Gå til innhold

Å skaffe seg jobb "på landet" kontra i byen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakka idag med en kompis som jobber innen bilbransjen, og der arbeidsplassen hans ble nedlagt. Han fikk samtidig tilbud om fem andre jobber og valgte en av dem.

Min svoger jobber som rørlegger og fikk tilbud om tre nye jobber uten å ha søkt på en eneste av dem.

En annen kompis satt med fem jobbtilbud når han ønska å skifte arbeidsplass.

Det virker som det er jungeltelegrafen som råder.... Å bo på mindre steder er nok en fordel mht å unngå arbeidsledighet? Jeg har inntrykk av at det er svært mange som sliter med å få jobb i større byer idag?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det tror jeg ikke stemmer. Det er lettere å få jobb i en storby en på landet selvsagt.

Skrevet

Seriøse håndverkere (da mener jeg folk som møter på jobb om morgenen, ikke stjeler fra arbeidsplassen og ikke slurver så mye at oppdragsgiver klager) har ikke problemer i storbyene heller, tror jeg. De jeg kjenner som driver i bransjen i Oslo, kjører rundt med f.eks. "Elektriker søkes - ring......" på firmabilen omtrent hele tiden.

Men det stemmer nok at jungeltelegrafen har stor betydning. Mange har brent seg på upålitelige folk, ikke minst i små håndverkbedrifter, og tør ikke ansette noen de ikke får anbefalt.

Skrevet

Jeg tror ikke det der nødvendigvis er noen regel, men heldige unntak. Eller kanskje enkelte yrkesgrupper rett og slett er mer attraktive enn andre. Her jeg bor er det i alle fall ikke sånn at det ikke finnes arbeidsledige, eller at jobbene står i kø og venter.

Skrevet

Det spørs hva du mener med mindre steder. Det er ikke lett å få ny jobb i en bygd med 100 innbyggere, men bor der 8000 kan det være lett for dyktige personer.

Skrevet

Det tror jeg ikke stemmer. Det er lettere å få jobb i en storby en på landet selvsagt.

Men i storbyen må man søke på jobbene og har ofte større konkurranse?

Man må selvsagt søke jobb her også, men svært mange får jobb via jungeltelegrafen....

Gjest segunda
Skrevet

Det er stor mangel på håndverere i Norge, spesielt på mindre steder. Derfor er dette ikke noen overraskelse. Jeg tror ikke de ville hatt spesielt problemer med å få jobb i byer heller.

Skrevet

Seriøse håndverkere (da mener jeg folk som møter på jobb om morgenen, ikke stjeler fra arbeidsplassen og ikke slurver så mye at oppdragsgiver klager) har ikke problemer i storbyene heller, tror jeg. De jeg kjenner som driver i bransjen i Oslo, kjører rundt med f.eks. "Elektriker søkes - ring......" på firmabilen omtrent hele tiden.

Men det stemmer nok at jungeltelegrafen har stor betydning. Mange har brent seg på upålitelige folk, ikke minst i små håndverkbedrifter, og tør ikke ansette noen de ikke får anbefalt.

Det er sikkert riktig som du sier... De jeg nevnte er nok av den pålitelige sorten, og sånt sprer seg fort.

Skrevet

Jeg tror ikke det der nødvendigvis er noen regel, men heldige unntak. Eller kanskje enkelte yrkesgrupper rett og slett er mer attraktive enn andre. Her jeg bor er det i alle fall ikke sånn at det ikke finnes arbeidsledige, eller at jobbene står i kø og venter.

Det er sikkert individuelle forskjeller fra kommune til kommune, ja... Er vel mest det at jeg ser jungeltelegrafen funker godt her, så mange håndtverkere kan bare velge og vrake i jobber (til tross for at vi har en del arbeidstakere fra østblokkland også).

Gjest segunda
Skrevet

Men i storbyen må man søke på jobbene og har ofte større konkurranse?

Man må selvsagt søke jobb her også, men svært mange får jobb via jungeltelegrafen....

Du kan gjerne få jobb og oppgaver via jungeltelegrafen i byen. Det er min erfaring fra Oslo området.

Det er mangel på håndverkere så de som jobber som slike har muligheter overalt, og de som driver med slikt selvstendig har ikke problemer med å skaffe seg oppgaver.

Skrevet

Det spørs hva du mener med mindre steder. Det er ikke lett å få ny jobb i en bygd med 100 innbyggere, men bor der 8000 kan det være lett for dyktige personer.

Ja, ser den...snakker nå egentlig ikke kun om en kommune, men om nabokommuner til bykommune - så vi kan nok snakke flere tusen innbyggere, ja.

Skrevet

Det er stor mangel på håndverere i Norge, spesielt på mindre steder. Derfor er dette ikke noen overraskelse. Jeg tror ikke de ville hatt spesielt problemer med å få jobb i byer heller.

Det er godt mulig du har rett i det. Det er kanskje mer slik at man må søke på jobbene i byen, mens her får man dem kasta etter seg ;)

Skrevet

Du kan gjerne få jobb og oppgaver via jungeltelegrafen i byen. Det er min erfaring fra Oslo området.

Det er mangel på håndverkere så de som jobber som slike har muligheter overalt, og de som driver med slikt selvstendig har ikke problemer med å skaffe seg oppgaver.

Ok!

Gjest segunda
Skrevet

Det er godt mulig du har rett i det. Det er kanskje mer slik at man må søke på jobbene i byen, mens her får man dem kasta etter seg ;)

Det er sikkert heller slik på mindre steder at jobbene kastes etter det siden det er enda større mangel der. Strømmen ligger fra mindre steder til byene og slik har det vært i århundrer fra industrirevolusjonen startet.

Skrevet

Det avhenger selvsagt av nettverket en har, og et godt nettverk kan man utmerket godt ha i en storby også - kanskje særlig der.

Persille1365381127
Skrevet

Som flere sier, det kommer an på yrket. For meg, som driver med HR, vil det være vanskelig å få jobb på landet fordi det kun finnes én HR-person i hver bedrift. De større bedriftene er gjerne noe mer sentrale.

For en rørlegger, en it-konsulent eller en mekaniker vil mulighetene være langt større - for dem trengs det langt flere av.

Lærere kan det blir for mange av om det ikke er nok skoler, mens sykepleiere er det nesten alltid mangel på ettersom de brukes hos leger, sykehus, legevakt, gamlehjem, sykehjem osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...