Gå til innhold

Kattemat - hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Har to katter. De er nå ca 3 og 4 år, og har først nylig fått halsbånd med magnet. Det har gått strålende! Både tilvenning av bånd, og luka. Her vi bor er det masse busker, kratt, og bor rett ved en skog der de lusker omkring hele dagen, de fyker opp i trærne og jakter på både fugler og mus. Ene katten har fast tilholdssted i en svær kvisthaug, men han har til dags dato ikke satt seg fast noe sted.. ;)) Tror sannsynligheten for at det skal skje er veldig liten, sett i sammenheng med hvor mange som faktisk har halsbånd og som det går bra med... Må ikke bli helt hysteriske heller.

Anyway. Katteluka kostet oss ca 900 (inkl halsbånd med magnet), Luke for chip koster den ca 3000 (eksl. chip). Hadde jeg gadd å ta en liten ekstra tur innom en annen dyrebutikk (evt ringt), kunne jeg spart 500 kr på katteluka, da de hadde tilbud på en, samt at prisene deres på ordinære varer lå opptil 200 kr under der jeg selvsagt allerede hadde kjøpt (og åpnet)...

Når det gjelder fôr, kjøper jeg stort sett fra dyrebutikken, RC. Kattene liker det veldig godt, og spiser mye mindre enn butikkfor!! Det er også mindre salt etc. i foret fra dyrebutikken/dyrlegen, noe som minsker risikoen for nyrestein. (Kastrerte katter har lett for å få det). Lett å tro at kattene liker butikkforet så godt fordi de spiser så mye av det, men det er visst mindre mettende.

Priser i Sverige aner jeg ikke dessverre, men kanskje du kan søke på nettet om utstyr til dyr,, evt ringe en dyrebutikk over grensen. :)

Jeg lar vinduet stå på vidt gap, så jeg trenger ikke en katteluke.

Fortsetter under...

''Mine spiser mat for kastrerte katter kjøpt i dagligvarebutikken.''

Hvilket slag er det? Jeg har jo brukt spesialfor til mine kastrerte hannkatter - men da har jeg kjøpt hos veterinæren,- har ikke lagt merke til sånt i dagligvaren. Men - uansett pleier jeg å kjøpe hos veterinæren, da.

Ikke kitekat, det andre merket, tror jeg. Wiskas? har noe som heter "for sterile cats" eller noe lignende. Er ikke alle butikker som har det.

Gjest syttentretti

Jeg vil ikke ha halsbånd på katten, er redd den skal sette seg fast. Er mye skog og kratt her vi bor. Og mange andre katter som kanskje kan å gå inn kattedører. :)

Men takk for tips. :)

Katta mi får bare royal canin når det gjelder tørrfor ,ho er sterilisert og får for deretter. Men ho får også Friskis våt for en gang i blandt...og det liker ho...Ble fortalt i dyrebutikken at det skal lukte mest mulig av foret på grunn av luktesansen deres er så god...Hør deg for i dyrebutikken du.. Lykke til med katten din.

Ferskenblomst

Har to katter. De er nå ca 3 og 4 år, og har først nylig fått halsbånd med magnet. Det har gått strålende! Både tilvenning av bånd, og luka. Her vi bor er det masse busker, kratt, og bor rett ved en skog der de lusker omkring hele dagen, de fyker opp i trærne og jakter på både fugler og mus. Ene katten har fast tilholdssted i en svær kvisthaug, men han har til dags dato ikke satt seg fast noe sted.. ;)) Tror sannsynligheten for at det skal skje er veldig liten, sett i sammenheng med hvor mange som faktisk har halsbånd og som det går bra med... Må ikke bli helt hysteriske heller.

Anyway. Katteluka kostet oss ca 900 (inkl halsbånd med magnet), Luke for chip koster den ca 3000 (eksl. chip). Hadde jeg gadd å ta en liten ekstra tur innom en annen dyrebutikk (evt ringt), kunne jeg spart 500 kr på katteluka, da de hadde tilbud på en, samt at prisene deres på ordinære varer lå opptil 200 kr under der jeg selvsagt allerede hadde kjøpt (og åpnet)...

Når det gjelder fôr, kjøper jeg stort sett fra dyrebutikken, RC. Kattene liker det veldig godt, og spiser mye mindre enn butikkfor!! Det er også mindre salt etc. i foret fra dyrebutikken/dyrlegen, noe som minsker risikoen for nyrestein. (Kastrerte katter har lett for å få det). Lett å tro at kattene liker butikkforet så godt fordi de spiser så mye av det, men det er visst mindre mettende.

Priser i Sverige aner jeg ikke dessverre, men kanskje du kan søke på nettet om utstyr til dyr,, evt ringe en dyrebutikk over grensen. :)

''Det er også mindre salt etc. i foret fra dyrebutikken/dyrlegen, noe som minsker risikoen for nyrestein. (Kastrerte katter har lett for å få det). ''

Det samme gjelder Matmons fra Felleskjøpet. Katten min har hatt nyreproblemer en gang, men vi byttet til Foret fra Felleskkjøpet, og siden har det ikke vært noen problemer.

Ferskenblomst

Jeg vil ikke ha halsbånd på katten, er redd den skal sette seg fast. Er mye skog og kratt her vi bor. Og mange andre katter som kanskje kan å gå inn kattedører. :)

Men takk for tips. :)

Man kjøper den slags type halsbånd som spretter opp ved belastning, slik at den ikke kan bli sittende fast. Pusen min har kommet hjem uten halsbånd et par ganger. Det er faktisk betryggende for da vet jeg at de fungerer.

Annonse

Ferskenblomst

Man kjøper den slags type halsbånd som spretter opp ved belastning, slik at den ikke kan bli sittende fast. Pusen min har kommet hjem uten halsbånd et par ganger. Det er faktisk betryggende for da vet jeg at de fungerer.

Forresten er det slik at de eneste kattene som evt kan komme inn er katter med magnet, ikke andre. Katten vår har hatt magnethalsbånd i et par år, og vi har aldri hatt andre katter inne selv om det er mange katter i området her. Hvis du plasserer katteluken et lite synlig sted er det lite trolig at du vil få problemer. Vår katteluke er også slik at vi kan bestemme hvordan den skal være, åpen begge veier, inn men ikke ut, ut men ikke inn eller stengt begge veier.

Det har de da hatt lenge? Både for kattunger, for aktive katter og for eldre og rolige katter, innekatter osv.

Sier du det, ja... Kattunge-mat har jeg jo sett. Men som sagt - jeg handler all kattematen hos veterinær, så jeg har jo ikke finlest i hyllene...Veterinærforet falt faktisk best i smak hos kattene her hjemme - selv om dagligvare-merket ser mye mer spennende ut (for oss eiere) - mange farger og former på bitene ;-)

"billigst" på sikt er ikke nødvendigvis det som koster minst per kilo. For fra dyrebutikker anbefales fordi katten blir mettere på mindre mat, den driter mindre (dvs mindre forbruk av kattesand, dersom katten bruker dette), og det er sunnere for kattens organer (presumptivt lavere dyrlegekostnader på sikt).

Vi bruker Eukanuba, men har kun hatt voksen katt. Tror det finnes spesialfor for kattunger.

''Mine spiser mat for kastrerte katter kjøpt i dagligvarebutikken.''

Hvilket slag er det? Jeg har jo brukt spesialfor til mine kastrerte hannkatter - men da har jeg kjøpt hos veterinæren,- har ikke lagt merke til sånt i dagligvaren. Men - uansett pleier jeg å kjøpe hos veterinæren, da.

Det er hvite poser med svart skrift og det er for sofaløver, kastrerte katter og aktive katter i hvert fall. Her får vi kjøpt på ICA, men den blir dyrere enn for kjøpt på dyrebutikken.

Glemte å svare på dette med katteluke:

Jeg er skeptisk til luker der du må ha chip i halsbånd, da halsbånd lett kan mistes, og da kommer ikke katten inn. Vi har (særlig om vinteren) hatt på reflekshalsbånd på pusen, men hun har mistet mange halsbånd pga utløsermekanismen.

Vi har PetPorte, som vi kjøpte fra dyrlegebutikken.no. Tror vi ga rundt 1400 for den. den reagerer på chipen som sitter under nakkehuden på katten min.

Du kan også lese om luka på hjemmesiden til produsenten

Som noen nevner må du sjekke at du har riktig type chip (hvis du har slik ID-chip allerede). Mener å huske at jeg tok chipens registreringsnummer (for meg sto dette i papirene jeg fikk da jeg hentet en ferdig chippet voksen katt fra omplassering, men hvis du selv har fått din katt chippet, står det sikkert i papirer fra dyrlegen) og tastet inn dette nr på et sted på hjemmesiden til PetPorte.

Luka fungerer kjempefint, bortsett fra at den ikke tar DNA-test for å forhindre at ikke-katte-DNA slippes inn ;-)

Det er hvite poser med svart skrift og det er for sofaløver, kastrerte katter og aktive katter i hvert fall. Her får vi kjøpt på ICA, men den blir dyrere enn for kjøpt på dyrebutikken.

De har ikke hvite poser med mat for kastrerte katter her jeg bor, kun Wiskas i gule poser.

Annonse

Joda, pleide kjøpe den som het Home (?) eller hav det var, for innekatter tidligere. Før hhv hankatten ble kastrert og hokatten sterilisert. Fant ikke noe som var spesielt for steriliserte katter i dette merket.

Joda, pleide kjøpe den som het Home (?) eller hav det var, for innekatter tidligere. Før hhv hankatten ble kastrert og hokatten sterilisert. Fant ikke noe som var spesielt for steriliserte katter i dette merket.

Det er sjelden jeg kjøper i matvareforretningen, det er enklere å dra i dyrebutikken, men de gangene jeg har kjøpt ser jeg at de ikke har hele utvalget her heller bestandig.

Gjest dyrepleier

"billigst" på sikt er ikke nødvendigvis det som koster minst per kilo. For fra dyrebutikker anbefales fordi katten blir mettere på mindre mat, den driter mindre (dvs mindre forbruk av kattesand, dersom katten bruker dette), og det er sunnere for kattens organer (presumptivt lavere dyrlegekostnader på sikt).

Vi bruker Eukanuba, men har kun hatt voksen katt. Tror det finnes spesialfor for kattunger.

Der sa du det slik at jeg slapp. :-) Hilsen dyrepleier

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...