Gå til innhold

Skal han bli hjemme??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår blir et år i morgen. Første bursdag, og den skal feires i barnehagen, hvor vi har lovt å ta boller med til resten av barna.

Nå er vi usikre på om han har fått vannkopper. I så fall må han jo bli hjemme. Men hvordan vet vi at det ER vannkopper? Han har sju åtte små kviselignende blærer på kroppen, fordelt fra hals til føtter. Ingen feber, og han er i godt humør og det er ikke tegn til kløe eller ubehag. Vi syns det er synd at han skal gå glipp av feiringa av han i barnehagen, men skal jo ikke utsette de andre barna for smitte hvis det er vannkopper. Hva ville dere gjort?

Skrevet

Hva med å ringe barnehagen og spørre i morgen tidlig?

Skrevet

Er formen ellers bra, så la han gå i barnehagen. Han vil neppe merke noe om han går glipp av det, men om det er vannkopper kan sykeperioden bli såpass lang at det er like greit å la han leke mens han kan det. Har du muligheten, så kan han jo alltids ha kort dag?

Hva angår smitte, så syns jeg unger som nettopp har hatt magesjuke, eller fortsatt er veldig slappe etter sykdom bør holdes hjemme. Men vannkopper er det bare greit å få ungene smittet med, og så bli ferdig med det.

Gratulerer med morradagen!

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt mistanke om at det er noe smittsomt, så hadde jeg ikke sendt barn i barnehagen.

Skrevet

Se det an til i morgen tidlig. Vannkopper utvikler seg som regel veldig fort, og du vil trolig være mer sikker i morgen. Dersom det er vannkopper, bør han IKKE i barnehagen. De kan ferie ettårsdagen seinere, det går helt fint for en ettåring :-)

Gjest vis hensyn og følg reglene
Skrevet

Er formen ellers bra, så la han gå i barnehagen. Han vil neppe merke noe om han går glipp av det, men om det er vannkopper kan sykeperioden bli såpass lang at det er like greit å la han leke mens han kan det. Har du muligheten, så kan han jo alltids ha kort dag?

Hva angår smitte, så syns jeg unger som nettopp har hatt magesjuke, eller fortsatt er veldig slappe etter sykdom bør holdes hjemme. Men vannkopper er det bare greit å få ungene smittet med, og så bli ferdig med det.

Finnes andre grunner til at noen ikke bør være i nærheten av barn med vannkopper, så barnehagen må sette opp varsel om ungen sendes i barnehagen.

Jeg hadde sett an prikkene til i morgen, og formen på ungen. Er det vannblemmer i morgen skal ikke ungen i barnehagen.

Skrevet

Hva med å ringe barnehagen og spørre i morgen tidlig?

Det gjør vi:)

Skrevet

Finnes andre grunner til at noen ikke bør være i nærheten av barn med vannkopper, så barnehagen må sette opp varsel om ungen sendes i barnehagen.

Jeg hadde sett an prikkene til i morgen, og formen på ungen. Er det vannblemmer i morgen skal ikke ungen i barnehagen.

For all del: Jeg er helt enig i at om det har utviklet seg til klare symptomer på vannkopper i morra, så bør ikke barnet i barnehagen. Men hvis det fortsatt er et tvilstilfelle og ungen er i grei form, så er det noe annet. Særlig hvis det allerede går vannkopper i bhg og de som må ta sine forholdsregler har fått gjort det.

For å være på den sikre siden går det jo an å ta en telefon til bhg i morgen og høre hva de tenker.

Skrevet

Jeg er litt redd for at dette kan gjøre oss litt "upopulære" blant de andre foreldrene, he he;-) Altså hvis vi sender han i barnehagen når vi har mistanke om at han har en ekstremt smittsom sykdom. Men jo, jeg har forstått det som at det absolutt er best at de får det mens de er helt små.

Skrevet

Jeg er litt redd for at dette kan gjøre oss litt "upopulære" blant de andre foreldrene, he he;-) Altså hvis vi sender han i barnehagen når vi har mistanke om at han har en ekstremt smittsom sykdom. Men jo, jeg har forstått det som at det absolutt er best at de får det mens de er helt små.

Hvis det ikke allerede går vannkopper i barnehagen, så er det mulig å bli upopulær, ja... Tenkte nok mest ut fra vår barnehage, hvor plakatene om smitte har hengt godt synlige siden i mai.

Skrev en presisering til svaret på innlegget - ta en telefon om du er usikker. Og som jeg sa: Guttungen og de andre små vil neppe merke noe, evt ikke bekymre seg lenge om de går glipp av feiringa i morgen. De blir glade og fornøyde når anledningen byr seg uansett.

Skrevet

Hvis jeg hadde hatt mistanke om at det er noe smittsomt, så hadde jeg ikke sendt barn i barnehagen.

Jeg syns også det er litt slemt overfor de andre. Men jeg er virkelig i tvil om det er det, da han ellers virker veldig frisk og upåvirket av det lille "utslettet"

Skrevet

Se det an til i morgen tidlig. Vannkopper utvikler seg som regel veldig fort, og du vil trolig være mer sikker i morgen. Dersom det er vannkopper, bør han IKKE i barnehagen. De kan ferie ettårsdagen seinere, det går helt fint for en ettåring :-)

Ja, for han selv er det nok helt likegyldig, han vet jo ikke hva han går glipp av enda heldigvis.

Gjest Hulderen
Skrevet

Ikke send ham i barnehagen uten å ha tatt en telefon dit først. De kan ha barn der som absolutt ikke må smittes.

Skrevet

Hvis det ikke allerede går vannkopper i barnehagen, så er det mulig å bli upopulær, ja... Tenkte nok mest ut fra vår barnehage, hvor plakatene om smitte har hengt godt synlige siden i mai.

Skrev en presisering til svaret på innlegget - ta en telefon om du er usikker. Og som jeg sa: Guttungen og de andre små vil neppe merke noe, evt ikke bekymre seg lenge om de går glipp av feiringa i morgen. De blir glade og fornøyde når anledningen byr seg uansett.

Bollene som vi har bakt blir levert til barnehagen uansett, de andre ungene har fått beskjed om at de ikke skal ha med formiddagsmat;-) Men det går jevnlig vandkopper der. Det henger skilt opp hver tredje uke sikkert om at det er vannkopper i omløp. Så mange har hatt dem allerede. Men det er jo i grunnen ingen unnskyldning for å ta med en smittebærer til dem, humre.

Nei, vi ringer i morra tidlig og hører hva de sier, og ellers vurderer hvordan han ser ut og føler seg da. Takk for tips!

Skrevet

Ikke send ham i barnehagen uten å ha tatt en telefon dit først. De kan ha barn der som absolutt ikke må smittes.

Vi ringer ja, tar ikke noen sjanser. Ble bare så usikker på om det overhodet er vannkopper. Men det er det vel vanskelig å vurdere uansett når en ikke er lege eller sjukepleier.

Skrevet

Tusen takk for kjappe tilbakemeldinger, veldig kjekt med så mange foreldre som en kan spørre her inne, er jo forholdsvis grønn på dette med barnesjukdommer ennå...God natt fra oss:-)

Skrevet

Jeg syns også det er litt slemt overfor de andre. Men jeg er virkelig i tvil om det er det, da han ellers virker veldig frisk og upåvirket av det lille "utslettet"

Det er jo litt som andre sier, vannkopper skal alle ha. Og et sted har gutten fått det fra, om det er det som feiler. Men jeg syns å huske fra da jeg jobba i barnehage, at man skulle holde unger heime om det var mistanke om noe smittsomt.

Skrevet

Feiringa tar dere jo igjen en annen dag. Han skjønner jo ikke at han har bursdag likevel.

Skrevet

Vi ringer ja, tar ikke noen sjanser. Ble bare så usikker på om det overhodet er vannkopper. Men det er det vel vanskelig å vurdere uansett når en ikke er lege eller sjukepleier.

Høres veldig ut som vannkopper for meg. Det er jo slik de starter. Men nå i dag vet du nok mer....

Skrevet

Feiring i barnehagen gjøres når han kommer. Ingen som tenker over at det er 7-10 dager etter selve bursdagen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...