Gå til innhold

Er bananer farlig

hansd

Anbefalte innlegg

Ifølge artikkel i Bergens Tiden om dr.med-avhandling og -disputas om hjertesykdommer medfører høyt serotonin-innhold i blodet økt risiko for bl. a. angina pektoris.

Etter å ha lest artikkelen søkte jeg på internett og fant et par sider (bl. a. www.detnye.com - om mat som medisin...) hvor det stod at bananer øker serotonininnholdet i kroppen (og at serotonin virker stabiliserende på humøret).

Betyr det at man bør være forsiktig med å spise banan? Jeg er en lidenskapelig bananspiser og har sett på den som en sunn frukt bl.a. på grunn av det høye kalium-innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei hansd,

Serotonin er en viktig nervetransmitter i hjernen og sentralnervesystemet. Serotonin dannes fra tryptofan, en aminosyre som finnes i proteiner. Serotonin er en viktig regulator av humør/sinnsstemning. Mange antidepressiv-midler øker nettopp konsentrasjonen av denne nervestransitteren.

Jeg har ikke selv lest artikkelen i Bergens Tiden, men jeg vil anta at det dreier seg om veldig høye verdier av serotonin før det blir skadelig. Banan er en sunn frukt som inneholder mange verdifulle næringsstoffer - deriblant fiber og kalium.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...