Gå til innhold

Mens dere snakker om hagearbeid

Anbefalte innlegg

Gjest ikke grønne fingre

Jeg har masse villnis og hva det nå heter på oppsiden av huset,

er en bratt skråning jeg gjerne skulle ha ryddet opp, men det vokser jo så villt der at jeg sikkert må ha mannskraft og ljå... og er redd for flått :D

men nå tenker jeg at det kanskje er bedre å vente til høsten kommer og det visner,

da er det vel lettere å få opp og ryddet vekk? Så får jeg heller være tidligere ute til våren når det begynner å vokse opp igjen?

Og har dere tips om hvordan jeg kan få best mulig utbytte av skråningen så det blir litt pent? Ting man kan plante osv? Er ikke helt bratt da, litt variert...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368585-mens-dere-snakker-om-hagearbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er om du går løs og graver opp de vekstene du ikke vil ha der - spar dem opp, rister jorda, og får i alle fall et område som er fritt for ugras. Der kan du plante dekkende vekster, f.eks. klatrehortensia: http://www.google.com/search?q=klatrehortensia&hl=en&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&rlz=1I7ADRA_no&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OGdKTqKPL8bxsgbTrYGSBw&ved=0CC4QsAQ&biw=1680&bih=815

Den har jeg i en skråning, og den er SÅ fin! Den vokser litt seint, men nå bugnet det av blomster i juni-juli, og nå på seinsommeren er den faktisk også dekorativ.

Du kan også sprøyte skråningen med roundup nå i høst. Da vi plantene dø (du må sprøyte før veksten slutter helt for vinteren), og så kan du ta det bort til våren og så plante nytt.

Men hva slags vekster har du der da? Noen av dem kan kanskje bli flotte dersom du beskjærer litt og luker rundt?

Jeg googlet litt for deg og fant denne brosjyren der det står veldig mye bra om å plante i skråninger:

http://www.oasenhageland.no/Files/Billeder/Temahefte_SKRNING.pdf

Står forslag til både preparering av jorda og til ulike typer planter.

Vi har en veldig lang skråning, kanskje 30-40 meter lang, og ca 2 meter bred - og der har jeg følgende planter som jeg kan anbefale:

*Forsythia (store busker som blomstrer gult tidlig vår)

*Syrin

*Diverse typer rhododendron

*roser

*Hortensia

*Sommerfuglbusk (den er veldig ny, så jeg kan ikke si sikkert om den fungerer ennå

*Gyvel

*Spirea

*Nyperoser

Noe som ikke fungerer, er rips + solbær (for tungvint å få plukket bærene i skråningen), og noen digre furuliknende vekster vi hadde de første ti årene. Vi hogde dem ned i fjor og erstattet dem med rosebusker.

Innimellom buskene har jeg mange typer tulipaner. Har også noen "blomstrende puter" som henger litt utover muren og blomstrer fint i mai-juni.

Gjest trådstarter

Jeg googlet litt for deg og fant denne brosjyren der det står veldig mye bra om å plante i skråninger:

http://www.oasenhageland.no/Files/Billeder/Temahefte_SKRNING.pdf

Står forslag til både preparering av jorda og til ulike typer planter.

Vi har en veldig lang skråning, kanskje 30-40 meter lang, og ca 2 meter bred - og der har jeg følgende planter som jeg kan anbefale:

*Forsythia (store busker som blomstrer gult tidlig vår)

*Syrin

*Diverse typer rhododendron

*roser

*Hortensia

*Sommerfuglbusk (den er veldig ny, så jeg kan ikke si sikkert om den fungerer ennå

*Gyvel

*Spirea

*Nyperoser

Noe som ikke fungerer, er rips + solbær (for tungvint å få plukket bærene i skråningen), og noen digre furuliknende vekster vi hadde de første ti årene. Vi hogde dem ned i fjor og erstattet dem med rosebusker.

Innimellom buskene har jeg mange typer tulipaner. Har også noen "blomstrende puter" som henger litt utover muren og blomstrer fint i mai-juni.

Åh tusen takk for supre tips. Er litt lyngterreng oppover bakken og sånne indianergress eller hva man kaller det. Jeg lurte på om det går an å plante blåbær i slike skråninger, helst norske? Tenkte ha litt naturterreng, men også litt beplantning av den typen du nevnte... Skulle helst leid en gartner... men det koster nok flesk :)

Gjest trådstarter

Det beste er om du går løs og graver opp de vekstene du ikke vil ha der - spar dem opp, rister jorda, og får i alle fall et område som er fritt for ugras. Der kan du plante dekkende vekster, f.eks. klatrehortensia: http://www.google.com/search?q=klatrehortensia&hl=en&rls=com.microsoft:no:IE-SearchBox&rlz=1I7ADRA_no&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OGdKTqKPL8bxsgbTrYGSBw&ved=0CC4QsAQ&biw=1680&bih=815

Den har jeg i en skråning, og den er SÅ fin! Den vokser litt seint, men nå bugnet det av blomster i juni-juli, og nå på seinsommeren er den faktisk også dekorativ.

Du kan også sprøyte skråningen med roundup nå i høst. Da vi plantene dø (du må sprøyte før veksten slutter helt for vinteren), og så kan du ta det bort til våren og så plante nytt.

Men hva slags vekster har du der da? Noen av dem kan kanskje bli flotte dersom du beskjærer litt og luker rundt?

Er mest lyng og indianergress eller hva man kaller det. Der er noen små klatreplanter som ikke blir så høye ser jeg, de kan kanskje bli pene om jeg bare rydder opp litt... også ser jeg noe som ligner tyttebær?? Vil gjerne beholde litt av naturterrenget da, tenker litt på å plante blåbær om det går an... :D men også litt fine blomster og busker om det går, få det litt mer ryddig rett og slett - og ikke minst pent.

Åh tusen takk for supre tips. Er litt lyngterreng oppover bakken og sånne indianergress eller hva man kaller det. Jeg lurte på om det går an å plante blåbær i slike skråninger, helst norske? Tenkte ha litt naturterreng, men også litt beplantning av den typen du nevnte... Skulle helst leid en gartner... men det koster nok flesk :)

Jeg tenkte veldig på å variere slik at jeg har noe som blomstrer tidlig, noe som blomstrer midt på sommeren og noe som blomstrer seint. Er ganske fornøyd ift det, men ser at på den ene kanten er det litt trist nå om høsten, tror jeg skal bytte ut noe der nå.

Naturplanter er jo flott da - og det går sikkert an å plante blåbær. En annen plante som er flott og som passer fint sammen med det du har, er vivendel/kaprifol. Det er en slyngplante som kan passe fint i skråninger. Jeg har den ikke selv i hagen, men det er mye av den i skogen rundt her. Den har nydelig lukt om kvelden og natta i juli-august :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...