Gå til innhold

Hundeforsikring og avlivning

Anbefalte innlegg

Vi har vår 7 år gamle hund til utredning hos veterinær nå.

Og det kan se ut som om hun må avlives, iflg veterinær har hun det ikke godt.

Vi har forsikring via IF og der er det slik at vi må betale en egenandel på 1500,- og deretter betaler de veterinærutgiftene, som allerede har blitt ganske høye.

Men i forsikringspapirene ser jeg at det står erstatning hvis veterinær mener dyret bør avlives?

Hva betyr dette i praksis for oss?

Er det slik at summen som hun er forsikret for, tror det er 9000,- blir utbetalt oss, eller hva menes med dette? Noen som vet??

Og jeg ønsker helst ikke slike svar som: "tenker du på penger i en sånn stund hvor hunden din kanskje må avlives??!!"

For vi er virkelig lei oss, og har brukt mye tid og penger på dette allerede, men det er rett og slett bare noe jeg undres over, og lurer på...

Takknemlig for svar;=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368646-hundeforsikring-og-avlivning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Hvis du har livsforsikring får du en sum når hunden avlives hvis det er det eneste rette i følge veterinær. Men siden hunden er 7 år tror jeg ikke dere får full kjøpesum.

''Men siden hunden er 7 år tror jeg ikke dere får full kjøpesum.''

Høres merkelig ut. Når mennesker har livsforsikring, så er ikke alderen avgjørende for summen utbetalt...Men summen innbetalt og avtalt om.

Høres merkelig ut. Når mennesker har livsforsikring, så er ikke alderen avgjørende for summen utbetalt...Men summen innbetalt og avtalt om.

Jeg tror ikke det relevante sammenligningsgrunnlaget her er forsikring av mennesker, men forsikring av verdigjenstander.

hidi, the scorpion

Jeg tror ikke det relevante sammenligningsgrunnlaget her er forsikring av mennesker, men forsikring av verdigjenstander.

''men forsikring av verdigjenstander.''

Høres fælt ut, men da bør de henvende seg til forsikringsselskapet sitt.

Men om jeg forsikrer et maleri, vil verdien falle med årene...? Vil ikke da også forsikringsummen synke med årene?

Annonse

''Høres merkelig ut. Når mennesker har livsforsikring, så er ikke alderen avgjørende for summen utbetalt...Men summen innbetalt og avtalt om.''

Det er vel ganske logisk at man ikke får igjen kjøpesummen for en f.eks. 15 år gammel hund dersom dyrlegen anbefaler avliving... Noen hunderaser blir generelt ikke så gamle som andre og jeg antar at dette også er noe som tas hensyn til når forsikringspengene skal utbetales.

hidi, the scorpion

''Høres merkelig ut. Når mennesker har livsforsikring, så er ikke alderen avgjørende for summen utbetalt...Men summen innbetalt og avtalt om.''

Det er vel ganske logisk at man ikke får igjen kjøpesummen for en f.eks. 15 år gammel hund dersom dyrlegen anbefaler avliving... Noen hunderaser blir generelt ikke så gamle som andre og jeg antar at dette også er noe som tas hensyn til når forsikringspengene skal utbetales.

''Det er vel ganske logisk at man ikke får igjen kjøpesummen for en f.eks. 15 år gammel hund dersom dyrlegen anbefaler avliving... Noen hunderaser blir generelt ikke så gamle som andre og jeg antar at dette også er noe som tas hensyn til når forsikringspengene skal utbetales.''

Men da vil vel forsikringsummen man betaler hver måned bli mindre, så man vet at forsikringen på hunden minker pr. år?

''men forsikring av verdigjenstander.''

Høres fælt ut, men da bør de henvende seg til forsikringsselskapet sitt.

Men om jeg forsikrer et maleri, vil verdien falle med årene...? Vil ikke da også forsikringsummen synke med årene?

Kunst og antikviteter stiller nok i en helt annen bås enn gjenstander som forringes i verdi pga begrenset brukstid, eller "levetid" om du vil.

I våre hjerter er selvsagt dyrene noe helt annet enn gjenstander, men i mer juridisk sammenheng er de jo eiendeler.

hidi, the scorpion

I min hundeforsikring står det at dersom hunden må avlives i løpet av første leveår betales det ut full valpepris (i vårt tilfelle 10 000 kr). For hvert år hunden lever reduseres utbetalingen med en viss prosent.

Jeg godtar det fullt og helt, men da synker vel summen dere må betale hver måned for hvert år?

''Det er vel ganske logisk at man ikke får igjen kjøpesummen for en f.eks. 15 år gammel hund dersom dyrlegen anbefaler avliving... Noen hunderaser blir generelt ikke så gamle som andre og jeg antar at dette også er noe som tas hensyn til når forsikringspengene skal utbetales.''

Men da vil vel forsikringsummen man betaler hver måned bli mindre, så man vet at forsikringen på hunden minker pr. år?

Ja, det ville jeg tro. Det blir vel som at man unnlater å ha kasko på en gammel bil.

candyqueen_83

Jeg er ikke sikker, men det er det jeg tror. Men det får man nesten ringe sitt eget forsikringsselskap å høre om. Alle har forskjellige avtaler. Noen selskaper forsikrer jo ikke hunder eldre enn 10 år engang så forundrer meg ikke om summen på livsforsikringen synker heller.

Annonse

candyqueen_83

Nei, den øker gjerne år for år. Ikke pga alder, men forsikringer generelt økes jo hvert år.

hidi, the scorpion

Jeg er ikke sikker, men det er det jeg tror. Men det får man nesten ringe sitt eget forsikringsselskap å høre om. Alle har forskjellige avtaler. Noen selskaper forsikrer jo ikke hunder eldre enn 10 år engang så forundrer meg ikke om summen på livsforsikringen synker heller.

Ikke aner jeg;)

hidi, the scorpion

Nei, den øker gjerne år for år. Ikke pga alder, men forsikringer generelt økes jo hvert år.

''Nei, den øker gjerne år for år. Ikke pga alder, men forsikringer generelt økes jo hvert år.''

Det er jo sant:( Føles bare så urettferdig, når summen forsikringsselskapet skal utbetale bare minker med årene....

candyqueen_83

''Nei, den øker gjerne år for år. Ikke pga alder, men forsikringer generelt økes jo hvert år.''

Det er jo sant:( Føles bare så urettferdig, når summen forsikringsselskapet skal utbetale bare minker med årene....

Men som regel må de jo betale ut mer og mer i veterinærregninger ettersom hundene blir eldre.

Men som regel må de jo betale ut mer og mer i veterinærregninger ettersom hundene blir eldre.

Ja, så strengt tatt burde en slik forsikring være todelt: En del som er "livsforsikring"/gjenkjøpsverdi, der eventuell utbetalingsbeløp reduseres med hundens alder og også at man etterhvert slutter å betale premie, og en annen del som skal dekke løpende kostnader til pleie og eventuell avlivningskostnader.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...