Gå til innhold

Tørrfisk er sunt og godt mmm

Anbefalte innlegg

Tørrfisk i julegave?

Nå begynner jeg å lure på om det er meg det er noe galt med ;)

Hadde noen gitt meg en tørrfisk i julegave, ville jeg tatt det som en personlig fornærmelse og lurt på om vedkommende var riktig navla.

Men som sagt - det er mulig det er meg som er fjern.

Kanskje jeg skal lage en FU om det her på dol? ;)

Du er megafjern!!!! :P

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

8

• morsan

5

• mariaflyfly

5

• Dorthe

3

Gjest trådstarter

Takk for tips om nettbutikk! Da vet jeg hvor jeg skal bestille noen av julegavene i år :o))

Åh håper jeg får julegaver derfra :-) Men synd de har dårligere utvalg før.

De hadde bl.a noen fiskestaver eller hva jeg skal kalle d, de var asiatiske, men nammis :-)

Mesteparten av fiskegreiene de selger er fra Island.

Annonse

Gjest trådstarter

Takk :o) Men tror det blir litt mye med 2 kg :o)

Ikke her i huset :-) Går fort unna. Dessuten holder de jo seg i evigheter, så har god tid til å fortære de. Men spørs om d er spiseklar tørrfisk de mener og ikke sånn som må vannes ut.

candyqueen_83

Ikke her i huset :-) Går fort unna. Dessuten holder de jo seg i evigheter, så har god tid til å fortære de. Men spørs om d er spiseklar tørrfisk de mener og ikke sånn som må vannes ut.

Vanne ut tørrfisk? Da er den jo ikke tørr lenger :P

Gjest trådstarter

Vanne ut tørrfisk? Da er den jo ikke tørr lenger :P

Nei, men det heter tørrfisk da dette er en konserveringsmetode som gjør at den ikke trenger kjøleskap. De salter og tørker fisken. Da trives ikke bakteriene og holdbarheten blir tilnærmet ubegrenset.

Den man skal vanne ut er stort sett mer saltet enn den spisevennlige. Dette er gjerne klippfisk, den vi bruker til bacalao. Da må vi vanne den ut så den blir myk og mindre salt.

Mmmmm bacalaoooooooooo

Tørrfisk i julegave?

Hadde noen gitt meg en tørrfisk i julegave, ville jeg tatt det som en personlig fornærmelse og lurt på om vedkommende var riktig navla.

''Hadde noen gitt meg en tørrfisk i julegave, ville jeg tatt det som en personlig fornærmelse og lurt på om vedkommende var riktig navla.

''

Tenkte akkurat det samme....

Ja, alle de jeg pleier å kjøpe gaver til elsker tørrfisk. Og tørrfisk er litt "eksklusivt". Det er høy kgpris på det så sjelden man unner seg ordentlig tørrfisk. Hvertfall jeg. Tror det blir fin gave sammen med noe drikkevarer f.eks.

''Ja, alle de jeg pleier å kjøpe gaver til elsker tørrfisk. Og tørrfisk er litt "eksklusivt". ''

I all verden - hva slags venner har du ;-) ????

Har aldri tenkt tanken på å spørre folk om de spiser tørrfisk. Har aldri hørt om det blant mine venner jaffal!

Annonse

Tørrfisk i julegave?

*he he* Jeg synes det er på grensen sært å gi bort et helt fenalår i julegave, for man vet jo aldri om mottakeren liker det så godt at et helt sauebein går med før det blir gammalt, men tørrfisk tar kaka, ja! :-) Man må virkelig kjenne gavemottakeren godt før man kjøper det :-)

Enig i at det er godt. En pose tørrfisk-snacks reddet livet mitt en gang jeg ikke fikk mulighet til å spise pga. diverse omstendigheter.

Bare husk på at man får ganske - eh - karakteristisk ånde av det.

''En pose tørrfisk-snacks reddet livet mitt en gang jeg ikke fikk mulighet til å spise pga. diverse omstendigheter.''

Oi, dette hørtes nesten ut som noe som kunne blitt en roman!

Gjest trådstarter

Tørrfisk er noe jeg forbinder med hundemat :-)

De selger det som hundemat og, men den er hardere og sikkert mindre salt da de ikke skal ha i seg så mye salt, og den er nok med både skinn og bein og ofte fra bukstykkene der det er litt vondere smak. Den til mennesker er laget av beste kvalitets råstoff, passe salt og tyggevennlig.

Koster faktisk over 1000 kr kg, så det sier seg selv at dette ikke er hundemat ;-)

''En pose tørrfisk-snacks reddet livet mitt en gang jeg ikke fikk mulighet til å spise pga. diverse omstendigheter.''

Oi, dette hørtes nesten ut som noe som kunne blitt en roman!

Dette hendte tidlig på 80-tallet da det ikke var døgnåpne kiosker overalt. I hvertfall ikke i Volda, hvor jeg befant meg (på noe korgreier).

En pose tørrfisksnacks innkjøpt på flyplassen i Ålesund gjorde at jeg overlevde fram til første bespisning. Jeg vet ikke hvordan andre typer tørrfisk smaker, dette var beregnet på mennesker og kuttet opp i småbiter.

Det er utrolig hva som er godt hvis man er sulten nok.

candyqueen_83

Nei, men det heter tørrfisk da dette er en konserveringsmetode som gjør at den ikke trenger kjøleskap. De salter og tørker fisken. Da trives ikke bakteriene og holdbarheten blir tilnærmet ubegrenset.

Den man skal vanne ut er stort sett mer saltet enn den spisevennlige. Dette er gjerne klippfisk, den vi bruker til bacalao. Da må vi vanne den ut så den blir myk og mindre salt.

Mmmmm bacalaoooooooooo

Ja, men da trodde jeg at det helt klippfisk, og ikke tørrfisk jeg. Men jeg bestiller ikke så mye uansett :o

candyqueen_83

''Ja, alle de jeg pleier å kjøpe gaver til elsker tørrfisk. Og tørrfisk er litt "eksklusivt". ''

I all verden - hva slags venner har du ;-) ????

Har aldri tenkt tanken på å spørre folk om de spiser tørrfisk. Har aldri hørt om det blant mine venner jaffal!

Jeg kjøper mest gaver til familie ;O) Vennegaver er bare styr.

Gjest trådstarter

Ja, men da trodde jeg at det helt klippfisk, og ikke tørrfisk jeg. Men jeg bestiller ikke så mye uansett :o

Det trodde jeg og, var på en sånn side, og da stod det om tørrfisk som måtte vannes ut. Kan hende det er forskjellige måter å konservere fisken på som utgjør forskjellen mellom klippfisk og tørrfisk? Det lukter og smaker ikke helt det samme..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...