Gå til innhold

Stemplingsur på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest Stemplingsur på jobben

Vi har stemplingsur på jobben. Har hatt det en god stund nå, kanskje 1-1,5-års tid. Vi har flexitid her på avdelingen. Normal arbeidstid er 0830-1630, men er flere som kommer 6 og går 14. Andre igjen kommer 9 og går 17 osv. Vi hadde et par stk. her på avdelingen (de har nå måttet gå) som jeg tror misbrukte denne ordningen. Han ene følte vi andre at aldri jobbet det han skulle osv. Kom gjerne 10 og skulle sitte til 18, men er 99% sikker på at han ikke gjorde det. Det tror jeg arbeidsgiver også mistenkte, og dermed fikk vi plutselig stemplingsur, noe jeg misliker sterkt. Vi har alle fastlønn og får betalt for overtidstimer. Er det lov å ha stemplingsur da? Og hvor vanlig er dette? Hva mener dere om saken? Noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368720-stemplingsur-p%C3%A5-jobben/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og forresten...sjefene stempler selvsagt ikke inn. Og de som sitter i 2. etasje stempler heller ikke inn, kun oss her nede som jobber med noe annet enn de oppe.

Trodde stemplingsur bare ble brukt på fabrikker osv. Jeg har en pc-tekniker jobb

Hvorfor skulle det ikke være lov med stemplingsur?

Jeg skulle gjerne hatt så fleksibel arbeidstid som du har. For å dokumentere hvor mye en har jobbet, så er det klart at det må dokumenteres på et vis.

Noen gjør dette med stemplingsur, andre har ymse typer nøkkelkort der det blir registrert når man kommer inn, de kan registrere når man logger på og av osv.

Det er helt vanlig og lovlig at det registreres når man kommer og går. Det er enklere for de ansatte også å få dokumentert disse tidspunktene. Mange skal føre en slags timelister ved siden av, kanskje for en hel måned om gangen, og da er det greit å sjekke hvilken dag man kom litt sent eller jobbet ekstra lenge.

Om det er stemplingsur eller adgangskort eller et annet system, spiller ingen stor rolle. Det viktigste er at det er fleksibelt nok til den arbeidsplassen det skal virke for. F.eks. hvis det er ofte hender at noen avslutter jobben på et møte et annet sted enn i det vanlige lokalet, må det kunne meldes inn på en enkel måte at man jobbet dagen ut, selv om man forlot den vanlige arbeidsplassen kl. 13.

Annonse

Helt normalt at det er en form for registrering når man kommer og går. På min IT-arbeidsplass har vi ikke tradisjonelt stemplingsur, men et datasystem på intranettet der vi logger oss inn når vi kommer og ut når vi går, i tillegg til å registrere hvilket prosjekt vi jobber på. Slike systemer er veldig vanlige. Spesielt når man har flexitid har jo arbeidsgiver et behov for å ha en viss kontroll på at alle de ansatte yter sin del, ellers dukker det gjerne opp et par sånne som du beskriver som aldri jobber så mye som de egentlig skal.

I den større inddustribedriften hvor jeg jobber, har det i mange tiår (kanskje 40-50 år) vært stemplingsur både for funksjonærer. Jeg synes det er en flott ordning. Uret holder jo rede på hvor mye vi jobber!

De som passer sendtralbordet kan se om en person er innstemplet, og det er jo en fordel.

Det er dessverre stadig flere høytlønnede funskjonærer som slutter å stemple. Da må nok sjefen "stemple" dem inn direkte i stemplingssystemet på sin PC. Det samme gjelder dem som av og til jobber hjemmefra.

Det går an å jukse også med stemplingsur. En person kan stemple inn, dra fra jobben i timesvis, og så stikke innom å stemple ut, gjerne sent på kvelden. Vi hadde en sånn sak for mange år siden. Personen fikk nok tilsnakk, men ble ikke oppsagt, trolig fordi han var gift med en i eierfamilien.

Noen har fortalt at når en gjeng skulle jobbe ekstra på kveldstid eller i helgen, stemplet den første som kom inn alle de andre. De andre kunne komme mye senere, eller det hendte vel at de ikke kom. Så da ble det jo feil. Men det ble forhåpentlig ordnet opp med sjefen eller lønningsavdelingen etterpå.

Her bruker vi et IT-system som heter Tidbank. når vi lår på pc'en om morgenen, åpner vi dette programmet, og "stempler inn". Vi kan også gjøre det manuelt seinere dersom vi glemmer det når vi kommer, eller dersom vi er et annet sted enn på kontoret hele eller deler av dagen.

Jeg hadde det ikke på den forrige jobben, da måtte jeg holde orden på timene selv. Hadde et slikt system i den første jobben min. Må si at jeg foretrekker et slikt system - mye lettere å holde oversikt. Det går også an å kople det til hvilke prosjekter en jobber med, samt legge inn ferie, avspasering, overtid, syke barn dager osv.

Gjør det mye enklere både for den enkelte og for lønn/personalavdelingen!

Jeg skulle gjerne hatt stemplingsur jeg, et sånt som også holder styr på gjennomsnittstid og hvor mye pluss/minustid man har. Det er et herk å fylle ut manuelle timelister!

Har man flexitid må det da være utrolig praktisk med stemplingsur?

Bare det at vi må føre overtidslister ved siden av. Og avspasering kan kun skje samme uken man har tjent den opp, og ikke mer enn 1-2 timer. Så eneste hensikten til arb.giver er å kontrollere at vi er der den tiden vi skal.

Gjest syns det er smart.

Vi har stemplingsur på jobben, dvs i digital form.

Vi logger oss på et program på dataen og vi har en slags fleksitid.

Jeg pleier å komme 10-15 min. før hver dag, men går til "normal" tid,

så jeg opparbeider meg en del avspasering.

Dette kan jeg bruke en dag jeg f.eks. må gå litt tidligere,

da bare logger jeg meg av når jeg går, så trekker programmet automatisk fra de timene jeg går. Så har jeg 4 timer til gode og går 4 timer før, så går jeg i 0.

Syns det er en smart måte å opparbeide seg avspasering.

Men det er kanskje litt kjedelig for de som kommer 5 min. for sent hver dag...

5 min. er noe de fleste ser mellom fingrene på, men når det samler seg opp i dette programmet så blir disse 5 min. plutselig til timer etterhvert som en kommer for sent hver dag, så en får et press på seg til å komme litt tidligere ;-) men det er kanskje bra....

Gjest Elextra

Det er helt vanlig med stemplingsur i alle typer bedrifter, også typiske kontorbedrifter.

Stemplingsur gjør det enklere både for arbeidsgiver og arbeidstaker å holde rede på arbeidstiden, evt. tid til gode, feriedager med mer.

Det vil alltid finnes noen som forsøker å utnytte de systemer man har. Vanligvis er frihet under ansvar en grei regel som får de fleste til å yte mer enn under strikse rammer.

Annonse

Gjest sykehusansatt med fleksitid

Arbeidsplassen har lov å ha stemplingsur ja. Det eneste jeg reagerer på med det du skriver, er at det ikke gjelder alle som jobber der (inkl. sjefene). Med mindre de har en annen form for ansettelse, der de ikke kan opparbeide overtid feks.

En stor ulempe med stemplingsur (som jeg har opplevd ihvertfall) er at jeg iblant har glemt å stemple meg ut eller inn, og da er det veldig tungvint å få rettet på dette dagen etter.

Gjest kjære kunde

Det er vanlig med en eller annen form for tidsregistrering ja. Der jeg jobber blir vi registrert med adgangskort når vi går inn porten og inn døra til vår avdeling, i tillegg logger vi oss på et program som ikke bare teller når vi logger oss inn og ut men nøyaktig hvor mange minutter/sekunder vi bruker på å svare i telefon, jobbe med saker etter å ha lagt på med kunde eller ta pause. Vi har strenge krav på hvor mye av tiden som må brukes i samtale, og blir målt på dette daglig. Så om man får en vanskelig sak man må jobbe mye med, får man høre det dagen etter...

Gjest Elextra

Arbeidsplassen har lov å ha stemplingsur ja. Det eneste jeg reagerer på med det du skriver, er at det ikke gjelder alle som jobber der (inkl. sjefene). Med mindre de har en annen form for ansettelse, der de ikke kan opparbeide overtid feks.

En stor ulempe med stemplingsur (som jeg har opplevd ihvertfall) er at jeg iblant har glemt å stemple meg ut eller inn, og da er det veldig tungvint å få rettet på dette dagen etter.

'' Det eneste jeg reagerer på med det du skriver, er at det ikke gjelder alle som jobber der (inkl. sjefene). Med mindre de har en annen form for ansettelse, der de ikke kan opparbeide overtid feks''

De fleste ledere over et visst nivå (i hvertfall i det private) har i arbeidsavtalen at de i kraft av sin særskilt selvstendige stilling ikke har rett til overtid. Arbeidets art er ofte også slik at det ikke er begrenset til tiden vedkommende befinner seg på kontoret, og arbeidstiden er således ikke så lett å måle.

Bare det at vi må føre overtidslister ved siden av. Og avspasering kan kun skje samme uken man har tjent den opp, og ikke mer enn 1-2 timer. Så eneste hensikten til arb.giver er å kontrollere at vi er der den tiden vi skal.

''Så eneste hensikten til arb.giver er å kontrollere at vi er der den tiden vi skal.''

Ja? Det er jo dét stemplingsur er til for da - registrere arbeidstiden...

Vi kan ha opptil 75 timer oppspart fleksitid, blir det mer får vi lønn med 50% tillegg for det overskytende. Så¨hvert månedsskifte går timene ned til 75. Vi kan også avspasere når vi må noe eller har tid og får lov av sjefen.

Vi kan også ha et visst antall minustimer (husker ikke hvor mange, for jeg tror ikke jeg har hatt for lite timer siden 1995), før vi blir trukket i lønn.

Jeg har hatt stemplingsur i tidligere jobber, dvs., vi stemplet inn på en PC som sto rett innenfor døra. Kjempesmart, og absolutt til fordel for arbeidstakere som ikke prøver å jobbe for lite.

Det er ingenting i loven som tilsier at ikke arbeidsgivere kan holde kontroll på når arbeidstakerne er på jobb. Det skulle bare mangle. Folk flest får betalt for å være på jobb et gitt antall timer, og er man ikke på jobb skal man heller ikke ha betaling. Så enkelt og greit. (Og da snakker jeg om skulking, ikke gyldig fravær.)

Da jeg hadde stemplingsur hadde jeg full kontroll over tidsbruken. Som du skriver lenger ned måtte også vi skrive overtid spesielt, men denne flexitida var jo helt genial. Jeg er ikke av typen som kommer for sent på jobb, så jeg opparbeidet meg noen minutter hver eneste dag. Husker ikke helt hvor mye vi kunne ha i flexitid, men sjefene var veldig opptatt av at vi skulle avspasere hyppig slik at vi ikke mistet noe av det vi hadde opparbeidet oss.

I de senere jobbsituasjonene har jeg hatt fastlønn og ikke stempling, og jeg har jobbet atskillig mye mer enn jeg burde. Uten kontroll. Så jeg er veldig begeistret for stemplingsur, det kommer arbeidstakeren til gode i minst like stor grad som ledelsen.

Når det gjelder sjefer, så er det ikke nødvendigvis like enkelt å ha stemplingsur for dem. De avslutter kanskje dagen med møter utenfor huset, de jobber kanskje i helgene osv. Da har de sannsynligvis fastlønn med unntak fra reglene om arbeidstider, og de jobber neppe for lite i forhold til normal-uke.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så negativ til stemplingsur, jobber du det du skal så er det vel ikke noe problem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...