Gå til innhold

Lite hensiktsmessig ressursbruk?

Anbefalte innlegg

Jeg ble tenksom da Hagen uttalte at det var dårlig prioritering å bruke en mengde ressurser på å etterforske detaljene i det som skjedde på Utøya. Jeg liker dårlig å være enig med Carl I. Hagen i noe som helst - men merker at jeg tenderer til å være enig med ham her. Jeg ser for meg at både etterlatte og gjenlevende fra Utøyamassakren, vil kunne få vesentlig bedre hjelp ved annen bruk av tilsvarende mengde ressurser som det etterforskningen vil koste. Hagens utspill forårsaket sterke motreaksjoner, men her er en som sier seg enig:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10081357

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368559-lite-hensiktsmessig-ressursbruk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• frosken

11

• Mandolaika

10

• mariaflyfly

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest luftslott

Jeg tenker at en veldig viktig grunn til å gjøre grundig arbeid med denne saken er å finne ut hvordan dette kunne skje uten at noen så det komme. Hvordan kunne vi sett ham tidligere, plukket opp faresignalene, stoppet ham fra å kjøpe det han trengte og hindret ham i å gjøre det han gjorde? Hva kan vi gjøre annerledes for å hindre at dette skjer igjen? Dette er spørsmål man trenger både tid og ressurser for å finne svar på.

Jeg tenker at en veldig viktig grunn til å gjøre grundig arbeid med denne saken er å finne ut hvordan dette kunne skje uten at noen så det komme. Hvordan kunne vi sett ham tidligere, plukket opp faresignalene, stoppet ham fra å kjøpe det han trengte og hindret ham i å gjøre det han gjorde? Hva kan vi gjøre annerledes for å hindre at dette skjer igjen? Dette er spørsmål man trenger både tid og ressurser for å finne svar på.

''Jeg tenker at en veldig viktig grunn til å gjøre grundig arbeid med denne saken er å finne ut hvordan dette kunne skje uten at noen så det komme.''

Det er jeg enig i, men jeg tror ikke det er dette politiets etterforskning handler om.

Gjest Hulderen

Jeg har også tenkt på det, og merker at jeg er enig med Hagen. Hvorfor skal de pårørende trenge å vite så detaljert info om hva som skjedde på Utøya? Det må være bedre å å rettssaken raskt unna. Det blir sagt at dette ikke vil gå ut over andre saker. Klart det vil. Hvor skal man få de 100 peronene fra som skal drive etterforskningn? De må nødvendigvis rekruteres fra andre stillinger.

Jeg kan skjønne spørsmålet til Hagen. Likevel har hørt flere ganger på radioen i dag et intervju angående gisselsituasjonen på en skole i Beslan for noen år siden. Der har det blitt ville spekaluasjoner og beskyldninger etterpå. Lærerne blir beskyldt for å tenkt på seg selv istedenfor barna. Rektor eller lignende som ble hardt skadet ble beskyldt for å være betalt av gisseltakerne osv. Den norsktalende damen som snakket om dette i dag, sa at det skyldtes svært dårlig etterforskning etterpå har ført til disse spekulasjonene.

Jeg tror derfor det er viktig at alt blir undersøkt grundig. At man lettere kan si at det bare var en gjerningsmann osv. Bare tenk på hvor mye tvil en viss Viggo Kristiansen forsøker å spre nå i ettertid.

Selv om det var mange som døde, synes jeg disse krever like gode undersøkelser som andre drap. Skulle tro også at det vil ta mindre ressursbruk tilsammen å undersøke alle disse, grunnet samme vitner forteller om flere av tilfellene osv.

Jeg tenker at av hensyn til de pårørende og overlevende så er det viktig å få snudd hver stein i denne saken. Det er ikke bare å få tatt gjerningsmannen som er viktig, det er en misforståelse å tro det. Kanskje en god etterforskning også kan hjelpe både de som opplevde massakren og de som mistet noen av sine. Er slett ikke gitt at "vanlig" krisehjelp er det eneste som skal til. Mange ønsker nok svar, det ville jeg ønsket om jeg hadde vært berørt av saken. Og da mener jeg svar også på annet enn hvem som gjorde det og hvorfor.

Annonse

Jeg kan skjønne spørsmålet til Hagen. Likevel har hørt flere ganger på radioen i dag et intervju angående gisselsituasjonen på en skole i Beslan for noen år siden. Der har det blitt ville spekaluasjoner og beskyldninger etterpå. Lærerne blir beskyldt for å tenkt på seg selv istedenfor barna. Rektor eller lignende som ble hardt skadet ble beskyldt for å være betalt av gisseltakerne osv. Den norsktalende damen som snakket om dette i dag, sa at det skyldtes svært dårlig etterforskning etterpå har ført til disse spekulasjonene.

Jeg tror derfor det er viktig at alt blir undersøkt grundig. At man lettere kan si at det bare var en gjerningsmann osv. Bare tenk på hvor mye tvil en viss Viggo Kristiansen forsøker å spre nå i ettertid.

Selv om det var mange som døde, synes jeg disse krever like gode undersøkelser som andre drap. Skulle tro også at det vil ta mindre ressursbruk tilsammen å undersøke alle disse, grunnet samme vitner forteller om flere av tilfellene osv.

http://www.morgenbladet.no/article/20110812/OBOKER/708129969/-1/BOKER

Jeg har også tenkt på det, og merker at jeg er enig med Hagen. Hvorfor skal de pårørende trenge å vite så detaljert info om hva som skjedde på Utøya? Det må være bedre å å rettssaken raskt unna. Det blir sagt at dette ikke vil gå ut over andre saker. Klart det vil. Hvor skal man få de 100 peronene fra som skal drive etterforskningn? De må nødvendigvis rekruteres fra andre stillinger.

''Hvorfor skal de pårørende trenge å vite så detaljert info om hva som skjedde på Utøya?''

Jeg tror faktisk en del har behov for å vite, og at det rett og slett er respektløst mot disse og bare slå fast at de ikke kan ha behov for mer enn å vite hvem som tok livet til vennene, foreldrene og barna deres.

''Jeg tenker at en veldig viktig grunn til å gjøre grundig arbeid med denne saken er å finne ut hvordan dette kunne skje uten at noen så det komme.''

Det er jeg enig i, men jeg tror ikke det er dette politiets etterforskning handler om.

Jeg tror den handler om det *også*.

Helt enig!

Du verden...jeg vet ikke om det ville stilt seg annerledes om jeg var en av de pårørende, men jeg tenker at om et av mine barn ble drept så ville jeg vite mest mulig nøyaktig hva som skjedde.

Annonse

Jeg tenker at Hagen ofte blir slaktet for ting som andre kunne sagt uten at det ville storme...

Jeg er heller ikke helt uenig i det han sier (men innser at jeg nok vet for lite om saken til å mene noe veldig sterkt) - og liker det egentlig heller ikke - å være enig med Carl & FrP (men synes det er viktig å prøve å frikoble fordommene fra fornuften).

Jeg tror den handler om det *også*.

''Jeg tror den handler om det *også*.''

Tror du virkelig det? Jeg forestiller meg at de begrenser seg til forhold som hvordan han fikk skaffet ingrediensene til bomben osv. Tror ikke det er politiet som kommer til å stå for de mer overordnede analysene, men det kan godt hende jeg tar feil.

Jeg synes det er en selvfølge at en sak som denne skal detaljetterforskes.

Dette er en hendelse uten sidestykke, med en haug av ofre.

Etterlatte og overlevende har krav på å få vite alt. Helt ned i minste detalj hvis de pårørende selv ønsker det. Det er nok ikke alle som har det behovet,

men for de som har det skal det være mulig å få vite.

Var det min datter som ble skutt der ute på Utøya, ville jeg ha visst om hun døde momentant, om hun var alene eller hadde venner rundt seg, hvor hun gjemte seg etc. etc. Druknet hun? Falt hun ned en skrent?

Var hun offer for bomben i regjeringskvartalet, ville jeg ha ønsket å vite hvordan hun døde der også.

Jeg har mistet en del nære og kjære, de fleste av sykdom, men også ulykke. Jeg har fått vite alt jeg selv vil vite, som det er mulig å finne ut av.

Skal det være noen forskjell når en dør enn når 77 dør? Nei det synes jeg virkelig ikke!

Det vil koste i kroner og øre mye mer med etterforskning etter denne hendelsen, enn hvis det var en omkommet. Men det skal ikke spille noen rolle! Alle berørte/ettelatte/overlevende skal naturligvis få svar. Noe annet ville vært fullstendig urimelig etter mitt syn.

Jeg tar det som en selvfølge at alle berørte får oppfølging de trenger på alle områder. Det ene skal ikke gå på bekostning av det andre.

Jeg tenker at Hagen har rett i mye her, men det er ingen andre som sier det høyt. Det hadde ikke blitt slik oppstuss om noen andre sa det heller. Det er usmakelig at med en gang den mannen åpner kjeften så kaster meningsmotstandere seg over han som ulver, han knebles og tillegges de mest grusomme meninger, jeg forstår ikke at det går an å tolke ham så galt. Det han sier misforstås og vris på med vilje, det er helt patetisk å være vitne til og jeg blir flau.

De som sa de ønsket seg mer demokrati og mer ytringsfrihet etter tragedien kan stikke det en viss plass når de reagerer slik på Hagens utspill. Norge har ikke forandret seg en døyt siden tragedien.

''Selv om det var mange som døde, synes jeg disse krever like gode undersøkelser som andre drap. Skulle tro også at det vil ta mindre ressursbruk tilsammen å undersøke alle disse, grunnet samme vitner forteller om flere av tilfellene osv.''

Jeg kjenner bare denne saken ut i fra hva pressen kommer med. Det har vært sagt at et svært stort antall etterforskere skal jobbe med saken i mange måneder fremover. For meg virker ressursbruken på sett og vis litt absurd, men man må selvfølgelig etterforske nok til at nåværende lovbestemmelser på dette området overholdes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...