Gjest i din bedrift? Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Bare lurer på hvordan andre bedrifter er organisert. Hvem har med fastsettelse av lønn, lønnssystemer, lønnspolitikk, goder til ansatte osv i din bedrift? Det er vel ikke vanlig at dette ligger på lønningsavdelingen?? Altså på de som betaler ut lønnen... snakker om en mellomstor bedrift her med over 1500 ansatte. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Hos oss forhandler KS med fagforeningen og det blir laget en tariffavtale. I itllegg kan vi få lokale lønnstillegg, da forhandler tillitsvalgt direkte med arbeidsgiver v/personalavd. 0 Siter
Gjest i din bedrift? Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Hos oss forhandler KS med fagforeningen og det blir laget en tariffavtale. I itllegg kan vi få lokale lønnstillegg, da forhandler tillitsvalgt direkte med arbeidsgiver v/personalavd. Ok - men hvem i personalavd? 0 Siter
Mirabell Skrevet 17. august 2011 Skrevet 17. august 2011 Det er vel vanlig med en personalsjef med en personalavd. I tillegg har mange bedrifter fagorganisert ansatte med lønnsforhandlinger og forskjellige tariffavtaler. Sånn er det i hvert fall hos oss. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 19. august 2011 Skrevet 19. august 2011 1500 ansatte er ikke mellomstort, det er stort. Det er økonomisjefen som bestemmer hva som skal fordeles på hvilke poster, ofte i samarbeid med ledergruppen eller styret, og så er det personalavdelingen som forhandler med fagforeninger, avdelinger og enkeltpersoner alt ettersom hva slags bedrift de er og hvordan de er organisert. Ettersom vi ikke vet hvordan personalavdelingen er organisert er det vanskelig for oss å si noe om hvilken person i avdelingen som forestår denne prosessen. 0 Siter
Gjest i din bedrift? Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 1500 ansatte er ikke mellomstort, det er stort. Det er økonomisjefen som bestemmer hva som skal fordeles på hvilke poster, ofte i samarbeid med ledergruppen eller styret, og så er det personalavdelingen som forhandler med fagforeninger, avdelinger og enkeltpersoner alt ettersom hva slags bedrift de er og hvordan de er organisert. Ettersom vi ikke vet hvordan personalavdelingen er organisert er det vanskelig for oss å si noe om hvilken person i avdelingen som forestår denne prosessen. Poenget er at det ikke er noen som vil ha ansvaret for dette tydeligvis så lønningskontoret får slike spørsmål. Jeg er også vant med at det er en personalsjef som har ansvaret for dette men her er oppgavene i personalavd så spesialiserte og delegerte at det visst ikke er noen som har ansvaret. Så tror alle at det er lønningskontoret som har ansvaret... Regnskapsavd er ihvertfall ikke involvert... 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Poenget er at det ikke er noen som vil ha ansvaret for dette tydeligvis så lønningskontoret får slike spørsmål. Jeg er også vant med at det er en personalsjef som har ansvaret for dette men her er oppgavene i personalavd så spesialiserte og delegerte at det visst ikke er noen som har ansvaret. Så tror alle at det er lønningskontoret som har ansvaret... Regnskapsavd er ihvertfall ikke involvert... Ok, men det forandrer jo spørsmålet litt. I så fall skal jeg forsøke å svare basert på hvordan jeg er vant til at det er organisert fra mellomstore bedrifter: ''Fastsettelse av lønn'' Det avtales med nærmeste leder ved ansettelse, og forhandles videre med vedkommende ved lønnsoppgjørene. ''lønnssystemer, lønnspolitikk'' Det bestemmes gjerne av HR-avdelingen, eller den enkelte avdelingen. Selgere vil gjerne ha en annen modell enn resepsjonister f.eks. Salgssjefen vil fastsette en modell sammen med HR som har oversikt over lover og regler rundt dette. Men ellers er det personalavdelingen som avgjør modellen for hele selskapet, og for alle som ikke har spesifikke roller. ''goder til ansatte'' Det bestemmes av leder som mener en ansatt bør få en gode av en grunn. Eller så bestemmes det av personalavdelingen som bestemmer at enkelte/alle ansatte skal ha gitte goder. Gratis mobil kan være et slikt gode. En avdeling kan ha behov for dette og da vil lederen der fremme forslaget for økonomisjefen som videre gir personal beskjed om å gjennomføre det. Firmahytte er gjerne et forslag som fremmes av personalavdelingen, som økonomisjefen siden gir sitt tilsagn til. Dette handler om personalpolitikk i sin helhet. Det har ingenting med lønningskontoret å gjøre. Det er det personalsjefen, administrerende og økonomisjefen som avgjør i samarbeid. Mao: ledergruppen. 0 Siter
Gjest i din bedrift? Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Ok, men det forandrer jo spørsmålet litt. I så fall skal jeg forsøke å svare basert på hvordan jeg er vant til at det er organisert fra mellomstore bedrifter: ''Fastsettelse av lønn'' Det avtales med nærmeste leder ved ansettelse, og forhandles videre med vedkommende ved lønnsoppgjørene. ''lønnssystemer, lønnspolitikk'' Det bestemmes gjerne av HR-avdelingen, eller den enkelte avdelingen. Selgere vil gjerne ha en annen modell enn resepsjonister f.eks. Salgssjefen vil fastsette en modell sammen med HR som har oversikt over lover og regler rundt dette. Men ellers er det personalavdelingen som avgjør modellen for hele selskapet, og for alle som ikke har spesifikke roller. ''goder til ansatte'' Det bestemmes av leder som mener en ansatt bør få en gode av en grunn. Eller så bestemmes det av personalavdelingen som bestemmer at enkelte/alle ansatte skal ha gitte goder. Gratis mobil kan være et slikt gode. En avdeling kan ha behov for dette og da vil lederen der fremme forslaget for økonomisjefen som videre gir personal beskjed om å gjennomføre det. Firmahytte er gjerne et forslag som fremmes av personalavdelingen, som økonomisjefen siden gir sitt tilsagn til. Dette handler om personalpolitikk i sin helhet. Det har ingenting med lønningskontoret å gjøre. Det er det personalsjefen, administrerende og økonomisjefen som avgjør i samarbeid. Mao: ledergruppen. Enig med deg idet... lurte på om jeg var helt på villspor... 0 Siter
Angustia Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Ok, men det forandrer jo spørsmålet litt. I så fall skal jeg forsøke å svare basert på hvordan jeg er vant til at det er organisert fra mellomstore bedrifter: ''Fastsettelse av lønn'' Det avtales med nærmeste leder ved ansettelse, og forhandles videre med vedkommende ved lønnsoppgjørene. ''lønnssystemer, lønnspolitikk'' Det bestemmes gjerne av HR-avdelingen, eller den enkelte avdelingen. Selgere vil gjerne ha en annen modell enn resepsjonister f.eks. Salgssjefen vil fastsette en modell sammen med HR som har oversikt over lover og regler rundt dette. Men ellers er det personalavdelingen som avgjør modellen for hele selskapet, og for alle som ikke har spesifikke roller. ''goder til ansatte'' Det bestemmes av leder som mener en ansatt bør få en gode av en grunn. Eller så bestemmes det av personalavdelingen som bestemmer at enkelte/alle ansatte skal ha gitte goder. Gratis mobil kan være et slikt gode. En avdeling kan ha behov for dette og da vil lederen der fremme forslaget for økonomisjefen som videre gir personal beskjed om å gjennomføre det. Firmahytte er gjerne et forslag som fremmes av personalavdelingen, som økonomisjefen siden gir sitt tilsagn til. Dette handler om personalpolitikk i sin helhet. Det har ingenting med lønningskontoret å gjøre. Det er det personalsjefen, administrerende og økonomisjefen som avgjør i samarbeid. Mao: ledergruppen. Det er min erfaring fra offentlig sektor også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.