Gå til innhold

Å skaffe seg jobb "på landet" kontra i byen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakka idag med en kompis som jobber innen bilbransjen, og der arbeidsplassen hans ble nedlagt. Han fikk samtidig tilbud om fem andre jobber og valgte en av dem.

Min svoger jobber som rørlegger og fikk tilbud om tre nye jobber uten å ha søkt på en eneste av dem.

En annen kompis satt med fem jobbtilbud når han ønska å skifte arbeidsplass.

Det virker som det er jungeltelegrafen som råder.... Å bo på mindre steder er nok en fordel mht å unngå arbeidsledighet? Jeg har inntrykk av at det er svært mange som sliter med å få jobb i større byer idag?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det tror jeg ikke stemmer. Det er lettere å få jobb i en storby en på landet selvsagt.

Skrevet

Seriøse håndverkere (da mener jeg folk som møter på jobb om morgenen, ikke stjeler fra arbeidsplassen og ikke slurver så mye at oppdragsgiver klager) har ikke problemer i storbyene heller, tror jeg. De jeg kjenner som driver i bransjen i Oslo, kjører rundt med f.eks. "Elektriker søkes - ring......" på firmabilen omtrent hele tiden.

Men det stemmer nok at jungeltelegrafen har stor betydning. Mange har brent seg på upålitelige folk, ikke minst i små håndverkbedrifter, og tør ikke ansette noen de ikke får anbefalt.

Skrevet

Jeg tror ikke det der nødvendigvis er noen regel, men heldige unntak. Eller kanskje enkelte yrkesgrupper rett og slett er mer attraktive enn andre. Her jeg bor er det i alle fall ikke sånn at det ikke finnes arbeidsledige, eller at jobbene står i kø og venter.

Skrevet

Det spørs hva du mener med mindre steder. Det er ikke lett å få ny jobb i en bygd med 100 innbyggere, men bor der 8000 kan det være lett for dyktige personer.

Skrevet

Det tror jeg ikke stemmer. Det er lettere å få jobb i en storby en på landet selvsagt.

Men i storbyen må man søke på jobbene og har ofte større konkurranse?

Man må selvsagt søke jobb her også, men svært mange får jobb via jungeltelegrafen....

Gjest segunda