Gå til innhold

14-åring og luftgevær

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

4

• frosken

3

• ekte nick

3

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest under oppsyn
Skrevet

Ikke lov alene før en er 16.

Må før det skje under oppsyn av voksen. Da er det helt trygt og meget morsomt.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Bare under tilsyn av en voksen. Hvis ikke er det nei på begge spørsmål.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

''Ikke lov alene før en er 16''

For de med jegerprøve, ja. Ellers er det 18 år.

Gjest ambrose
Skrevet

Vi har luftgevær og må kjøpe skudd. Vet du hvilke skudd vi må kjøpe og evt hva de koster? Hvor kjøper man det?

Takk :)

Skrevet

En 14-åring bør ikke ha luftgevær. Vern om fuglene.

Gjest under oppsyn
Skrevet

Vi har luftgevær og må kjøpe skudd. Vet du hvilke skudd vi må kjøpe og evt hva de koster? Hvor kjøper man det?

Takk :)

Til vanlig hobbybruk/trening anbefaler jeg Umarex. Koster 39 kroner for 500 hos XXL.

Gjest under oppsyn
Skrevet

En 14-åring bør ikke ha luftgevær. Vern om fuglene.

All jakt med luftvåpen er forbudt.

Gjest ambrose
Skrevet

Til vanlig hobbybruk/trening anbefaler jeg Umarex. Koster 39 kroner for 500 hos XXL.

Vi har ikke XXL her. Men antar at det da finnes på andre sportsbutikker. Må vel ha skiver også. Ellers er det vel ikke noe annet vi trenger? Og naboer kan ikke anmelde?

Gjest under oppsyn
Skrevet

Vi har ikke XXL her. Men antar at det da finnes på andre sportsbutikker. Må vel ha skiver også. Ellers er det vel ikke noe annet vi trenger? Og naboer kan ikke anmelde?

Du får luftgeværkuler i alle sportsbutikker.

Jeg anbefaler skiveholder/kulefanger. Koster ca 150 kroner. Om du fester skiva direkte på en vegg/plate, kan du få meget farlige rikosjetter/tilbakesprett.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer-til-jakt-og-vaapen/maalmateriell

Skrevet

Lov? Så vidt jeg vet er det 18 år leg.plikt for å kjøpe luftvåpen.

Trygt? Jeg vil si det er et vurderingssprøsmål siden det er stor forskjell på 14-åringer. Under påsyn av en voksen person, burde det ikke være problematisk så lenge det er en person som setter seg i respekt. I seg selv trenger ikke en "blypotte" gjøre store skaden om man treffer andre på kroppen - om man treffer ansiktet kan det bli mer skummelt. Men dette er jo snakk om blinkskyting.

Det er lenge siden jeg har skutt noe særlig selv, men om du kontakter f.eks. Top Secret eller Gammelt og Nytt - burde de vite hvilken ammunisjon som er riktig for dere. http://www.topsecret.no . Google gammelt og nytt, husker ikke adressen i farta.

Bud nr.1 er rett og slett at man skal ha stor respekt for det man driver med, og SELVSAGT holde seg til blinker. Om man vil skyte på hverandre, anbefaler jeg paintball - det er dritgøy, men samtidig er det supreviktig å ha riktig beskyttelsesutstyr. Tror det er 18-årsgrense på dette også.

Skrevet

På blink under oppsyn kan det gå helt fint. Grei måte å innføre regler for hvordan man forholder seg med våpen (f.eks. ingen går i skuddlinjen og ingen skyter uten å vite hvor alle er).

Skrevet

14-åringen min skyter med luftgevær på et bestemt sted utenfor huset vårt. Hun fikser alt selv, men spør alltid på forhånd om å få lov. Vi er selvsagt hjemme når hun holder på.

Gjest ambrose
Skrevet

Du får luftgeværkuler i alle sportsbutikker.

Jeg anbefaler skiveholder/kulefanger. Koster ca 150 kroner. Om du fester skiva direkte på en vegg/plate, kan du få meget farlige rikosjetter/tilbakesprett.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer-til-jakt-og-vaapen/maalmateriell

Det må vi ha!

Virker som du har god peiling på dette - er det slik at luftgeværet skal være nedlåst i våpenskap, eller gjelder det bare andre våpen?

Takk for super informasjon!

Gjest under oppsyn
Skrevet

Det må vi ha!

Virker som du har god peiling på dette - er det slik at luftgeværet skal være nedlåst i våpenskap, eller gjelder det bare andre våpen?

Takk for super informasjon!

Du trenger ikke våpenskap for luftvåpen.

Gjest ambrose
Skrevet

Du trenger ikke våpenskap for luftvåpen.

Ok, greit å være på den sikre siden når det gjelder loven :) Tenåringen ble kjempeglad, og i morgen drar vi til sportsbutikken :)

Skrevet

Hvorfor i all verden man skal la en 14-åring leke seg med luftgevær er utenfor min gripeevne.

Skrevet

Hvorfor i all verden man skal la en 14-åring leke seg med luftgevær er utenfor min gripeevne.

Det tenker jeg også. Spesielt i disse dager....mht skytevåpen, uansett hva slags.

Aldri i livet om jeg hadde tillatt det.

Gjest ambrose
Skrevet

Det tenker jeg også. Spesielt i disse dager....mht skytevåpen, uansett hva slags.

Aldri i livet om jeg hadde tillatt det.

Hvorfor skulle det være verre nå enn før 22/7?

Skrevet

Hvorfor skulle det være verre nå enn før 22/7?

Kanskje ut i fra samme syn som Mette-Marit har. Hun nektet i dag og markere sin bursdag med kanonskudd, som er vanlig ellers.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7755767

Skyting er ikke det helt store i Norge for tiden....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...