hansd Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Ifølge artikkel i Bergens Tiden om dr.med-avhandling og -disputas om hjertesykdommer medfører høyt serotonin-innhold i blodet økt risiko for bl. a. angina pektoris. Etter å ha lest artikkelen søkte jeg på internett og fant et par sider (bl. a. www.detnye.com - om mat som medisin...) hvor det stod at bananer øker serotonininnholdet i kroppen (og at serotonin virker stabiliserende på humøret). Betyr det at man bør være forsiktig med å spise banan? Jeg er en lidenskapelig bananspiser og har sett på den som en sunn frukt bl.a. på grunn av det høye kalium-innholdet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Hei hansd, Serotonin er en viktig nervetransmitter i hjernen og sentralnervesystemet. Serotonin dannes fra tryptofan, en aminosyre som finnes i proteiner. Serotonin er en viktig regulator av humør/sinnsstemning. Mange antidepressiv-midler øker nettopp konsentrasjonen av denne nervestransitteren. Jeg har ikke selv lest artikkelen i Bergens Tiden, men jeg vil anta at det dreier seg om veldig høye verdier av serotonin før det blir skadelig. Banan er en sunn frukt som inneholder mange verdifulle næringsstoffer - deriblant fiber og kalium. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.