Gå til innhold

Ateistene i AP? Eller var det SV? Rødt?

Gjest Agnostiker.Eller religiøs uten Gud.

Anbefalte innlegg

Gjest Agnostiker.Eller religiøs uten Gud.

Fint å se Statsministeren i diverse kirker og begravelser.Han står fram som en slags landsfader som Gerherdsen i sin tid gjorde.Eller Gro.

Er han så hykler som gjør dette i ett avkristnet land? Vi kaller oss kristne i navnet,men gjør det ikke.Aldri har så få gått i kirken som nå.Er da bare prester og kirker til for begravelser,

giftermål,konfirmasjon,dåp og trøst når livet går oss i mot? Er vi så kalde her oppe i nord at Gud ikke finnes lenger?Har vi drept ham i våre jag etter penger og martrielle goder.Må man stemme borgerlig for å være en god kristen?

Lurer på om også andre har gjort seg slike tanker der Jens står frem som om han var en god kristen.

Kong Harald er nok en personlig kristen,men ingen i AP eller lenger til venstre.

Stemmer muligens SP og ikke AP,skal tenke på det i 2 uker til.

Vi var ett kristent land en gang,da grunnloven ble skrevet,men er nå mer hedninger en mange andre!

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Agnostiker eller noe slikt.

Teolog. Har han noen sinne praktisert som prest? (Jeg spør fordi jeg ikke vet, altså...)

Bjørn Eidsvåg hadde vært en bra prest.Gelius,er han helt ute?

Hadde jeg vært kristen tror jeg nok at Guds sønn hadde vært noe viktigere enn 11 menn som løper etter en ball.Tror det heter idrett eller noe,eller var det sport.Det er i allefall på tv hver bidige helg.TV2 har det som husgud.De kan sende det en hel lørdag og en halv søndag.Så fotballguden bor i Bergen,og ja da vet vi det.Og så brenner det veldig mye der borte spesiel på søndager.

Godt det regner mye der.Har de brannbiler i Bergen?

Beklager en total avsporing.

Var det politikk eller Gud?

KRF?

Bjørn Eidsvåg hadde vært en bra prest.Gelius,er han helt ute?

Hadde jeg vært kristen tror jeg nok at Guds sønn hadde vært noe viktigere enn 11 menn som løper etter en ball.Tror det heter idrett eller noe,eller var det sport.Det er i allefall på tv hver bidige helg.TV2 har det som husgud.De kan sende det en hel lørdag og en halv søndag.Så fotballguden bor i Bergen,og ja da vet vi det.Og så brenner det veldig mye der borte spesiel på søndager.

Godt det regner mye der.Har de brannbiler i Bergen?

Beklager en total avsporing.

Var det politikk eller Gud?

KRF?

Nå ja, jeg kjenner mange som oppfører seg som om fotball er en religion. Og er det store nok masser, så ....

Say no more!

Tror du ikke mennesker har fri vilje?

Jeg tror at livet er bestemt fra den dagen vi blir født, at de valgene vi tar også er en del av dette. Ergo er fri vilje bare tilsynelatende. Fri vilje kan ikke bevises, like lite som mye annet. Du vil aldri få vite hva som hadde skjedd om du tok "det andre" valget ettersom du ikke tok det.

Gjest nysgjerring på dette

Jeg tror at livet er bestemt fra den dagen vi blir født, at de valgene vi tar også er en del av dette. Ergo er fri vilje bare tilsynelatende. Fri vilje kan ikke bevises, like lite som mye annet. Du vil aldri få vite hva som hadde skjedd om du tok "det andre" valget ettersom du ikke tok det.

Så hvem er ansvarlig for våre valg, om ikke oss selv?

Så hvem er ansvarlig for våre valg, om ikke oss selv?

Det vet jeg ikke. Jeg tror i alle fall ikke det er kristendommens Gud eller muslimenes Allah. Det kan godt være menneskene selv, og det ville jo vært typisk at vi villeder oss selv til å tro at vi kan velge. Fordi vi ønsker å tro det. På samme måte som noen ønsker å tro på Gud og at Jesus er menneskenes frelser.

Det eneste jeg tror er at mennesket er skjebnestyrt, at det er en mening med det som skjer. At det er det som SKAL skje.

Annonse

Jeg har hørt Berge Furre holde en preken. Han hadde på seg en alba+stola, så ja, han er prest.

http://no.wikipedia.org/wiki/Berge_Furre

Nå er det mulig du har rett,. Men hverken Store Norske Leksikon eller Wikipedia skriver noe om at han har jobba som prest. Så da velger jeg å stå på det jeg skrev, og så kan det godt være mannen har avholdt en preken eller to.

Det står dog kirkelige verv, men det kan jo være så mangt.

''praktisert som prest'' ... jeg tenker jo at å delta som liturg+holde preken i en gudstjeneste, er å praktisere som prest. Men om han har hatt noen stilling som prest, det har jeg ingen formening om.

http://www.vl.no/samfunn/article140883.zrm Vi er kulturellt kriste sier Anne Holt. Jeg synes det var bra sagt. Kirken er ikke bare en religiøs organisasjon, men et møtested med samhold og fellesskap som mål. Kjærlighetsbudskapet kan man fint beholde selv om man ikke har noe for dogmene og liturgien.

http://www.vl.no/samfunn/article140883.zrm Vi er kulturellt kriste sier Anne Holt. Jeg synes det var bra sagt. Kirken er ikke bare en religiøs organisasjon, men et møtested med samhold og fellesskap som mål. Kjærlighetsbudskapet kan man fint beholde selv om man ikke har noe for dogmene og liturgien.

''Vi er kulturellt kriste sier Anne Holt.''

Man skal ikke ta for gitt at alle mener det samme som Anne Holt. Mange norske nordmenn (for å bruke et uttrykk jeg syns er dumt, hehe) har NULL forhold til kirkehuset og kirken som sådan.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...