Gå til innhold

Kan avdelingsleder bestemme at jeg skal være med

Anbefalte innlegg

Gjest ut på tur med jobben

på seminar som krever overnatting? Jeg jobber i offentlig sektor. Nå er det bestemt at arbeids staben skal reise på seminar med overnatting. Det skal både ha faglig og sosialt innhold. Da det er dårlig råd er det bestemt at dette skal foregå på bedriftens hytter med fire timers kjøring en vei. Vi fikk beskjed om å ikke være negativ til dette forslaget noen har kommet med. Avdelingsleder sier dette er obligatorisk og fravær tillates ikke utover sykdom. Imidlertid ønsker jeg ikke være med på en slik tur med overnatting. Seminaret ønsker jeg gjerne ha med, men det blir for langt å kjøre for så komme tilbake på dagtid. Arbeidstiden min er 8 - 15.30. Kan virkelig avdelingsleder forlange av meg som arbeidstaker å være med?

Noen synspunkt?

Fortsetter under...

Ja, jeg mener helt klart at leder kan si at dette er obligatorisk. Slike opplegg kan være veldig viktig for samarbeid og bygging av felleskap og tilhørighet, og en kan bryte en del av de vanlige grensene en har mellom personer og avdelinger på en positiv måte.

Ja, jeg mener helt klart at leder kan si at dette er obligatorisk. Slike opplegg kan være veldig viktig for samarbeid og bygging av felleskap og tilhørighet, og en kan bryte en del av de vanlige grensene en har mellom personer og avdelinger på en positiv måte.

Jeg tror ikke noen tviler på at det kan være nyttig.

Spørsmålet her er vel heller hvorvidt lederen kan forlange at vedkommende skal:

1) Reise hjemmefra, med problemer med barnevakt, kanskje passer vedkommende på foreldre, osv.

2) Overnatte sammen med andre.

Med vennlig hilsen

Jeg tror ikke noen tviler på at det kan være nyttig.

Spørsmålet her er vel heller hvorvidt lederen kan forlange at vedkommende skal:

1) Reise hjemmefra, med problemer med barnevakt, kanskje passer vedkommende på foreldre, osv.

Med vennlig hilsen

''Spørsmålet her er vel heller hvorvidt lederen kan forlange at vedkommende skal:

1) Reise hjemmefra, med problemer med barnevakt, kanskje passer vedkommende på foreldre, osv.''

Dersom seminaret varsles i god tid (dvs en måned eller to i forveien), vil veldig mange (sier ikke alle) ha mulighet for å få noen til å passe barna ett døgn. Dersom det absolutt ikke lar seg gjøre å finne barnevakt, synes jeg det er en helt gyldig årsak til fravær.

''

''

Det punktet mener jeg at enhver som er ansatt i en jobb der det kreves å være et minimum av sosial, bør jobbe for å klare. Dersom det er tungtveiende psykiske eller fysiske årsaker til at personen ikke kan overnatte sammen med andre, bør det være gyldig grunn for fravær. Men bare "har ikke lyst til å overnatte sammen med andre" er ikke godt nok.

Du har vel noe om dette i arbeidskontrakten din, tenker jeg, og sannsynligvis har avdelingslederen rett til å pålegge dere dette mot godtgjøring.

Sjekk med personalhåndbok, arbeidskontrakt og fagforening, men jeg tviler på at du kan slippe bare fordi du ikke vil overnatte.

Annonse

Gjest bare kanskje

Jeg skjønner deg godt, jeg. Men jeg tror det er vanskelig å få fri.

Å overnatte bort vil neppe være gyldig grunn, under forutsetning av at du får enerom. Sistnevnte bør man kunne forsikre seg om på forhånd.

Mangel på barnevakt vil jeg tro er en gyldig grunn til frafall, hvis man er alene med barn.

Persille1365381127

Det kommer an på hva som står i kontrakten din om arbeidssted.

Arbeidsgiver kan pålegge deg å delta på kurs og seminarer som er av avgjørende karakter for arbeidet ditt.

Dersom slik kun avholdes andre steder enn arbeidsstedet ditt, så kan du bli pålagt å reise dit. Du skal ikke ha kostnader med en slik reise, så arbeidsgiver må dekke reise og opphold.

Om du ikke ønsker å overnatte vil jeg anta at du kan nekte det, og så kjøre frem og tilbake selv. Nå sier du at det blir vanskelig, så den teoretiske muligheten her blir vanskelig å gjennomføre i praksis.

Dersom kontrakten din sier noe om at ditt eneste arbeidssted er på arbeidsplassen din, så kan du krangle på dette. Dersom den ikke sier noe om konkret adresse for arbeid, så kan de i prinsipp plassere deg der det passer dem så lenge det anses som relevant for arbeidet og stillingen din.

Når det er sagt; jeg skjønner ikke helt at noen er så negative til å delta på noe som antagelig er et forsøk på faglig og sosial forbedring dersom man i utgangspunktet trives på arbeidsplassen.

Det høres ut som om du i utgangspunktet har litt andre utfordringer enn denne turen.

Jeg vet ikke om arbeidsgiver kan kreve dette, men jeg vil bare gi deg min fulle støtte.

Jeg hadde blitt dritsur om noen hadde pålagt meg å overnatte på en jævla hytte 4 timers kjøring fra hjemmet mitt - har arbeidsstedet dårlig råd så kan man ha seminaret på et gruppe/møterom. Hvis det i tillegg betyr at jeg måtte delt soverom med noen av kollegaene mine, hadde bare tanken på det gjort meg så uvell at en egenmelding hadde vært påkrevd - helt uten å juge på seg sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...