Gå til innhold

Kiva - mikrolån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her vært borti dette:

http://www.kiva.org/

Jeg kjenner at jeg får mer og mer lyst til å hjelpe, da spesielt kvinner og jenter "i nød", spesielt etter å ha lest boka "Halve himmelen" av Nicholas Kristof hvor han bl.a. viser til Kiva.

Er det noen her som har gitt mikrolån? Hvordan gikk det? Ikke at jeg er videre opptatt av å få pengene tilbake, men hvordan gikk det med den som fikk hjelp? Kom pengene frem?

Holder også på å strikke babyluer til dette prosjektet:

http://www.prosjektmalawi.no/

Klikk på lenken babyluer og babytøy i margen til venstre om du er interessert. :o)

Skrevet

I fjor var det en del kritikk mot mikrofinanssystemet - og særlig da mot det han fredsprisvinneren hadde gjort. Husker jeg så et av de dokumentarprogrammene.

Tror at dersom dette blir gjort gjennom store finansinstitusjoner, så er det mer penger som går bort i byråkrati, og flere som ønsker å tjene på det - ift hvis det går gjennom seriøse hjelpeinstitusjoner som virkelig hjelper mennesker i nød.

Jeg har stor tillit til Strømmestiftelsen. Du kan lese om mikrofinans gjennom dem her:

http://www.strommestiftelsen.no/?aid=9078320

Skrevet

I fjor var det en del kritikk mot mikrofinanssystemet - og særlig da mot det han fredsprisvinneren hadde gjort. Husker jeg så et av de dokumentarprogrammene.

Tror at dersom dette blir gjort gjennom store finansinstitusjoner, så er det mer penger som går bort i byråkrati, og flere som ønsker å tjene på det - ift hvis det går gjennom seriøse hjelpeinstitusjoner som virkelig hjelper mennesker i nød.

Jeg har stor tillit til Strømmestiftelsen. Du kan lese om mikrofinans gjennom dem her:

Hei,

Den kritikken var spesifikt mot renter i Grameen Bank (tror jeg det var), som er et helt annet system enn mikrolån.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil ikke støtte en religiøs stiftelse, sånn er det bare. :o)

Skrevet

Hei,

Den kritikken var spesifikt mot renter i Grameen Bank (tror jeg det var), som er et helt annet system enn mikrolån.

Med vennlig hilsen

OK. Husker navnet Grameen bank, men trodde det var omtrent det samme som mikrofinanslån.

Skrevet

Men dette er noe HELT annet enn mikrolån som Lillemus snakker om.

Med vennlig hilsen

Jeg synes Kiva virker som en pålitelig organisasjon, er jo interessert i at pengene skal komme frem dit jeg hadde tenkt og ikke forsvinne i administrasjon og sånt. Hos Kiva betaler man 2,5$ (eller hva det nå var, nesten ingenting i alle fall) i tillegg til det man låner bort, til slike ting såvidt jeg har skjønt.

Skal se mer på siden i kveld. :o)

Skrevet

Jeg vil ikke støtte en religiøs stiftelse, sånn er det bare. :o)

Jeg tror ikke Strømmestiftelsen er en rekigiøs organisasjon. Les her om hva de skriver om at de er politisk og religiøst nøytrale:

http://www.strommestiftelsen.no/?aid=9078157

Men det bestemmer du! Jeg har ikke noe spesielt med dem å gjøre - kjøpte en gang noen "alternative julegaver" gjennom dem.

Skrevet

Jeg tror ikke Strømmestiftelsen er en rekigiøs organisasjon. Les her om hva de skriver om at de er politisk og religiøst nøytrale:

http://www.strommestiftelsen.no/?aid=9078157

Men det bestemmer du! Jeg har ikke noe spesielt med dem å gjøre - kjøpte en gang noen "alternative julegaver" gjennom dem.

''Men det bestemmer du! Jeg har ikke noe spesielt med dem å gjøre - kjøpte en gang noen "alternative julegaver" gjennom dem.''

Jeg kjøper mine alternative julegaver gjennom Unicef. :o)

Skrevet

Men det siste du referer til der er jo oppstarten til alle typer mikrolån? Så i bunn og grunn er det jo det samme?

I have no klue. Jeg er på det jevne skeptisk til bistand av annen type enn akutt.

Men det finnes sikkert flere organisasjoner og måter å gjøre det på.

Skrevet

I have no klue. Jeg er på det jevne skeptisk til bistand av annen type enn akutt.

Men det finnes sikkert flere organisasjoner og måter å gjøre det på.

''Jeg er på det jevne skeptisk til bistand av annen type enn akutt.''

Og jeg synes det er flott med akutt bistand, men enda bedre med bistand som rettes direkte mot kvinner og jenter slik at disse får en utdannelse og muligheten til å ta seg en jobb og dermed hjelpe enda flere kvinner og jenter ut av fattigdom.

Skrevet

Og jeg synes det er flott med akutt bistand, men enda bedre med bistand som rettes direkte mot kvinner og jenter slik at disse får en utdannelse og muligheten til å ta seg en jobb og dermed hjelpe enda flere kvinner og jenter ut av fattigdom.

''Og jeg synes det er flott med akutt bistand, men enda bedre med bistand som rettes direkte mot kvinner og jenter slik at disse får en utdannelse og muligheten til å ta seg en jobb og dermed hjelpe enda flere kvinner og jenter ut av fattigdom.

''

Enig! Mange store katastrofer kunne vært kraftig redusert hvis de sosiale og politiske systemene hadde vært på plass i områdene, og dermed hadde akutt bistand blitt mindre nødvendig.

Skrevet

Jeg har støttet mange prosjekter gjennom Kiva. Har en fast sum som jeg låner ut til et prosjekt av gangen. Alle er blitt tilbakebetalt, og da låner jeg ut til et nytt prosjekt. Veldig ålreit.

Skrevet

Helt enig.

* 75 prosent av verdens analfabeter er kvinner.

* Ett ekstra år med grunnskole øker kvinners framtidige inntekt med mellom 10 og 20 prosent.

* Tall fra Verdensbanken viser at når en fattig kvinne får økt inntekten, bruker hun 90 prosent på familien. Tallet for menn er under 40 prosent.

Derfor støtter jeg blant annet Care, som sørger for utdanning og starthjelp for kvinner.

Skrevet

Jeg har støttet mange prosjekter gjennom Kiva. Har en fast sum som jeg låner ut til et prosjekt av gangen. Alle er blitt tilbakebetalt, og da låner jeg ut til et nytt prosjekt. Veldig ålreit.

Har en kjenning som har støttet Kiva i flere år og har stort sett bare gode erfaringer. Så nå har jeg opprettet en PayPal-konto og når bekreftelsen på at pengene er inne der så skal jeg støtte min første kvinne. :o)

Skrevet

Helt enig.

* 75 prosent av verdens analfabeter er kvinner.

* Ett ekstra år med grunnskole øker kvinners framtidige inntekt med mellom 10 og 20 prosent.

* Tall fra Verdensbanken viser at når en fattig kvinne får økt inntekten, bruker hun 90 prosent på familien. Tallet for menn er under 40 prosent.

Derfor støtter jeg blant annet Care, som sørger for utdanning og starthjelp for kvinner.

''Tall fra Verdensbanken viser at når en fattig kvinne får økt inntekten, bruker hun 90 prosent på familien. Tallet for menn er under 40 prosent.''

Jepp. Menn stikker innom sjappa på veien hjem og drikker opp det meste av pengene. Noen steder tar de seg gjerne en elskerinne (les: hore) om de får penger også. Å bruke pengene på utdanning av egne barn ser ikke ut til å være noe de tenker på engang. Litt pussig kanskje, for oss i alle fall.

Skrevet

Takk for tips, nå har jeg registrert meg hos Kiva og lånt ut litt penger :-)

Skrevet

Takk for tips, nå har jeg registrert meg hos Kiva og lånt ut litt penger :-)

Så flott! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...