Gå til innhold

Foreldre: Noe å tenke på?

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderen

Selv om han psykologen synes de fleste gjør en bra jobb så vet vi jo ikke om det er riktig. Da må en jo ha mer forskning på området.

Så du tror på psykologer som sier at foreldre gjør en dårlig jobb, men ikke på dem som sier at de gjør en god jobb?

Fortsetter under...

Gjest mange oppdragere

Så du tror på psykologer som sier at foreldre gjør en dårlig jobb, men ikke på dem som sier at de gjør en god jobb?

Nei. Det er ikke det jeg sier. Men det kan være stor forksjell på synsing og hva forskning viser.

Jeg ser at de fleste her er fornøyde med barneoppdragelsen sin. Og det er ikke rart. Så du hva som stod nederst i artikkelen du lenket til?

''Psykolog Knut Halfdan Svendsen, som er medforfatter av boken Foreldrehjelpen, synes det store flertallet av foreldre er kloke, trygge og tydelige i barneoppdragelsen.

- Jeg vil anta at bare 3 til 5 prosent av foreldrene har barn som konkurrerer mye med de voksne om hvem som skal ha ledertrøya i familien. Det er de foreldrene som kommer til foreldrerådgivere, forteller Svendsen.

''

Det store flertallet foreldre gjør en god jobb. Heldigvis.

''- Jeg vil anta at bare 3 til 5 prosent av foreldrene har barn som konkurrerer mye med de voksne om hvem som skal ha ledertrøya i familien. Det er de foreldrene som kommer til foreldrerådgivere, forteller Svendsen.''

De foreldrene som har viljesterke unger og går til foreldrerådgivere gjør jo egentlig en minst like god jobb når de til og med ber om hjelp. Noen unger er mer viljesterke enn andre, det er jo ikke foreldrenes skyld, og det er atskillig lettere å ha en underdanig unge enn en som vet hva h*n vil fra h*n er liten.

Gjest MayLynn

''- Jeg vil anta at bare 3 til 5 prosent av foreldrene har barn som konkurrerer mye med de voksne om hvem som skal ha ledertrøya i familien. Det er de foreldrene som kommer til foreldrerådgivere, forteller Svendsen.''

De foreldrene som har viljesterke unger og går til foreldrerådgivere gjør jo egentlig en minst like god jobb når de til og med ber om hjelp. Noen unger er mer viljesterke enn andre, det er jo ikke foreldrenes skyld, og det er atskillig lettere å ha en underdanig unge enn en som vet hva h*n vil fra h*n er liten.

Amen!

Det er flott om de får ut gørra hjemme om de også lærer hvordan de skal få ut gørra. Jeg har sett barn som både slår og kaller mora si for de verste ting. Moren reagerte ikke og mente det var bra han fikk ut sin frustrasjon. Selv er jeg litt redd for hvordan dette barnet vil oppfører seg mot en evt. partner en gang.

''Jeg har sett barn som både slår og kaller mora si for de verste ting. ''

Dette er selvfølgelig helt uakseptabelt.

Jeg er enig i det du skriver. Jeg prøver bare å forklare hvorfor det ikke alltid er så lett å vite hva som er best å gjøre når en vet at barnet har blitt styrt mye i løpet av skoledagen, SFO eller barnehagen.

Jeg tror det var enklere på mange måter å være foreldre før fordi barna da var mye mer hjemme. Da kunne barna ofte fritt velge hva de ville gjøre ute uten massevis av regler. P.g.a at mange barn på en skole samles så blir det mye strengere også enn det ville vært i et hjemmemiljø. F.eks kunne vi fritt få klatre i et tre da jeg voks opp. Vi gikk alene i skogen og mye mere. I dag har barn enormt med begrensninger og det er ikke så rart om en da stiller seg et spørsmål hvor mye vi da skal bestemme når barna kommer hjem.

Ja, jeg ser den....

Annonse

Et godt verdigrunnlag er viktig. Men ikke alle har flaks. Noen finner ikke de rette vennene selv om de har aldri et så godt verdigrunnlag. De har kanskje fått noen "krevende" naboer som ringer på hele tiden. Så jeg tror mye handler om flaks og uflaks også. Noen barn har medfødte problemer som ikke oppdages som gjør at de er en kjempestor utfordring å oppdra. Og som en førskolelærer sa til meg en gang, så er det ofte de (førskolelærerne)som får de "verste" barna". Ikke at jeg tror det er så mye sant i det. Men jeg mener en skal være uhyre forsiktig med å kritisere foreldre om et barn ikke oppfører seg. Kanskje det har en lærer som ikke oppfører seg? Eller andre?

Det er helt klart mange faktorer som spiller inn, så du har en del poenger der!

"At barn av i dag blir styrt det meste av døgnet synes jeg ikke er noen unnskyldning for ikke å ta foreldreansvaret på alvor."

Det er da ingen som har sagt at en ikke skal ta foreldreansvar på alvor. Men barn yrenger også pusterom for å gjøre det de vil. Det kan bety at de må få lov til å leke litt ute når de vil, det betyr at de må få lov til å velge hva mat de vil spise og hvor mye de skal spise, det betyr at de også må få styre litt selv når de skal gjøre lekser, når de skal rydde osv. Hvis vi hele tiden skal styre alt for de ja så er det heller ikke rart de ragererer med å bli redde for å ta egne valg. De skal også lære å strukturere seg selv. Alle forstår at voksne må strukturere barna mye både i skole og barnehage. Hadde barn ikke vært så mye på "institusjon" dagen lang så hadde det også vært lettere for foreldre å bestemme mer over barna.

Jeg er enig i at barna har mange oppdragere nå - først barnehage, så skole og SFO, så fritidsaktivitetsledere og ikke minst foreldre.

Jeg er også enig i at barn absolutt skal bestemme mye selv, og gradvis få bestemme mer og mer.

Samtidig er det viktig å være seg foreldreansvaret bevisst, og ikke la barna bli de som bestemmer over alt (som jeg ser flere eksempler på rundt om kring).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...