Gå til innhold

Islamofobi & antisemittisme - tvillingideologier

Anbefalte innlegg

Torgeir Salih Holgersen skriver i Dagsavisen en usedvanlig kunnskapsrik og saklig artikkel om disse to fenomenene, likhetene mellom dem, og hvorfor det er så viktig at de aldri får makt.

''Et kjernepunkt i både antisemittisk og islamofobisk retorikk er bruk av utvalgte sitater fra de hellige tekstene som presenteres på en måte som framstiller den aktuelle religionen i et svært negativt lys. Det typiske for antisemittisk retorikk er at det bare er de jødiske hellige tekstene som utsettes for denne typen ”kritikk” mens det typiske for islamofobisk retorikk er at det bare er islams hellige tekster som utsettes for denne formen for ”kritikk”.

I både antisemittismen og islamofobien finner vi en ytterliggående variant som framhever forestillinga om at henholdvis jødene og muslimene konspirerer for å underlegge seg Europa og Verden og redusere ikke-jøder/ikke-muslimer til slaver eller annenrangs borgere. Det er nyanseforskjeller i nøyaktig hvordan maktovertakelsen skal skje, men et felles referansepunkt er hvordan jødene/muslimene er allierte med den forræderiske politiske venstresida. Et annet felles referansepunkt er at konspirasjonsteoriene henter ut små elementer av sannhet som settes sammen til en gedigen løgn.''

Kilde: http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1018/thread169488/#post_169488

Les gjerne hele artikkelen (den er godt skrevet, godt argumentert og veldig kunnskapsrik), men legg også merke til diskusjonen under. Det er uvanlig å se en så lang og (hovedsakelig) saklig diskusjon om dette emnet på internett.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Gjest Nord og ned.

Venstreekstremisten Sahlin er det neppe særlig flere enn han selv og deg som tar seriøst. Ikke rart at debatten blir "saklig" i dine øye når det meste av motforestillinger til oppkoket hans slettes.

Apropos tvillingideologier, la bildene tale: http://onarki.vgb.no/2009/02/islam-og-nazismen/

ShitDiddelyDo

Den er meget god. Jeg leste den for noen dager siden og lagret den i den hensikt å poste den her når jeg returnerte, men du kom meg visst i forkjøpet.

Tviler på at de som bør lese den gidder å sette av en halvtime eller så til den, dog.

Den er meget god. Jeg leste den for noen dager siden og lagret den i den hensikt å poste den her når jeg returnerte, men du kom meg visst i forkjøpet.

Tviler på at de som bør lese den gidder å sette av en halvtime eller så til den, dog.

Det er egentlig en tragedie. Det er interessant hvordan han går gjennom alle de vanlige "innvendingene" og parkerer de så grundig.

Men noe av det mest imponerende var faktisk det jeg leste av debatten under - som faktisk var usedvanlig sivilisert.

Jeg husker en forsker i Danmark kom til samme konklusjon for et år eller to siden.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Det er egentlig en tragedie. Det er interessant hvordan han går gjennom alle de vanlige "innvendingene" og parkerer de så grundig.

Men noe av det mest imponerende var faktisk det jeg leste av debatten under - som faktisk var usedvanlig sivilisert.

Jeg husker en forsker i Danmark kom til samme konklusjon for et år eller to siden.

Med vennlig hilsen

Debattene under artiklene i Dagsavisen har blitt veldig siviliserte etter at folk måtte begynne å skrive med fullt navn. Trenden der har vært fin i flere måneder.

Nå er det noen dager siden jeg leste i debatten under den der, men de 2-3 sidene jeg leste var siviliserte. Det er den eneste avisa hvor det i det hele tatt er noen grunn til å lese debattene under. :)

Debattene under artiklene i Dagsavisen har blitt veldig siviliserte etter at folk måtte begynne å skrive med fullt navn. Trenden der har vært fin i flere måneder.

Nå er det noen dager siden jeg leste i debatten under den der, men de 2-3 sidene jeg leste var siviliserte. Det er den eneste avisa hvor det i det hele tatt er noen grunn til å lese debattene under. :)

Så du at VG "kapitulerte" i dag, og nå forlanger Facebook-profil, og fullt navn?

Trist på mange måter, men likevel meget forståelig. Jeg tror ikke VG har spesielt lyst til å være mest kjent for diatriber og fæle innlegg.

Med vennlig hilsen

Annonse

ShitDiddelyDo

Så du at VG "kapitulerte" i dag, og nå forlanger Facebook-profil, og fullt navn?

Trist på mange måter, men likevel meget forståelig. Jeg tror ikke VG har spesielt lyst til å være mest kjent for diatriber og fæle innlegg.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg så det, men gjelder dette debattforumet også? I så fall sliter jeg litt - for jeg har ikke Facebook.

Men bra VG rydder opp.

Gjest Nord og ned.

Sahli. Den blodrøde norske muslimkonvertitten som nylig meldte seg ut av SV i protest fordi de ikke er røde nok: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4076232.ece

har tatt på seg offerrollen og stilt seg selv i bås sammen med jødene...

...vel og merke bare innimellom, når han ikke er oppatt med å skrive pro-Hamas kronikker med ønske om å utslette staten Israel og alle som bor der.

----------------------------------------------------------------------

Man kan bli syk av slike folk uten hjelp av magesyremedisiner.

Ja, jeg så det, men gjelder dette debattforumet også? I så fall sliter jeg litt - for jeg har ikke Facebook.

Men bra VG rydder opp.

Nei, jeg tror det er kun i kommentarfeltet, faktisk. I hvert fall har de ikke implementert det på forum enda.

Det er utrolig at PST trodde de ikke hadde myndighet til å lese (!) debattforum (slik jeg forstår dem). Ikke rart de har gått glipp av mye.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7732423

Og Europol kommer til å oppgradere trusselen fra anti-islamsk terror:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7745081

Med vennlig hilsen

Gjest anti-PK

Sahli. Den blodrøde norske muslimkonvertitten som nylig meldte seg ut av SV i protest fordi de ikke er røde nok: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4076232.ece

har tatt på seg offerrollen og stilt seg selv i bås sammen med jødene...

...vel og merke bare innimellom, når han ikke er oppatt med å skrive pro-Hamas kronikker med ønske om å utslette staten Israel og alle som bor der.

----------------------------------------------------------------------

Man kan bli syk av slike folk uten hjelp av magesyremedisiner.

Påfallende hvor mange gamle AKP'ere som konverterer til islam. Fra den ene totalitære ideogi til den andre. Mens hatet mot USA og Israel står like sterkt.

Gjest Nord og ned.

Påfallende hvor mange gamle AKP'ere som konverterer til islam. Fra den ene totalitære ideogi til den andre. Mens hatet mot USA og Israel står like sterkt.

Yes, og når overgriperne som gjør at jødene på flykte fra sine hjem og vekk fra Europa stiller seg i bås med sine offer, har grensen for frekkhet nådd et toppmål.

Nei, jeg tror det er kun i kommentarfeltet, faktisk. I hvert fall har de ikke implementert det på forum enda.

Det er utrolig at PST trodde de ikke hadde myndighet til å lese (!) debattforum (slik jeg forstår dem). Ikke rart de har gått glipp av mye.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7732423

Og Europol kommer til å oppgradere trusselen fra anti-islamsk terror:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7745081

Med vennlig hilsen

Man får håpe de ikke glemmer trusselen fra islamistiske terror-celler.

''Selv etter terrorangrepet i Norge som ble utført av en høyreekstremistisk nordmann, fastholder Europol at militante islamister utgjør en langt større trussel i Europa.

– Vår klare melding er at man ikke må undervurdere trusselen fra islamistisk terrorisme, og at man stadig skal holde fokus på det miljøet, sier talsmannen for det europeiske politisamarbeidet, Svenn Kragh Pedersen, til Politiken.

Men Kragh Pedersen understreker samtidig at det er svært uvanlig at høyreekstremister utfører store terrorangrep. Ifølge Europol er det vanligere at de begår overfall og ildspåsettelser.

Europols årsrapporter viser også at det ikke har vært mange høyreekstremistiske terrorangrep de siste årene.

I 2010 ble det ikke notert ett eneste høyreekstremistisk angrep, mens det ble registrert 45 angrep fra venstreekstremister.

Islamister sto bare for tre gjennomførte terrorangrep i Europa i 2010, men 179 islamister ble arrestert for planlagte angrep.''

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7729865

''In 2010 611 individuals were arrested for terrorist-related offences, of which 179 were linked to Islamist terrorism, representing a 50% increase on the previous year. Meanwhile Islamist terrorist groups issued 46 threat statements to interests in the EU, which also represents an increase on 2009.''

https://www.europol.europa.eu/content/press/eu-terrorism-situation-and-trend-report-te-sat-2011-449

''Selv etter terrorangrepet i Norge som ble utført av en høyreekstremistisk nordmann, fastholder Europol at militante islamister utgjør en langt større trussel i Europa.

– Vår klare melding er at man ikke må undervurdere trusselen fra islamistisk terrorisme, og at man stadig skal holde fokus på det miljøet, sier talsmannen for det europeiske politisamarbeidet, Svenn Kragh Pedersen, til Politiken.

Men Kragh Pedersen understreker samtidig at det er svært uvanlig at høyreekstremister utfører store terrorangrep. Ifølge Europol er det vanligere at de begår overfall og ildspåsettelser.

Europols årsrapporter viser også at det ikke har vært mange høyreekstremistiske terrorangrep de siste årene.

I 2010 ble det ikke notert ett eneste høyreekstremistisk angrep, mens det ble registrert 45 angrep fra venstreekstremister.

Islamister sto bare for tre gjennomførte terrorangrep i Europa i 2010, men 179 islamister ble arrestert for planlagte angrep.''

''In 2010 611 individuals were arrested for terrorist-related offences, of which 179 were linked to Islamist terrorism, representing a 50% increase on the previous year. Meanwhile Islamist terrorist groups issued 46 threat statements to interests in the EU, which also represents an increase on 2009.''

https://www.europol.europa.eu/content/press/eu-terrorism-situation-and-trend-report-te-sat-2011-449

Men du glemte å nevne at ut av 940 terrorhendelser de siste 3 årene, var muslimske ekstremister kun ansvarlig for 5. De 935 andre var nasjonalister, andre ikke-muslimske høyreekstreme, osv osv osv

Annonse

Gjest Nord og ned.

En meget nyttig påminnelse du kom med der.

Gjest Nord og ned.

Men du glemte å nevne at ut av 940 terrorhendelser de siste 3 årene, var muslimske ekstremister kun ansvarlig for 5. De 935 andre var nasjonalister, andre ikke-muslimske høyreekstreme, osv osv osv

''høyreekstreme''

Siden lesefedighetene er så dårlige må det tydligvis siteres fra Europol for deg:

Gjest Nickløsheletida

''Militante separatister, først og fremst i Spania og Frankrike har stått bak det overveldende flertallet av terroraksjoner, men også venstreorienterte grupper, anarkistgrupper og dyrevernere er godt representert i Europols rapporter''

Gjest hilsen fra Groruddalen

Du som står på så mye for å jobbe mot rasisme glemmer en veldig utsatt gruppe. Etnisk norske er i mindretall her jeg bor og jeg har møtt mange med rasistiske holdninger mot nordmenn, det norske samfunn, lesbiske og homofile, kvinner, hundeeiere (hunder er urent) og sikkert flere.

Jeg er også mot rasisme men ingen av de mange innvandrere jeg kjenner i borettslaget sier de har vært utsatt for det? Men det har jeg mange ganger....ikke fra alle nasjonaliteter og grupper. Mange muslimer har selvfølgelig ikke de holdningene jeg viser til men et par nasjonaliteter utmerker seg med mye rasistiske holdninger.

Mange foretninger rundt her ansetter kun personer fra egen kultur, nasjonalitet. Er de rasister siden firmaer drevet av etniske nordmenn er rasistiske hvis de ikke har ansatt utenlandske medarbeidere?

Lurer på mye jeg..

Du som står på så mye for å jobbe mot rasisme glemmer en veldig utsatt gruppe. Etnisk norske er i mindretall her jeg bor og jeg har møtt mange med rasistiske holdninger mot nordmenn, det norske samfunn, lesbiske og homofile, kvinner, hundeeiere (hunder er urent) og sikkert flere.

Jeg er også mot rasisme men ingen av de mange innvandrere jeg kjenner i borettslaget sier de har vært utsatt for det? Men det har jeg mange ganger....ikke fra alle nasjonaliteter og grupper. Mange muslimer har selvfølgelig ikke de holdningene jeg viser til men et par nasjonaliteter utmerker seg med mye rasistiske holdninger.

Mange foretninger rundt her ansetter kun personer fra egen kultur, nasjonalitet. Er de rasister siden firmaer drevet av etniske nordmenn er rasistiske hvis de ikke har ansatt utenlandske medarbeidere?

Lurer på mye jeg..

Rasisme er rasisme, uansett hvilken "vei" det slår.

Med vennlig hilsen

Jeg er enig i at den er veldig god. Har lest den godt etter anbefalinger på facebook.

Hei,

Ja, han er imponerende kunnskapsrik, og meget saklig. Han fremviser likeheten, forklarer hvorfor han gjør det, og dokumenterer.

Godt skrevet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...