Gå til innhold

2-3000 kalorier per dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan google kalorikalkulatoren til Grete Roede, så finner du ut hvor mye du bruker for å opprettholde dagens vekt. Så for å gå ned legger du deg på 800 under dette. Det er effektivt.

''Så for å gå ned legger du deg på 800 under dette. Det er effektivt.''

For min del vil det si at jeg skal spise ca. 870 kcal/døgn. Sier seg selv at det ikke funker. :o) Det står forøvrig at man skal legge seg på 500-800 under, ikke 800. Skjønt også 500 under hadde blitt alt for lite for meg.

Gjest SMIRnøff

''Så for å gå ned legger du deg på 800 under dette. Det er effektivt.''

For min del vil det si at jeg skal spise ca. 870 kcal/døgn. Sier seg selv at det ikke funker. :o) Det står forøvrig at man skal legge seg på 500-800 under, ikke 800. Skjønt også 500 under hadde blitt alt for lite for meg.

800 er maks, men når man veier 145 er det passe.

Annonse

Gjest mine råd

Det hørtes noe snaut ut, men du kan også høre med legen din. Jeg ville prøvd å velge sunne matvarer når du handler, og tenke at du skal bruke mer rent kjøtt i matlagingen. Enkelte retter kan du bruke ovnen til i steden for å steike i smør eller olje. Om du klarer å være streng i ukedagene kan du f.eks. belønne deg med snacks fredag eller lørdag. ;-) Men prøv å tenke noe mindre mengde, som om du går i bursdag og får kake. Det kan være nok med et stykke, og ellers kan du prøve å velge det som har minst kalorier. Men: Det er også viktig å ikke være for streng, for så er det enklere at du sprekker i slankeplanen. Drikk gjerne et glass vann før måltidet, og tenk sunt og variert pålegg på knekkebrød eller grovt brød. Prøv å se om du kan få beveget deg noe mer, for det er ikke alltid så mye som skal til. En spasertur, eller en tur i svømmehallen. Du har kanskje noe du liker.

• 1 måned senere...
Gjest Stor men (u)lykkelig

Spørs om han tenker å holde vekten eller om han skal ned i vekt da. Uansett er nok 1500 kcal/døgn i minste laget for en så stor kar ja. :o)

800 kcal per dag eller 1500? 1500 for å stå på 145 og 800-1000 får å gå ned? Hva om jeg går 500-1000 m 5 dager i uka? Fremdeles maks 1500?

• 3 uker senere...

800 kcal per dag eller 1500? 1500 for å stå på 145 og 800-1000 får å gå ned? Hva om jeg går 500-1000 m 5 dager i uka? Fremdeles maks 1500?

Jeg ser at du leter etter en oppskrift. Men om du får den, vil du da følge den? Ikke lett å måtte veie alle matvarer for å regne ut alt man spiser.

En ting er i hvert fall helt sikkert. Og det er at 800 kalorier er ALT FOR LITE.

Jeg vil heller anbefale deg en litt ny tankegang. Tenk grovere (brød, pasta, ris osv), grønnere (altså større andel av frukt og grønnsaker) og rene produkter. (Ikke bearbeidede produkter som pølser, farse osv.

Pass på å spise nok så du ikke går og er sulten hele tiden. Da sprekker du fort. Men ofte kan man kutte ned en del på inntaket uten at kroppen skriker etter mer.

Ha en kosedag hver uke hvor det er lov til å spis litt snop. Men hell opp i en skål det du skal spise så du ikke bare propper i deg. Da kan du lære å heller nyte dette og bruke tid når du spiser.

Spising foran TV'n gjør også at du mister fokus på det du spiser, og at du da spiser mer.

Bevegelse er også veldig viktig. Prøv å finne noe du kan trives med. Å gå, sykle, padle, svømme osv.

Begynn pent, og prøv å ha en plan for at aktiviteten skal øke etter hvert. Litt hver dag er jo det beste. Dersom du går, så klarer du antagelig å øke lengden litt etter en uke med daglig aktivitet. Helt greit å begynne med 500 meter, og øke noen "lysstolper" hver uke.

Skriv opp for å se forbedringene. Det motiverer. (F.eks. forrige mnd. gikk jeg 500 meter. Nå har jeg jammen klart å øke dette til en kilometer daglig)

Dette er jo enkle tips, men det krever en omprogrammering for å gjøre det.

Lykke til:-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...