hva man betaler for. Siden Apple har et strengt regime der de har full kontroll både på hardware- og softwaresiden, så får man svært stabile maskiner der maskinvare og OS/programvare fungerer godt sammen uten å krangle for mye.

Jeg driver hverken med musikk eller krevende tegning, og kunne ikke tenke meg noe annet enn Mac etter å ha hatt det siden november 2009. Beste maskiner jeg noen sinne har hatt, og så langt de minst trøblete maskinene jeg noen sinne har vært borti. Og fra min tid som IT-ansvarlig var jeg borti mange forskjellige maskiner og mange PC-merker. Ikke noe som når Mac til knærne en gang.

Gjest Skal ikke lenge ha ny pc til åffisen
Skrevet

3700 ga jeg for min bærbare, kjøpte den i går :) Et bra antivirus progr kjøper jeg på nett til kanskje 250 kr. Fant omsider en lapp som dekker mitt behov fullstendig. :) Salig fornøyd. Hvem har 10-14 tusen å bla opp med for en mac, not me.

Skrevet

Nå har ikke jeg svart på noe du har skevet i denne tråden hvis du ikke har brukt flere nick, men jeg vil nå svare på det du skriver under mitt innlegg likevel.

''Kommer veldig an på hvilket behov man har.En laptop som koster litt mer enn 3000 kr kan sikkert dekke behovet for mange.''

En laptop som koster litt mer enn 3000 kroner er for dårlig for de fleste, i alle fall om man har tenkt å ha den en stund. Lite minne og liten harddisk gjenspeiles i prisen.

''Man trenger kanskje office og sikkert et antivirusprogram.Da kan man fort komme oppi 4-5000 kr.''

Det må man ha enten man kjøper stasjonær eller bærbar.

''Har man lite greie på Data kan man jo forsøke Dell eller HP som første eller andre maskin.Er man fornøyd,skal ikke jeg overbevise om noe annet.''

Jeg kjenner flere som har noen lunde greie på data som både sverger til Dell, Acer eller HP - og er fornøyd med det. En PC bstår av datakomponenter satt sammen av hummer og kanari. Uansett navn på boksen kjører den på CPU fra Intel eller AMD og om den er noen lunde ny er OS'et Windows 7. Bukere av disse finnes i de fleste kategorier, fra nybegynneren, til gamere og til de som stort sett putler med grafikk. Noen maskinmerker er nok oftere trøblete enn andre, men å si at folk ikke har greie på data fordi de velger DELL eller HP tror jeg ikke du har mye hold i.

Er man seriøs og ønsker intuitivitet og stabilitet skal man helst velge Mac og OS X fordi maskinene er satt sammen under stålregime som passer OS'et til perfeksjon. Men ... det blir uansett en meningsløs diskusjon. :P

''Det jeg sa gjelder nok mest for den øvede databruker.''

Hva er en øvet databruker?

"En laptop som koster litt mer enn 3000 kroner er for dårlig for de fleste, i alle fall om man har tenkt å ha den en stund. Lite minne og liten harddisk gjenspeiles i prisen."

Det er ikke tilfelle, før kanskje men ikke nå lenger. Du kan lett finne en bra pc på 500gb med 4gb minne fex, bra til å være en laptop. Om noe varer lenge har mye med hvordan man behandler dem, som alt annet.

Skrevet

3700 ga jeg for min bærbare, kjøpte den i går :) Et bra antivirus progr kjøper jeg på nett til kanskje 250 kr. Fant omsider en lapp som dekker mitt behov fullstendig. :) Salig fornøyd. Hvem har 10-14 tusen å bla opp med for en mac, not me.

AVG har et gratis antivirusprogram som fungerer bra på en PC.

Skrevet

AVG har et gratis antivirusprogram som fungerer bra på en PC.

Njæ, gratisversjon bør man aldri laste ned, alt for dårlig oppdatering ang nye utbrudd. Men AVG fullversjon er helt klart bra ja :)

Skrevet

Njæ, gratisversjon bør man aldri laste ned, alt for dårlig oppdatering ang nye utbrudd. Men AVG fullversjon er helt klart bra ja :)

Jeg har hatt gratisversjonen i alle år og aldri hatt et virus jeg ikke ble kvitt de siste 8 årene.

Skrevet

"En laptop som koster litt mer enn 3000 kroner er for dårlig for de fleste, i alle fall om man har tenkt å ha den en stund. Lite minne og liten harddisk gjenspeiles i prisen."

Det er ikke tilfelle, før kanskje men ikke nå lenger. Du kan lett finne en bra pc på 500gb med 4gb minne fex, bra til å være en laptop. Om noe varer lenge har mye med hvordan man behandler dem, som alt annet.

"Før" er ikke lengre siden enn i vår da du måtte opp rundt 4500 kroner for å få en maskin som hadde mer enn 2 giga minne. Nå er jo 6-8 giga mer eller mindre standard, og dermed blir maskiner med 4 giga minne billigere. Så spørs det jo helt på prosessoren, da.

Hvor lenge de varer går mer på hvor lenge du kan oppdatere programmer før programmene krever mer ressurser enn maskinen din har enn på hvordan du behandler maskinen. En maskin kan være like hel og pen etter tre-fire år, men blir treg som sirup med en gang du har lagt inn nyeste versjon av nettleseren.

Skrevet

Jeg har hatt gratisversjonen i alle år og aldri hatt et virus jeg ikke ble kvitt de siste 8 årene.

Det er fordi avg er et knall BRA program. Jeg bruker pc såpass mye i jobb at jeg må ha fullversjon :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...