Gjest god gammeldags Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Jeg traff på en bekjent, som i samtalens løp fortalte at de hadde fått seg en husholderske. En som hjelper dem flere ganger i uka med husarbeid, middagslaging og barnepass. Jeg syntes det hørtes topp ut, men jeg stusset veldig på den betegnelsen. Er ikke dette et ord som er helt utgått da? 0 Siter
Gjest andegakk Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Det kalles vel au-pair nu for tiden? 0 Siter
Gjest ikke vaske hus Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Det kalles vel au-pair nu for tiden? Au pair er vel en du da har boende hos deg, som skal hjelpe til med å ta seg av barna i huset. Datteren min er au-pair i år - og det eneste av husarbeid hun gjør er å vaske sine egne klær og barna sine klær. Og lage mat til barna og seg selv. 0 Siter
Gjest min mor var d Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Åh det skulle jeg ønske jeg hadde :-) Er kanskje mer en au pair han mente da? Min mor var husholderske/hushjelp da hun var ung, trivelig jobb om hun var heldig med folka hun jobbet hos. hadde en hybel i huset og fikk forsyne seg av mat på kjøkkenet, hjalp til med pass av barna og stell av huset. 0 Siter
frosken Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Enig i at man sjelden hører ordet "husholderske", men kommer ikke på så mange bedre alternativer. Det går selvfølgelig an å si at man har skaffet seg "hjelp i huset" eller noe lignende, men på sett og vis så lyder husholderske ganske bra i mine ører. Husholdersken står så avgjort høyere i rang enn en hushjelper og vaskehjelper. 0 Siter
Gjest god gammeldags Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Det kalles vel au-pair nu for tiden? Det var ikke en au pair, for hun bodde ikke i huset med dem, bare kom dit de dagene hun jobbet. Jeg lurer på hva sånt noe koster jeg? *drømmer* Glemte å spørre henne om det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Det var ikke en au pair, for hun bodde ikke i huset med dem, bare kom dit de dagene hun jobbet. Jeg lurer på hva sånt noe koster jeg? *drømmer* Glemte å spørre henne om det. Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* 0 Siter
meg__123! Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* nedverdiger? De vil det jo selv, og de tjener jo penger =) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* Nei det er du ikke alene om! Jeg er en sånn også. Det eneste "jeg duger til" er å vaske dritt og faen skulle utsette andre for det samme. 0 Siter
Angustia Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* ''Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv.'' Nedverdiger? Det syns jeg sier mest om dine holdninger. Hushjelp / vaskehjelp / renholder / praktikant er nyttige yrker på lik linje med alle andre; de er fagpersoner som leverer en tjeneste arbeidsgiver betaler dem for å utføre. For ordens skyld: Har ikke "husholderske" sjøl, men det er hovedsaklig pga økonomiske prioriteringer - ikke fordi jeg hadde følt at jeg nedverdiga vedkommende som ville utført en jobb jeg ikke klarte / prioriterte å bruke mye tid på å gjøre sjøl. 0 Siter
morsan Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* ''Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det.'' Det må være temmelig nedverdigende for en person som har en rengjøringsjobb å vite at arbeidsgiveren synes det er nedverdigende å ha en slik jobb. Det er typisk norsk og provinsielt å si at man skal ta møkka si sjæl. Dette er jo noe som man tyisk bare hevder når det gjelder den rengjøringa som skjer innenfor husets fire vegger, og som typisk er en kvinnearbeidsplass. Er det snakk om å sende noe bort til et firma med ansatte menn og dyrt maskineri, er det selvsagt ikke noe problem.... Man kan sende bort dukene sine til vask og rulling, til noen som kanskje er underbetalt og overarbeidet i et lite vaskeri, men det er fy-fy å betale noen for å komme hjem til deg og vaske og stryke duken der. Og det enda den personen som gjør det hjemme hos deg kanskje styrer dagen sin mye mer selv enn en ansatt i et forma med faste åpningstider. Du kan også sette bilen din til å bli vasket innvendig og utvendig hos en bedrift, uten å bry deg en tøddel om at grunnen til at det er så billig der er at de kanskje benytter seg av illegale innvandrere. Og selv om dette ikke skulle være tilfelle, snakker vi jo tross alt om en arbeidsplass med hovedsakelig menn som bruker kostbare maskiner - da er det greit å leie inn hjelp! Men kommer noen hjem til deg og vasker gulvene dine - kanskje en kvinne som ikke har penger eller risikovilje til å starte sin egen bilvaskehall - DA er det fy-fy. 0 Siter
Angustia Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 ''Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det.'' Det må være temmelig nedverdigende for en person som har en rengjøringsjobb å vite at arbeidsgiveren synes det er nedverdigende å ha en slik jobb. Det er typisk norsk og provinsielt å si at man skal ta møkka si sjæl. Dette er jo noe som man tyisk bare hevder når det gjelder den rengjøringa som skjer innenfor husets fire vegger, og som typisk er en kvinnearbeidsplass. Er det snakk om å sende noe bort til et firma med ansatte menn og dyrt maskineri, er det selvsagt ikke noe problem.... Man kan sende bort dukene sine til vask og rulling, til noen som kanskje er underbetalt og overarbeidet i et lite vaskeri, men det er fy-fy å betale noen for å komme hjem til deg og vaske og stryke duken der. Og det enda den personen som gjør det hjemme hos deg kanskje styrer dagen sin mye mer selv enn en ansatt i et forma med faste åpningstider. Du kan også sette bilen din til å bli vasket innvendig og utvendig hos en bedrift, uten å bry deg en tøddel om at grunnen til at det er så billig der er at de kanskje benytter seg av illegale innvandrere. Og selv om dette ikke skulle være tilfelle, snakker vi jo tross alt om en arbeidsplass med hovedsakelig menn som bruker kostbare maskiner - da er det greit å leie inn hjelp! Men kommer noen hjem til deg og vasker gulvene dine - kanskje en kvinne som ikke har penger eller risikovilje til å starte sin egen bilvaskehall - DA er det fy-fy. Amen! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* ''Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp?''' Slik tenkte jeg også for 20 år siden; kunne ikke tenke meg at noen kikket inn i mitt privatliv på den måten. ''Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv.'' Akkurat det forstår jeg ikke helt, de får jo betalt vel så bra som mange andre, så det er bare en tjeneste man kjøper. For tiden føler jeg at vi knapt ville klart oss uten ukentlig vaskehjelp, men det hadde vi sevlfølgelig greid. Det ville bare gått på bekostning av andre ting jeg ønsker, og som jeg generelt føler jeg har for lite tid til, selv med vaskehjelp. Det blir en prioriteringssak - og vi har råd til det, og betaler for det. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Høres deilig ut å ha en slik i en stresset hverdag, men ville nok brukt en annen betegnelse. 0 Siter
frosken Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* Jeg tenker som deg. 0 Siter
black wealch Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* Er det nedverdigende å være vaskehjelp/hjemmehjelp da? Det er da en jobb på linje med alt annet. Vi får vasket kontorene på jobben, vi setter bort bilen til vask og polering, vi har folk til å hente søple vår, og jeg skulle veldig gjerne hatt noen til å vaske huset mitt :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det nedverdigende å være vaskehjelp/hjemmehjelp da? Det er da en jobb på linje med alt annet. Vi får vasket kontorene på jobben, vi setter bort bilen til vask og polering, vi har folk til å hente søple vår, og jeg skulle veldig gjerne hatt noen til å vaske huset mitt :-) ''Vi får vasket kontorene på jobben, vi setter bort bilen til vask og polering, vi har folk til å hente søple vår, og jeg skulle veldig gjerne hatt noen til å vaske huset mitt :-)'' Jeg har stor respekt for de som vasker på jobben min (og på alle andre jobber), men jeg synes det blir noe annet enn å dra hjem til folk og vaske "den private" møkka etter dem. Føles litt som overklassen som har tjenere til å ta drittjobbene på en måte. 0 Siter
alida Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Er det bare jeg som ikke kunne tenke meg å ha hushjelp / vaskehjelp? Jeg får en følelse av at jeg nedverdiger en evt. hushjelp om jeg skulle ha det. Jeg foretrekker å vaske min egen skitt selv. Jeg kommer til å bli en sånn sær gammel dame som nekter å ta i mot hjemmehjelp. *hehe* Enig med deg. Dessuten er mitt problem rydding. Er det ryddig, går vasking fort. 0 Siter
Angustia Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 ''Vi får vasket kontorene på jobben, vi setter bort bilen til vask og polering, vi har folk til å hente søple vår, og jeg skulle veldig gjerne hatt noen til å vaske huset mitt :-)'' Jeg har stor respekt for de som vasker på jobben min (og på alle andre jobber), men jeg synes det blir noe annet enn å dra hjem til folk og vaske "den private" møkka etter dem. Føles litt som overklassen som har tjenere til å ta drittjobbene på en måte. ''Føles litt som overklassen som har tjenere til å ta drittjobbene på en måte.'' Det håper og tror jeg er feil. Husholdersker / renholdere (eller hva yrkesbetegnelsen enn er) har forhåpentligvis en like stor yrkesstolthet som hjernekirurger eller "alle oss andre" som er avhengige av et reint arbeidsmiljø eller hjemmemiljø. Jobben er viktig, kompetansen likeså, håper inderlig lønn og arbeidsvilkår står i forhold til dette. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 20. august 2011 Skrevet 20. august 2011 Au pair er vel en du da har boende hos deg, som skal hjelpe til med å ta seg av barna i huset. Datteren min er au-pair i år - og det eneste av husarbeid hun gjør er å vaske sine egne klær og barna sine klær. Og lage mat til barna og seg selv. Hun tar seg antageligvis av barna også, muligens kjører dem til skole og henter dem. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.