Gå til innhold

Hagearbeid om høsten

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går kveld hadde jeg en deilig hageøkt der jeg fikk lukt og ryddet bort litt rask mellom prydbuskene og bedene. Har lyst til å gjøre det skikkelig fint i hagen før vinteren - men pleier egentlig å ta hovedarbeidet om våren.

Men kan jeg gjøre følgende om høsten:

*Klippe hekken (vinterliguster) - vi pleier å gjøre det om våren, men i år fikk vi aldri gjort det, så den er megabred og ganske høy.

*Beskjære morelltreet. Det er blitt enormt stort, og vi må få skåret det ned slik at vi får tak i morellene. Det er ikke særlig mye sevje i greinene nå vel?

*Legge på ny jord i skråningen. Det er ca tolv år siden vi anla hagen, og jorda har blitt litt skrinn i skråningen nedenfor hekken og hagen, der jeg har mange prydbusker. Kan jeg kjøre på jord nå i høst? har i flere år tenkt å gjøre det om våren, men da kommer jo løkblomstene opp, og det er vanskelig å få gjort det da.

Skrevet

Jeg ville gjort alle de tingene der om høsten. Men jeg ville vente til litt senere enn nå. (Håper fortsatt at det skal bli litt sommer igjen, selv om vær og temperatur er høstlig for tiden...)

Skrevet

Jeg ville gjort alle de tingene der om høsten. Men jeg ville vente til litt senere enn nå. (Håper fortsatt at det skal bli litt sommer igjen, selv om vær og temperatur er høstlig for tiden...)

Ja, det blir ikke ennå. Det er mannen min som klipper hekken, og han holder på med prosjekt skrape og male huset nå - så det er første prioritet. Tipper det blir om en måned eller så.

Og når hekken er klippet, blir det bedre plass for meg til å legge på jord rundt buskene og sette flere løk :-)

Kan du mye om beskjæring av frukttrær? Noen av greinene er ganske tjukke. Kan vi bare sag dem av, og så går det bra? Altså at ikke hele treet dauer....

Skrevet

Ja, det blir ikke ennå. Det er mannen min som klipper hekken, og han holder på med prosjekt skrape og male huset nå - så det er første prioritet. Tipper det blir om en måned eller så.

Og når hekken er klippet, blir det bedre plass for meg til å legge på jord rundt buskene og sette flere løk :-)

Kan du mye om beskjæring av frukttrær? Noen av greinene er ganske tjukke. Kan vi bare sag dem av, og så går det bra? Altså at ikke hele treet dauer....

Jeg er ikke noen ekspert, men du kan sjekke denne linken:

http://www.bogront.no/temasider/planting-og-stell/206-derfor-skal-du-beskjaere-busker-og-traer

Det står der at man bør vente til senvinteren eller tidlig vår... Men vi har beskåret et morelltre i oktober, og det gikk fint. Busker har vi ofte tatt om høsten, etter at bladene har falt av, og det har i hvert fall gått fint.

Skrevet

Jeg er ikke noen ekspert, men du kan sjekke denne linken:

http://www.bogront.no/temasider/planting-og-stell/206-derfor-skal-du-beskjaere-busker-og-traer

Det står der at man bør vente til senvinteren eller tidlig vår... Men vi har beskåret et morelltre i oktober, og det gikk fint. Busker har vi ofte tatt om høsten, etter at bladene har falt av, og det har i hvert fall gått fint.

Jeg googlet litt mer etter å ha lest linken din, og fant flere steder der det stod at morelltrær helst skulle beskjæres om høsten :-)

En gartner anbefalte 50% beskjæring det første året, og så 50% beskjæring igjen året etter. Fjerne tynne greiner, og de som peker rett opp. Det tror jeg kunne passe for oss.

Så nå kribler det i hendene etter å ta tak i det!!!

Skrevet

Jeg googlet litt mer etter å ha lest linken din, og fant flere steder der det stod at morelltrær helst skulle beskjæres om høsten :-)

En gartner anbefalte 50% beskjæring det første året, og så 50% beskjæring igjen året etter. Fjerne tynne greiner, og de som peker rett opp. Det tror jeg kunne passe for oss.

Så nå kribler det i hendene etter å ta tak i det!!!

Jeg har alltid hørt at steinfrukt (moreller, kirsebær, plommer) skal beskjæres etter at frukten er høstet, og det blir vel gjerne sen sommer, tidlig høst :-) Det rådet har vi fulgt, og det funker bra det.

Skrevet

Om høsten skal man ta opp potetene og plukke bær.

Skrevet

Om høsten skal man ta opp potetene og plukke bær.

Hm.

Jeg har en mann som tar hånd om at vi alltid har nok poteter hjemme.

Jeg har vært på utallige blåbærturer de siste 15 årene der jeg har kjørt avgårde med 2-3 10-liters spann og vært veldig optimistisk, men kommet hjem med kun bittelitt (snakker da om 1-5 dl). Har egentlig gitt opp blåbærplukking, selv om jeg elsker blåbær.

Har en svigermor som plukker nok molter til at vi får moltekrem julaften, nyttårsaften og påskeaften.

Har en svigermor som plukker nok tyttebær til oss. Men jg kunne egentlig godt tenke meg en tyttebærtur. Det kunne jeg fått til :-)

Har en far med masser av plommetrær, så om et par uker skal vi ut dit og plukke plommer.

Men - om ettermiddagene etter jobb, er det deilig å holde på i hagen hjemme..... ;-)

Skrevet

Jeg har alltid hørt at steinfrukt (moreller, kirsebær, plommer) skal beskjæres etter at frukten er høstet, og det blir vel gjerne sen sommer, tidlig høst :-) Det rådet har vi fulgt, og det funker bra det.

Supert - da satser vi på det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...