Gå til innhold

Bruk av presens i fortellende fortid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merkelig overskrift, men jeg klarte ikke å finne på noen bedre.

Gjennom disse ukene med vitnebeskrivelser og andre intervjuer om det som skjedde 22. juli, har jeg lagt merke til at de fleste som forteller om hva de opplevde, bruker presens når de beskriver hendelsene.

Her er et klipp fra en artikkel i dag:

''– Jeg ser på TV at det er en bombeeksplosjon i Oslo, og tenker da at nå kommer vi til å bli kalt ut. Jeg pakker sakene, og gjør meg klar til å kjøre til Oslo så fort som mulig, sier Morten Grønli i Politireserven.

''

Er dette vanlig å bruke på norsk? Jeg har ikke lagt merke til det tidligere, i alle fall ikke at det er så utbredt som det har vært den siste tiden. Er det ikke vanlig å bruke preteritum når en skal beskrive noe som har skjedd? Jeg er klar over at en "har lov" - det heter vel historisk presens muligens - men det er vel egentlig helt unntaksvis, og da heller skriftlig, ikke muntlig?

Tror ikke jeg bruker det muntlig i det hele tatt, hvis jeg skal fortelle om noe jeg har vært med på.

Hva tror dere?

Skrevet

Det er vel et grep som skaper nærhet til hendelsen, ofte for å øke dramatikken og dynamikken i det som blir fortalt. Hva angår 22/7, så trenger vel knapt dramatikken å økes uansett :(

Gjest alltid i fotball og annen sport
Skrevet

Det brukes veldig mye i sportsrepportasjer, selv om det er om kvelden og kampen / rennet var tidlig på dagen, forteller de det som skjedde i nåtid. (Derfor synes jeg fotballreportere alltid høres dumme ut.)

Skrevet

Det heter vel dramatisk presens når det brukes skriftlig. Det er et virkemiddel som fort blir oppbrukt hvis det overdrives.

Jeg har irritert meg over at det er blitt omtrent standard muntlig innenfor sport. Kanskje ikke blant gamlekara, men når de yngre får mikrofonen i trynet etter en kamp, kommer det gjerne ut noe i presens: "Vi er uheldige og får et mål mot oss tidlig, men vi gir oss ikke og presser på, og til slutt bla bla bla."

Skrevet

At det er en "in" ting og gjøres for å fremstå som kulere enn man er. :0)

Jeg skal studere norsk i vinter.. så jeg kjenner at jeg henger og dingler etter alle som påpeker leifer og andre skriftlige snurrepiperier overalt!

Skrevet

Det brukes veldig mye i sportsrepportasjer, selv om det er om kvelden og kampen / rennet var tidlig på dagen, forteller de det som skjedde i nåtid. (Derfor synes jeg fotballreportere alltid høres dumme ut.)

Ja, jeg forbinder egentlig bruk av historisk presens med skolestiler fra ungdomsskolen, og med fotballreferat! Tror ikke jeg har brukt det siden ungdomsskolen.

Skrevet

Dette er en sjargong som sportsjournalistene har innført.

De har skylden for mye. Som f.eks. knusende seier.

Før i verden var seiere strålende og nederlag knusende.

mvh

Skrevet

''Det brukes veldig mye i sportsrepportasjer, selv om det er om kvelden og kampen / rennet var tidlig på dagen, forteller de det som skjedde i nåtid. (Derfor synes jeg fotballreportere alltid høres dumme ut.)''

Det er ikke det eneste som høres dumt ut i den leiren...

:-)

mvh

Gjest joa d går an
Skrevet

Hender seg jeg bruker presens når jeg skal fortelle om noe jeg har gjort, men da i forbindelse med hvilke tanker jeg gjorde akkurat da.

Jeg sitter i stua som vanlig en fredagskveld og ser på dagsrevyen, da jeg plutselig hører et brak. Jeg snur meg brått - og hva får jeg se???

Skrevet

Hender seg jeg bruker presens når jeg skal fortelle om noe jeg har gjort, men da i forbindelse med hvilke tanker jeg gjorde akkurat da.

Jeg sitter i stua som vanlig en fredagskveld og ser på dagsrevyen, da jeg plutselig hører et brak. Jeg snur meg brått - og hva får jeg se???

''Jeg sitter i stua som vanlig en fredagskveld og ser på dagsrevyen, da jeg plutselig hører et brak. Jeg snur meg brått - og hva får jeg se???''

Taket som faller ned!

:-)

mvh

Skrevet

Ja, det stemmer - sportsjournalister bruker det mye. Tenkte ikke på det (jeg ser jo ekstremt lite av sport på tv), men jeg har hørt det i den sammenhengen ja.

Skrevet

Det heter vel dramatisk presens når det brukes skriftlig. Det er et virkemiddel som fort blir oppbrukt hvis det overdrives.

Jeg har irritert meg over at det er blitt omtrent standard muntlig innenfor sport. Kanskje ikke blant gamlekara, men når de yngre får mikrofonen i trynet etter en kamp, kommer det gjerne ut noe i presens: "Vi er uheldige og får et mål mot oss tidlig, men vi gir oss ikke og presser på, og til slutt bla bla bla."

Men når gutten din forteller fra en kamp, bruker han det? Min gjør ikke, men det kommer kanskje etterhvert da.

Nå er forresten serien i gang igjen - første kamp spilles på torsdag - han syntes det var gøy med trening igjen etter lang ferie :-)

Mor har plottet inn kampene på det ene laget nå. Venter (spent?) på kampoppsettet for det andre laget.

Skrevet

At det er en "in" ting og gjøres for å fremstå som kulere enn man er. :0)

Jeg skal studere norsk i vinter.. så jeg kjenner at jeg henger og dingler etter alle som påpeker leifer og andre skriftlige snurrepiperier overalt!

''At det er en "in" ting og gjøres for å fremstå som kulere enn man er. :0)

''

Ja, jeg tror også at de som forteller bevisst eller ubevisst ønsker å høres kul ut!

Skrevet

Dette er en sjargong som sportsjournalistene har innført.

De har skylden for mye. Som f.eks. knusende seier.

Før i verden var seiere strålende og nederlag knusende.

mvh

''Før i verden var seiere strålende og nederlag knusende.

''

Sant nok.

Men det er jo i samme kategori som "dritbra" :-(

Skrevet

Jeg sier det aldri på den måten - høres helt kunstig ut....

Skrevet

Men når gutten din forteller fra en kamp, bruker han det? Min gjør ikke, men det kommer kanskje etterhvert da.

Nå er forresten serien i gang igjen - første kamp spilles på torsdag - han syntes det var gøy med trening igjen etter lang ferie :-)

Mor har plottet inn kampene på det ene laget nå. Venter (spent?) på kampoppsettet for det andre laget.

Han forteller heldigvis i fortid.

Her åpner serien neste uke, når skolen begynner igjen - og vi får kampoppsett for hele sesongen når den starter om våren, så det henger allerede på kjøleskapet.

Skrevet

Han forteller heldigvis i fortid.

Her åpner serien neste uke, når skolen begynner igjen - og vi får kampoppsett for hele sesongen når den starter om våren, så det henger allerede på kjøleskapet.

Han har lørdagstrening med Gutter 13-laget, og vil omtrent ikke være med på noe i helgene nå, fordi treningene er så hellige... Jeg kjenner jeg er litt småirritert over det, og synes vi blir bastet og bundet på hender og føtter av all verdens treninger og kamper. I tillegg skal minstejenta ta eksamen i ballett, og da må hun ha 5 obligatoriske ekstratreninger på lørdager - og vips - kan vi nesten ikke reise bort noe....

Men sånn er vel livet. Er jo glad jeg har aktive barn!

Har ikke hørt noe om volleyballturneringer i høst for 10-åringen forresten....

Skrevet

Han har lørdagstrening med Gutter 13-laget, og vil omtrent ikke være med på noe i helgene nå, fordi treningene er så hellige... Jeg kjenner jeg er litt småirritert over det, og synes vi blir bastet og bundet på hender og føtter av all verdens treninger og kamper. I tillegg skal minstejenta ta eksamen i ballett, og da må hun ha 5 obligatoriske ekstratreninger på lørdager - og vips - kan vi nesten ikke reise bort noe....

Men sånn er vel livet. Er jo glad jeg har aktive barn!

Har ikke hørt noe om volleyballturneringer i høst for 10-åringen forresten....

Vårt G13-lag trener for sikkerhets skyld fredag OG søndag. Men vi har ingen andre å ta hensyn til lenger.

5 ballett-lørdager hørtes litt pesete ut for de som er såpass små. Men ballett er vel et annet navn på "jerndisiplin" ;-)

Skrevet

''Før i verden var seiere strålende og nederlag knusende.

''

Sant nok.

Men det er jo i samme kategori som "dritbra" :-(

''Men det er jo i samme kategori som "dritbra" :-(''

Synes ikke det blir helt det samme. Så lenge jeg kan huske har det gått an å ha det 'forferdelig trivelig' og være 'skrekkelig koselig' etc.

Men å slå sammen to faste uttrykk slik at seiere gikk fra strålende til knusende, bli hakket verre.

mvh

Skrevet

Vårt G13-lag trener for sikkerhets skyld fredag OG søndag. Men vi har ingen andre å ta hensyn til lenger.

5 ballett-lørdager hørtes litt pesete ut for de som er såpass små. Men ballett er vel et annet navn på "jerndisiplin" ;-)

Hun har danset i ett år, med bare en trening pr uke. Læreren er kjempedyktig og har stram disiplin, men det har bare vært positivt.

Men jeg ble litt overveldet over det skrivet som kom nå, med fem ekstratreninger, og bare fritak ved sykdom. Så dersom en skulle reise bort noen av disse lørdagene, kunne ikke barnet ta eksamen.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...