Gå til innhold

Itunes

Gjest lurer jeg på

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på
Skrevet

Et av barna mine har brukt litt for mye penger enn hva som er godkjent på itunes. De er egentlig veldig flinke til å spørre hver gang om det er greit at de kjøper spill osv. Men jeg fikk en liten overraskelse når jeg sjekket kredittkort-regningen.

Hvordan kan jeg finne ut hva det er som er kjøpt, eventuelt hvem av barna? Og det er en stor engangssum, derfor lurer jeg veldig for jeg kan ikke tenke meg at et spill koster så mye.

Gjest ajtjunes
Skrevet

Gå inn på ituneskontoen på pcen å se? Evt på mobilen?

Skrevet

Gå inn på iTunes Store.

Logg på, sjekk Order History. Om alt er kjøpt via samme iTunes-konto må du selvsagt sjekke dette opp mot den enheten de eventuelt har handlet på, være seg iPod Touch, PC/Mac, iPad eller iPhone for å finne ut hvem som har handlet over evne. :D

I stedet for å la dem bruke din konto, kan de få sin egen, og så få gavekort for AppStore/iTunes som de bruker på sin konto. Disse kjøper du blant annet på Narvesen. Fungerer veldig greit, når det er tomt for penger får de rett og slett ikke kjøpt noe mer før de lader på nytt. Omtrent som kontantkort på mobilen.

Å la unger kjøpe på mitt kredittkort ville jeg aldri tillatt, og så lenge man bruker samme iTuneskonto er det jo det som skjer i praksis. Egen konto + ladekort, da har du full kontroll. Både kortene som står AppStore og iTunes på kan brukes om hverandre til apps og musikk.

Tvillingmamma
Skrevet

Gå inn på iTunes Store.

Logg på, sjekk Order History. Om alt er kjøpt via samme iTunes-konto må du selvsagt sjekke dette opp mot den enheten de eventuelt har handlet på, være seg iPod Touch, PC/Mac, iPad eller iPhone for å finne ut hvem som har handlet over evne. :D

I stedet for å la dem bruke din konto, kan de få sin egen, og så få gavekort for AppStore/iTunes som de bruker på sin konto. Disse kjøper du blant annet på Narvesen. Fungerer veldig greit, når det er tomt for penger får de rett og slett ikke kjøpt noe mer før de lader på nytt. Omtrent som kontantkort på mobilen.

Å la unger kjøpe på mitt kredittkort ville jeg aldri tillatt, og så lenge man bruker samme iTuneskonto er det jo det som skjer i praksis. Egen konto + ladekort, da har du full kontroll. Både kortene som står AppStore og iTunes på kan brukes om hverandre til apps og musikk.

Takk for hjelpen! Jeg må vel bare svelge denne karamellen. Er vel ikke noen vei utenom.. For å nå frem til itunes eller kredittkortselskapet med dette gjør jeg vel ikke...

Men kontoen hennes er stengt, for å si det sånn!! Og vi kan heller kjøpe gavekort som du nevnte. Jeg visste ikke at det fantes.

Skrevet

Takk for hjelpen! Jeg må vel bare svelge denne karamellen. Er vel ikke noen vei utenom.. For å nå frem til itunes eller kredittkortselskapet med dette gjør jeg vel ikke...

Men kontoen hennes er stengt, for å si det sånn!! Og vi kan heller kjøpe gavekort som du nevnte. Jeg visste ikke at det fantes.

Du får ta lærdom av det, rett og slett. Gjort er gjort og spist er spist, som Klatremus sier. Problemet er vel helst at apps og en sang i seg selv ikke koster allverden, men trykker man "Buy now" mange nok ganger blir det fort penger av det.

Til unger som ikke har sine egne penger er kortene kjempeflotte. Greie gaver er de også. Eldste sønnen min pleier ønske seg det til jul og bursdag, han har arvet min gamle iPhone 3G. Fås i verdier på 150, 300 og 500 kroenr, tror jeg.

Skrevet

Hvordan du skal finne ut hva som er kjøpt av hvem, må du vel snakke med barna dine om?

Jeg reagerer også litt på at de har en slik tilgang til kredittkort at de kan kjøpe uten at dere sjekker det...

Skrevet

''For å nå frem til itunes eller kredittkortselskapet med dette gjør jeg vel ikke...''

Nei, men du kan da vel ikke mene at verken iTunes eller kredittkortselskapet skal ta ansvaret for dette??

Tvillingmamma
Skrevet

Du får ta lærdom av det, rett og slett. Gjort er gjort og spist er spist, som Klatremus sier. Problemet er vel helst at apps og en sang i seg selv ikke koster allverden, men trykker man "Buy now" mange nok ganger blir det fort penger av det.

Til unger som ikke har sine egne penger er kortene kjempeflotte. Greie gaver er de også. Eldste sønnen min pleier ønske seg det til jul og bursdag, han har arvet min gamle iPhone 3G. Fås i verdier på 150, 300 og 500 kroenr, tror jeg.

Er som min far sier; lærdom er kostbart :) Men det er første og siste gang, og beløpet er helt overkommelig, ble bare litt overrasket, men har funnet ut av det nå.

Tvillingmamma
Skrevet

Takker igjen for tipset, og det er flott å gi hint til besteforeldre og andre som stadig lurer på hva disse barna ønsker seg til jul og bursdager, og de får jo litt penger innimellom også, så da er det greit å kunne bruke det til slike kort.

Skrevet

''For å nå frem til itunes eller kredittkortselskapet med dette gjør jeg vel ikke...''

Nei, men du kan da vel ikke mene at verken iTunes eller kredittkortselskapet skal ta ansvaret for dette??

Tror nok de hadde trukket litt på smilebåndet om noen krevde at iTunes eller fx Visa skulle ta ansvar for at vi foreldre er naive og lar barna ha tilgang på kortopplysningene våre. :D

Skrevet

Tror nok de hadde trukket litt på smilebåndet om noen krevde at iTunes eller fx Visa skulle ta ansvar for at vi foreldre er naive og lar barna ha tilgang på kortopplysningene våre. :D

Ja, nettopp:-)

Det får være grenser på ansvarsfraskrivelse av naive foreldre;-)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...